تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به جدول فروش فیلم‌های سینمای ایران در سال جاری و مقایسه آن با 5 سال گذشته نکات تازه‌ای را در خصوص آثار اکران شده به نمایش می‌گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم‌های میلیاردی و اقبال عمومی

سینمای ایران

گزارشی از فروش آثار سینمایی 89 و 5سال گذشته؛

نگاهی به جدول فروش فیلم‌های سینمای ایران در سال جاری و مقایسه آن با 5 سال گذشته نکات تازه‌ای را در خصوص آثار اکران شده به نمایش می‌گذارد.

شبکه ایران: در حالی که استقبال از سینماها کمرنگ شده، فروش میلیونی فیلم‌ها و سریال‌ها در شبکه خانگی و مخاطبان گسترده آثار سینمایی در تلویزیون نشان می‌دهد که سینما همچنان تماشاگر خود را دارد اما تنها جغرافیای آن تغییر پیدا کرده است.

فروش میلیاردی «ملک سلیمان» ساخته شهریار بحرانی که نگاهی تازه به زندگی یک پیامبر بزرگ دارد، نشان می‌دهد که علاقه‌مندان سینما در شرایطی که فیلم خوب و متفاوت اکران شود اهل سینما رفتن هستند.

نگاهی به جدول فروش فیلم‌های سینمای ایران در سال جاری و مقایسه آن با 5 سال گذشته نکات تازه‌ای را در خصوص آثار اکران شده به نمایش می‌گذارد.

فروش آثار امسال

با آنکه بسیاری معتقدند وضع فروش فیلم‌ها و استقبال از آثار روی پرده خیلی خوب نیست، اما آمارها نشان می‌دهد با وضع چندان بدی مواجه نیستیم. نگاهی به جدول فروش 39 فیلم روی پرده تا هفته گذشته نشان می‌دهد که مجموع فروش این آثار از 11 میلیارد تومان عبور کرده است. به تعبیر دیگر در نیمه اول امسال 29 فیلم روی پرده رفته‌اند که این آثار مجموعاً 8 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشته‌اند.

این در حالی است که تا پایان سال 4 ماه دیگر و اکران چندین اثر دیگر باقی است و امکان نزدیک شدن حتی گذشتن از فروش سال گذشته وجود دارد.

از سوی دیگر در سال 88 تنها دو فیلم از مرز یک میلیارد تومان گذشته‌اند و 11 فیلم بیش از 500میلیون و کمتر از یک میلیارد (به طور دقیق‌تر 570 تا 927 میلیون تومان) فروش داشته‌اند. اما امسال فیلم «ملک سلیمان» از مرز فروش یک میلیارد گذشته و ادامه فروش آن رقم بالاتری را در اختیار ما قرار خواهد داد. امسال در میان فیلم‌های زیر یک میلیارد تومان نیز تا همین جای کار 8 فیلم بین 500 تا 907 میلیون تومان فروش داشته‌اند. این فیلم‌ها عبارتند از: پوپک و مش ماشاالله (907 میلیون)، پسر آدم دختر حوا (839 میلیون)، تسویه حساب (727‌میلیون)، افراطی‌ها (717 میلیون)، دموکراسی تو روز روشن (629 میلیون)، به رنگ ارغوان (540 میلیون)، سن‌پطرزبورگ (541 میلیون) و چهل سالگی (500‌میلیون).

میلیاردی‌های سال‌های گذشته

سال گذشته دو فیلم «اخراجی‌ها 2» با 3 میلیارد و 845 میلیون تومان به همراه «درباره الی» با 1میلیارد و 150 میلیون از مرزهای میلیاردی گذشتند و 11فیلم هم بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان در گیشه‌ها فروختند.

اما در سال 87 دو فیلم «چارچنگولی» با یک میلیارد و 150 میلیون تومان به همراه «دایره زنگی» با یک میلیارد و 60 میلیون تومان فروش مرزهای میلیاردی را در تهران شکستند و 8 فیلم هم بین 500‌میلیون تا یک میلیاردتومان فروش داشته‌اند.

در سال 86 هم «اخراجی‌ها» با فروش یک میلیارد و 318 میلیون تومان و «توفیق اجباری» با یک‌میلیارد و 64 میلیون تومان پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بودند که از مرز میلیارد گذشتند و البته هیچ فیلم دیگری بین 500 میلیون تا یک میلیارد فروش نداشت. درواقع ردیف سوم جدول فروش با 396 میلیون تومان به «پارک وی» اختصاص دارد.در سال 85 نیز «آتش‌بس» به عنوان تنها فیلم میلیاردی شناخته شد و با فروش یک میلیارد و 10 میلیون تومان درصدر جدول فروش قرار گرفت.در سال 84 هم بالاترین فروش به «مکس» اختصاص دارد که مجموعاً 485‌میلیون تومان فروش داشت.

فروش میلیاردی «ملک سلیمان» ساخته شهریار بحرانی که نگاهی تازه به زندگی یک پیامبر بزرگ دارد، نشان می‌دهد که علاقه‌مندان سینما در شرایطی که فیلم خوب و متفاوت اکران شود اهل سینما رفتن هستند.

درخصوص مجموع فروش آثار سال‌های گذشته، می‌توان دریافت که اکران امسال با 39 فیلم (تا هفته گذشته) به 11 میلیارد و 73 میلیون تومان رسیده و در سال گذشته هم با 50 فیلم 18 میلیارد و 202‌میلیون تومان بوده است.

اما در سال 87 با اکران 46 فیلم به 11 میلیارد و 340 میلیون تومان دست پیدا کرده‌ایم. در سال 86 هم با اکران 46 فیلم به 8 میلیارد و 252 میلیون تومان فروش رسیده ایم. در سال 85 نیز با اکران 39فیلم مجموع فروش آثار به 7 میلیارد و 809‌میلیون تومان رسیده است.در نهایت سال 84 هم 43 فیلم روی پرده رفته که مجموع فروش این آثار به رقم 6‌میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است.

مقایسه فروش آثار امسال و 5 سال گذشته

مقایسه آمار فروش فیلم‌ها در سال جاری (تا هفته آخر آبان) و 5 سال گذشته (تا سال 84) نشان می‌دهد که فروش آثار سینمایی از 6 میلیارد به 18 میلیارد رسیده است. البته در فرآیند افزایش فروش گیشه‌ها می‌توان به ساخت و احداث سالن‌های جدید، بازسازی سینماهای قدیمی، افزایش تبلیغات تلویزیونی و بالا رفتن قیمت بلیت سینماها اشاره کرد. از سوی دیگر افزایش تعداد فیلم‌های اکران شده از سال 84 (رقم 43 فیلم) تا سال گذشته (رسیدن به 50 فیلم) را نیز می‌توان در نظر گرفت، چرا که تنوع آثار می‌تواند باعث جذب تماشاگران شود.

جزر و مد در فروش

درخصوص کاهش فروش آثار سینمایی در نیمه اول امسال (توقف فروش آثار در زیر یک میلیارد تومان) وفروش بالای میلیارد «ملک سلیمان» می‌توان گفت: پائین آمدن کیفیت غالب فیلم‌های اکران شده، عدم تنوع در موضوعات و ژانرهای آثار، رویگردانی تماشاگر از فیلم‌های کلیشه‌ای (همچون کمدی‌های روی پرده ماه‌های گذشته) و تأکید تهیه‌کنندگان بر ستاره‌های ثابت (چنان که یک بازیگر در 7 فیلم روی پرده حضور داشت) و دلایلی از این دست باعث پائین آمدن استقبال تماشاگران سینما شده که امید است در آینده جبران شود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی