تبیان، دستیار زندگی
اینترنت نامی آشنا در همه جهان یک عضو لاینفک جامعه مدرن بشری کمتر کسی پیدا میشود که به آن نیازی نداشته باشد . انواع و اقسام خدمات با استفاده از آن عرضه میشود در زمینه اقتصادی نقش پر رنگ تری به خود میگیرد چه برای تبلیغات و چه برای فروش و بازاریابی. در دنیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت و گرایش به سایتهای مبتذل

فیلتر اینترنت

"اینترنت"  نامی آشنا در همه جهان یک عضو لاینفک جامعه مدرن بشری کمتر کسی پیدا میشود که به آن نیازی نداشته باشد . انواع و اقسام خدمات با استفاده از آن عرضه میشود در زمینه اقتصادی نقش پر رنگ تری به خود میگیرد چه برای تبلیغات و چه برای فروش و بازاریابی. در دنیای علم و فرهنگ و سیاست و ... نقش حیاتی دارد اما اینترنت علاوه بر خدمات مفید و کارایش خطری است بس بزرگ بر سر راه سعادت و تکامل بشر چرا که عرصه آن سالم نمانده و به آفت های بیشماری آلوده شده است . و از آن جا که بیشترین کاربران اینترنت جوانان و نسل جدید هستند این خطر برای آنان بزرگتر است پس وظیفه خود میدانیم که هشداری دهیم به عزیزانی که میخواهند از اینترنت بهره برند و مصون از آفت هایش بمانند .

آمار نشان داده است که سایت های مستهجن و مبتذل دارای بیشترین بازدید کنندگان در سراسر جهان و از جمله کشور خودمان هستند. و با جاذبه و کشش فراوانی جوانان را به سمت خود می کشانند و در دنیای تاریکشان غرق میکنند .

این همه بی حیایی و بی بند و باری قبح هر امر ناشایستی را در نظر افراد از بین میبرد و زمینه فساد و تباهی را مساعد می کند و از کودکانی معصوم و پاک جنایتکارانی حرفه ای میسازد .

پس باید مواظب بود خطرش را بخوبی درک کرد و خود را در مقابل ویروس های کشنده اش واکسینه کرد اما چگونه؟

در گام نخست بهتر است تصویر روشنی از آینده و اهداف خود در نظرتان مجسم کنید و ببینید به کجا می خواهید برسید ؟ اگر هدف شما انسان  شدن و کمال است راه کاملا مشخص است و خداوند صراط مستقیم را به شما معرفی کرده است و اگر نه این نیست پس موجودیت شما چندان ارزش نخواهد داشت چرا که خداوند متعال هدف غایی از آفرینش انسان را رسیدن به کمال و مقام قرب الهی قرار داده است «و ان الی ربک المنتهی» (نجم، آیه 42) رسیدن به این مقام طی کردن مقدماتی را لازم است، خدای متعال با آگاهی از همه ابعاد مادی و معنوی انسان، او را در این راه به انجام اعمالی ترغیب کرده و از کارهای دیگری باز داشته است؛ از جمله آنها رفتارهایی است که زمینه را برای انحراف جامعه از مسیر صحیح و پاک فراهم می کند، زیرا این ویژگی و خصیصه انسان است که در هر وادی جلو رفت، حد نهایی برای خودش نمی شناسد،  طبیعت آدمی این‌گونه است که می‌خواهد تا در آینده نیز، به کارهای ناشایست بپردازد. (قیامت، آیه 5)

انسان اگر به وادی کمال قدم گذاشت تا بی نهایت پر می کشد و اگر به وادی فساد و انحطاط قدم نهاد در آن جا هم تا بی نهایت جلو می‌رود به گونه ای که نمی توان آن را در جایی متوقف کرد. به همین جهت است که می بینیم در بخشی از آیه 31 سوره نور آمده است: «زنان هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود» از این آیه برداشت می‌شود که اسلام به اندازه ای در مسایل مربوط به عفت عمومی سخت گیر و موشکاف است که هر گونه عملی که منجر به شعله‌ور شدن آتش شهوت جوانان گردد را ممنوع می کند.

