تبیان، دستیار زندگی
من تعجب می کنم که عده ای نسبت به آن اعتراض کردند آیا آنها در رابطه با نص صریح قانون اساسی که اختیار تذکر به رئیس جمهور را داده است، اعتراض می کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاترین مقام رسمی بعد از رهبری

احمدی نژاد

نظر من محقق نشد

بخش سیاسی- رئیس جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر صحیح بودن روند تهیه گزارش از سوی شورای نگهبان در رابطه با موارد اختلافی بین مجلس و دولت گفت: نظر من در گزارش شورای نگهبان محقق نشده است.

محمود احمدی نژاد در نشست خبری امروز دوشنبه خود با خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا دولت همانند مجلس نظرات خود را درباره اختلاف نظرهای دوقوه به صورت مستقل از دیدگاه شورای نگهبان ارایه می کند یا نامه این شورا به رهبر معظم انقلاب را درباره نتایج کارگروه می پذیرد، گفت: در قانون اساسی سه قوه وجود دارد که طبق اصل 75 مستقل از همدیگر بوده و زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کنند و تفوقی نیز بر یکدیگر  ندارند، اما بر پایه اصل 113 رئیس جمهور مجری قانون اساسی بوده و همچنین بعد از رهبری بالاترین مقام رسمی کشور به شمار می رود.

وی افزود: آنجایی که رئیس جمهور  رئیس قوه مجریه است بالاتر از دیگر قوا محسوب نمی شود، اما در جایی که مجری قانون اساسی است و همچنین پس از مقام رهبری، بالاترین مقام رسمی کشور به شمار می رود، جایگاه دیگری دارد.

احمدی نژاد در ادامه گفت: بنده به عنوان مجری قانون اساسی در برخی از اظهارات و تفاسیر به مواردی برخوردم که لازم دانستم برداشت های گوناگون را محدود کرده و برای اعلام نظر مقام معظم رهبری به ایشان منعکس کنم.

من تعجب می کنم که عده ای نسبت به آن اعتراض کردند آیا آنها در رابطه با نص صریح قانون اساسی که اختیار تذکر به رئیس جمهور را داده است، اعتراض می کنند؟

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز نامه را به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ارسال کردند و درآن تصریح کردند که پس از بررسی نظرات خود را به ایشان منعکس کنند. در پی این دستور مقام معظم رهبری، آقای جنتی نیز طرفین موضوع را دعوت و سخنان آنان را شنیدند و همچنین جمع بندی خود را به رهبری فرستادند.

رئیس جمهور تصریح کرد: صرف نظر از اینکه آن چیزی که مد نظر من بود برای مشخص شدن مرزها محقق نشده است ولی روند، روند درستی بود و من تعجب می کنم که عده ای نسبت به آن اعتراض کردند آیا آنها در رابطه با نص صریح قانون اساسی که اختیار تذکر به رئیس جمهور را داده است، اعتراض می کنند؟

وی عنوان کرد: در آنجا صراحت دارد که رئیس جمهور می تواند اخطار قانون اساسی دهد چون رئیس جمهور مجری قانون اساسی است.

احمدی نژاد

احمدی نژاد افزود: شورای نگهبان نمی تواند این نقش را ایفا کند، چون این شورا مسئول انطباق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و شرع است.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که اگر در جایی قانون اساسی زیر پای گذاشته یا در روند تهیه مقررات و قوانین و اداره کشور در هر بخشی، قانون اساسی نقض شد، چه باید کرد، گفت: جایی باید باشد که این موارد را تذکر دهد و این به نفع قانون اساسی است و باید سازو کار های لازم را فراهم کرد تا اگر تذکری داده شد، نافذ باشد.

احمدی نژاد افزود : این امر عین قانون است و تعجب کردم که چرا برخی ها شروع به سر و صدا کردند، علیه دولت حرف زدند و گفتند دولت تخلف کرده است.

رئیس جمهور گفت: قانونمدارترین دولت تاریخ کشور دولت های نهم و دهم است و اینها قابل اثبات است.

احمدی نژاد با اشاره به اجرای پیچیده ترین قوانین با همت و فداکاری افزود:‌ این دولت ها اینگونه قوانین را به گونه ای اجرا کردند که در کنار اجرای قانون مردم و کشور آسیب نبینند.

رئیس جمهور، کار آیت الله جنتی را از نظر شکلی و قانونی درست دانست و گفت: این کار از نظر محتوایی نیز تا حد قابل قبولی مشکلات را حل می کند و بنابراین باید از ایشان تشکر شود، زحمت کشیده و برای رفع گره از چرخه اداره کشور نظرهایی را به خدمت رهبری داده است و تصمیم گیر، مقام معظم رهبری هستند.

رئیس جمهور منتشر کردن نامه به این بهانه و تبدیل کردن این موضوع را به دعوای دولت و مجلس، کاری نادرست دانست.

رئیس جمهور گفت: دعوایی وجود ندارد، چون ابهام بود مشکل به وجود می آمد و رئیس جمهور هم موظف بود برای رفع آن تلاش کند.

این به سود همه کشور و آحاد مردم است، همه تن به قانون دهیم، اینجا نه دعوایی بین دو قوه است و نه دعوایی شخصی وجود دارد

احمدی نژاد افزود: باید ابهام رفع شود نمی شود به استناد قانون عادی اختیارات صریح رئیس جمهور را در قانون اساسی زیر سوال برد. رئیس جمهور ادامه داد: نمی شود به استناد قانون عادی قوه ای را بر قوه مجریه حاکم کرد، نشدنی است و اتفاق هم نخواهد افتاد و اگر کسی تلاش کند موفق نمی شود و فقط وقت کشور گرفته می شود.

احمدی نژاد گفت: به همه دوستان توصیه می کنیم از روندهای قانونی کشور تبعیت کنند و این به سود همه کشور و آحاد مردم است، همه تن به قانون دهیم، اینجا نه دعوایی بین دو قوه است و نه دعوایی شخصی وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: بنده به عنوان وظیفه و اختیار قطعی رئیس جمهور نامه ای نوشتم، مسیرش را طی می کند و منتظریم کامل شود؛ ضمن اینکه اختیار صریح رئیس جمهور نیز هست و می تواند تذکر و اخطار دهد.

وی گفت: نه بنده همیشه اینجا هستم نه این تشکیلات ملک بنده است و نه دوستانی که در سایر قوا هستند ملک آنهاست.

احمدی نژاد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است فردا افراد جا به جا شوند،‌ بر لزوم داشتن نگاه ملی و بلند مدت و نگاه بنیادین مدیریت و افزایش بهره وری در مدیریت کشور تأکید کرد.

احمدی نژاد افزود:‌ نگاه کنیم هر جا گیری وجود دارد بگوییم، در راه اصلاح ابهامی وجود ندارد، مشکلی پیدا شود طرح می شود یا با تفسیر حل و یا حداکثر با اصلاح قانون اساسی حل می شود و فعلا بحث اصلاح قانون اساسی مطرح نیست.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با تکمیل این مسیر بخشی از گره های کشور باز شود.

احمدی نژاد همچنین در ادامه پاسخ به مهر درباره مسئولیت های رئیس جمهور افزود: این کار بالاتر از قانون نیست، اصل 113 صراحت دارد و اصل 126 نیز می گوید مسئولیت مستقیم امور اداری، استخدامی، برنامه و بودجه رئیس جمهور است و اینها آن قدر صریح است که کسی نمی تواند آن را از وی بگیرد،‌ همان طور که قانونگذاری حق مجلس است.

رئیس جمهور گفت: مجلس باید قانونگذاری کند و همه هم باید از قانون تبعیت کنند و اصل 71 گفته است در حدود مقرر در قانون اساسی و یکی از این حدود اصل 110 و اختیارات رهبری است.

احمدی نژاد تأکید کرد: با قانون عادی نمی شود اختیارات رهبری را محدود کرد،‌ اسلامیت نظام را لغو کرد، نام جمهوری اسلامی را تغییر داد، عدالت را از قانون اساسی برداشت و یا اختیارات مجلس، قوه قضائیه، رئیس جمهور و دولت را کاهش داد و این خلاف قانون اساسی است.

مجلس نباید وارد اینگونه مناقشات شود

رئیس جمهور با بیان اینکه اصول 138، 134، 127 و 85 روشن است، ‌گفت: هیچ راهی وجود ندارد که رئیس قوه ای بر قوه دیگر مسلط شود.

احمدی نژاد افزود: رئیس جمهور تنها مسئولی است که همه ملت برای انتخاب وی جمع می شوند و در دیگر انتخابات این طور نیست و معنی آن این است که رئیس جمهور تجلی یک برنامه است و آن برنامه باید در چارچوب قانون اساسی اجرا شود.

علی لاریجانی

واکنش لاریجانی به اظهارات دیروز احمدی‎نژاد: مجلس نباید وارد مناقشات شود

اگرچه رئیس‎جمهور در نشست دیروز خود از اعتراض مجلس به نظر اعلام شده از سوی سخنگوی شورای نگهبان درباره نتیجه کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس ابراز تعجب کرد و تاکید نمود که «تذکر قانون اساسی طبق اصول قانون اساسی جزو اختیارات رئیس‌جمهور است»، اما رئیس مجلس به جای موضع گیری در قبال آن، تاکید کرد که مجلس وارد مناقشات نمی‎شود.

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در جلسه صبح امروز در تذکری خطاب به رئیس مجلس با اشاره به کنفرانس خبری روز گذشته رئیس جمهور گفت: ایشان در این کنفرانس سخنانی را درخصوص روابط بین مجلس و دولت و روابط بین قوا مطرح کردند که از شما به عنوان رئیس مجلس و سخنگوی ما انتظار می‎رفت به آن پاسخ دهید.

علی لاریجانی در پاسخ به وی گفت: ما قبلا نظرات خود را در این مورد اعلام کرده ایم و مجلس نباید وارد اینگونه مناقشات شود.

وی افزود: هر کس می تواند نظر خودش را بدهد، مجلس قبلا نظر خود را در این مورد اعلام کرده است و دولت هم می‎تواند نظر خود را اعلام کند

منبع: تابناک/خبرآنلاین

تنظیم:مسلم حقیقی