تبیان، دستیار زندگی
مدیریت آخرالزمانی، امروزه یک موضوع مهم و قابل تامل است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت آخرالزمانی رسانه

شاه حسینی

نشست سینما و آخرالزمان با عنوان "مدیریت آخرالزمانی در حوزه سینما" با حضور دکتر شاه حسینی به همت کانون اندیشه جوان و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در سالن علامه طباطبائی(ره) دانشکده علوم پایه برگزار شد.

در این نشست دکتر "مجید شاه حسینی" پژوهشگر سینما گفت: در حال حاضر در دوره ای به سر می بریم که نسبت مردم با رسانه بسیار ویژه شده است و زمانی مواجهه ما با تولیدات رسانه ای کم بود اما امروز در روزگاری به سر می بریم که هر دانشجو در خانواده و در فضایی که حضور دارد به عنوان جزیی از گروه مرجع محسوب می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون فضای مدیریت آخرالزمانی رسانه بسیار جدی است و رسانه، بشر را به سمت سپهر آخرالزمانی جلو می برد.

این استاد دانشگاه با طرح این سؤال که آخرالزمان یعنی چه، افزود: وقتی از آخرالزمان صحبت می کنیم از نقطه پایان دنیا حرف نمی زنیم بلکه منظور فصل پایانی و نتیجه گیری عالم است که رسانه مخاطب را به این فصل می کشاند و فضای آخرالزمان را برای بیننده ترسیم می کند.

شاه حسینی با اشاره به اینکه کل مواجهات آخرالزمانی در رسانه سینما و رسانه های تصویری به 5 قسمت تقسیم می شود، اضافه کرد: فیلم های آخرالزمانی شامل آخرالزمان طبیعی، آخرالزمان تکنولوژیک و فناوری، آخرالزمان علمی- تخیلی، آخرالزمان اسطوره ای و آخرالزمان دینی است که آنچه این 5 گروه را با هم متفاوت می کند مختصات این گروه است که البته نقاط اشتراکی نیز با یکدیگر دارند و می توانید فیلمی را پیدا کنید که محورش آخرالزمان طبیعی است اما رگه هایی از آخرالزمان تکنولوژی نیز دارد.

هم اکنون فضای مدیریت آخرالزمانی رسانه بسیار جدی است و رسانه، بشر را به سمت سپهر آخرالزمانی جلو می برد.

آخرالزمان طبیعی

وی تصریح کرد: آخرالزمان طبیعی فصلی است که در آن عالم با طبیعت مقابله می کند و طبیعت شرایط آخرالزمانی را برای بشر فراهم می کند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در این نوع از سینمای آخرالزمانی انسان به بهره وری و بهره برداری بی اندازه از طبیعت روی آورده که لطمات جبران ناپذیری را به دنبال می آورد و شاید یکی از مهمترین مستندها در این باره مستند "خانه" باشد که به نوعی بشر در تبادل طبیعت احساس شرمندگی می کند.

شاه حسینی اظهارکرد: در این مدل طبیعت که همه امکانات خود را در دسترس بشر قرار می دهد توسط بشر نابود می شود و سینمای آخرالزمانی طبیعی نسبت به انسان عکس العمل نشان می دهد و از انسان مانند برخورد شهاب سنگ عظیم به کره زمین، گرمای وحشتناک، سیل و زلزله انتقام می گیرد.

وی ادامه داد: در سینمای آخرالزمان طبیعی که مصداق فیلم هایی مانند برخورد عمیق، روز پس از فردا و فیلم 2012 است، منجی، دانشمندان و طبیعت شناسان هستند که با معلومات و دانش به نوعی بشر را در مقابل ظلمی که به طبیعت کرده اند، توبه می دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به فیلم "2012" افزود: در این فیلم رگه هایی از آخرالزمان اسطوره ای دیده می شود اما جنس این فیلم از نگاه آخرالزمان طبیعی است و فرجام آن نیز دینی است که بشر برای نجات باید کشتی های بسیاری مانند کشتی حضرت نوح (ع) بسازد.

این پژوهشگر سینما عنوان کرد: در فیلم های آخرالزمانی که در مجموعه های ژاپنی بیشتر دیده می شود، نمادی را برای طبیعت در نظر گرفته اند که هر زمان که موجوداتی بشر را تهدید می کنند، آن نماد طبیعت به داد انسان می رسد و نزدیک به 20 فیلم در خصوص هیولایی به نام گودزیلا ساخته اند که در آن نشان می دهند گودزیلا که نماد مادر طبیعت است به یاری انسان ها می آید.

فیلم های آخرالزمانی در حوزه تربیت و سیاست اثرگذارند

این پژوهشگر سینما ادامه داد: حقیقت آن است که سینما و فیلم از جنس سرگرمی است که ما می بینیم اما واقعیت برتر آن است که داریم آموزش می بینیم و اگر بیننده ذهن پویا و فعالی داشته باشد بعد از دیدن این قبیل فیلم ها تأمل می کند اما برای کسانی که فیلم را به صورت تفریح می بینند اینگونه نیست.

وی با اشاره به اینکه فیلم های آخرالزمانی نه تنها در حوزه تربیت انسان ها بلکه در فضای سیاست هم تعیین نقش می کنند و بخشی از مدیریت سیاسی و اقتصادی دنیا براساس این فیلم ها شکل می گیرد، ادامه داد: اگر هالیوود را تعطیل کنند فروش البسه و اسلحه آمریکایی به یک چهارم تنزل پیدا می کند و در نهایت شیوه زندگی آمریکا مهمترین تعریفش همان هالیوود است و تأثیرات اقتصادی و سیاسی یک فیلم آن چیزی نیست که تنها در گیشه ببینیم.

شاه حسینی اظهار کرد: مدیریت آخرالزمانی تنها با اعتقادات آدمی کار ندارد بلکه با مدل موضع گیری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی او نیز سروکار دارد.


گروه سینما و تلویزیون تبیان