دیدن عکس ها و فیلم های مبتذل انسان، به ویژه جوانان را، در یک حال تحریک دائم قرار می دهد تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد. مهم تر از آن اینکه گناهان، پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار این پیوند را قطع و ایمان او را زایل می‌گرداند و بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می کنند.

تحقیقات محققان نشان می‌دهد که دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل و مشاهده رفتارهای ضداخلاقی، اعمال غیراخلاقی را در پی دارد.

لذا در آیات و روایات گناهان ظلم به نفس شمرده شده است. عکس های مبتذل غریزه جنسی انسان را به طور افراطی تحریک کرده او را از فعالیت های مثبت انسانی بازداشته به سمت ارتکاب فحشا و منکرات سوق می دهد، به همین دلیل خدای متعال از باب لطف و رحمتی که دارد ما را از آن بر حذر داشته و به مسیر درست هدایت نموده است. تحقیقات محققان نشان می‌دهد که دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل و مشاهده رفتارهای ضداخلاقی، اعمال غیراخلاقی را در پی دارد، به همین دلیل «رابرت مریوخ» مالک شبکه ماهواره ای تی،وی استار آمریکا در مصاحبه ای در هندوستان گفت: «من هرگز به بچه هایم اجازه تماشای این برنامه ها را نمی دهم (روزنامه اطلاعات، 25/5/1373)

افزون بر موارد یاد شده، دیدن عکس های مبتذل، پی آمدهای تأسف باری را به دنبال دارد از جمله:

1 ـ محروم شدن از لذت انس با خدا 2. مردن دل ها 3. پاره شدن پرده های عصمت و رواج بی عفتی و بی حیایی 4. سبک شدن عقل 5. گسترش دامنه ی فحشا و افزایش فرزندان نامشروع در جامعه 6. سقوط شخصیت زن و مرد و تبدیل شدن به وسیله ای برای اشباع هوس های سرکش 7. شهوت پرستی و خوش گذرانی 8. از هم گسیختگی زندگی زناشویی 9- در کل بهم خوردن تعادل و نظم روحی و معنوی انسان و ...

خواندن این گونه داستانها ،خواه ناخواه ذهن وفکر انسان را مشغول خواهد کرد وسرانجام شومی را در ذهن واندیشه جوان به بار می آورد.این نکات لطیف را می توان از آیه های آسمانی قرآن کریم برداشت نمود.آنجا که خطاب به مومنین می فرماید:« «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید از گام‌هاى شیطان پیروى نکنید، و هر کس از گام‌هاى شیطان پیروى کند به انحراف و گمراهى و فحشاء و منکر کشیده مى‏شود چرا که شیطان دعوت به فحشاء و منکر مى‏کند. هرگز یک انسان پاکدامن و با ایمان را نمى‏شود یک مرتبه در آغوش فساد پرتاب کرد، بلکه گام به گام این راه را مى‏سپرد:

گام اول معاشرت و دوستى با آلودگان است.(سرگرمی با داستان‌های پورنو و امثال آن) گام دوم: شرکت در مجلس آنها. گام سوم : فکر گناه. گام چهارم :ارتکاب مصادیق مشکوک و شبهات. گام پنجم: انجام گناهان صغیره. و بالآخره در گام‌هاى بعد گرفتار بدترین کبائر مى‏شود.

اینترنت

درست به کسى مى‏ماند که زمام خویش به دست جنایتکارى سپرده او را گام به گام به سوى پرتگاه مى‏برد، تا سقوط کند و نابود گردد، «آرى این است خطوات شیطان‏ » (آیت الله مکارم،تفسیر نمونه، ج‏14، ص: 413)

چه باید کرد ؟

وقتی که وارد دنیای اینترنت میشوی اولین وسوسه این است که دیدن عکس چند هنر پیشه که مشکلی ایجاد نمی کند ؟ یا بگذار ببینم این آدم های فاسد  چگونه زندگی میکنند؟ از یادداشت های آن ها ناراحت میشوی و خدا را شکر میکنی که چون آنها نیستی اما در دیدن و خواندن دوباره و دوباره طمع میکنی و این اولین قدم شیطان بود

و این کم کم اعتیادت میشود و اگر به خود نیایی فردا روز نگاه میکنی و میبینی شده ای یکی از همان هایی که تا دیروز لعنشان میکردی! پس بهترین کار کنترل چشمان است .دیگر  اینکه منابع مطالعاتی و خواندنی ،چه خوب و چه بد ،به عنوان غذای روح انسان محسوب می شود. و روح انسان را متأثر می کند.

خدای متعال در قرآن کریم می فرماید:« فلینظر الانسان الى طعامه» ( انسان باید به غذاى خویش بنگرد.)

در بعضى از روایات که از معصومین نقل شده آمده است که منظور از «طعام» در اینجا علم و دانشى است که غذاى روح انسان است، باید بنگرد که آن را از چه کسى گرفته؟

دیدن عکس ها و فیلم های مبتذل انسان، به ویژه جوانان را، در یک حال تحریک دائم قرار می دهد تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد.

در حدیثى از امیر مؤمنان على (ع) مى‏خوانیم:

«ما لى ارى الناس اذا قرب الیهم الطعام لیلا تکلفوا انارة المصابیح، لیبصروا ما یدخلون بطونهم، و لا یهتمون بغذاء النفس، بان ینیروا مصابیح البابهم بالعلم، لیسلموا من لواحق الجهالة و الذنوب، فى اعتقاداتهم و اعمالهم» ؛براى چیست که مى‏بینم مردم را هنگامى که در شب طعامى نزدشان حاضر کنند حتما چراغ مى‏افروزند تا ببینند چه غذایى در شکم خود وارد مى‏سازند؟ولى به غذاى روحشان اهمیت نمى‏دهند، و چراغ عقل را به وسیله علم روشن نمى‏سازند، تا از عوارض جهالت و گناهان در اعتقادات و اعمال سالم بمانند.

نتیجه آن که؛ خواندن داستانهای مبتذل خواه ناخواه روح وروان خواننده را تحت تأثیر قرار خواهد داد ،حداقل او را در اندیشیدن در افعال متعالی باز می دارد و پیوسته فکر و ذهن او را مشغول می دارد.

توصیه‌های زیر را مورد توجه قرار دهید:

1 . سعی کنید تفریحاتی سالم خارج از نت برای خود ترتیب بدهید و صرفا برای سرگرمی و تفریح به سراغ اینترنت و فضاهای محرک وارد نشوید.

2. هر فضایی را مجاز برای ورود خود قرار ندهید.

3. در پنجره‌ها و صفحات اینترنتی که باز می کنید حساسیت لازم را داشته باشید.

4. فکر گناه را به ذهن خود راه ندهید و از تصور و تخیل امور جنسى و شهوانى پرهیز کنید.

5. از خواندن، شنیدن، نگاه کردن به امور و تصاویر شهوت‏آفرین دورى کنید.

6. بیکار نباشید و همیشه براى مشغول کردن خود به فعالیتى مطلوب و مثبت برنامه داشته باشید.

7. به محض لغزش فوراً توبه کنید و سعى کنید که دیگر تکرار نشود.

8. در مجالس مذهبى، دعا و توسل و موعظه زیاد شرکت کنید. و از خداوند مهربان در حل مسائل زندگی تان کمک بخواهید.

9 . نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (به ویژه به جماعت) اهمیت بیشتری دهید. همان طور که می دانید نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و این وعده حق الهی است.

10. مطالعه کتب اخلاقی و تفکر در آیات قرآن نقش تعیین کننده ای در بازداری انسان از ارتکاب گناه دارد.

به کوشش:سید مصطفی علم خواه

فرآوری:بصیرت_گروه دین و اندیشه تبیان