تبیان، دستیار زندگی
رشته تکواندو یکی از رشته هایی است که در سالهای اخیر پیشرفت های فراوانی داشته است و توانست نگاه های فراوانی را به سوی خود جلب کنند ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یوسف کرمی؛ مردی طلسم شکن

کرمی تکواندوکار تیم ملی ایران

بخش ورزشی - رشته تکواندو یکی از رشته هایی است که در سالهای اخیر پیشرفت های فراوانی داشته است و توانسته نگاه های فراوانی را به سوی خود جلب کند.

یوسف کرمی یکی از معدود ورزشکارانی بود که همه مردم ایران از کسب طلای او خیالشان راحت بود و بار دیگر خود را آماده افتخار آفرینی این پسر محجوب کرده بودند.

این پسر خوش اخلاق متولد دوم فروردین 1362 است و در رشته تربیت بدنی مشغول به تحصیل است. وی از پرافتخارترین ورزشکارانی است که توانست با کسب مدال طلای گوانگجو اولین تکواندو کاری باشد که طلسم شکنی کند و دو مدال طلای متوالی را در بازیهای آسیایی در کارنامه خود به ثبت برساند.

یوسف کرمی معتقد است تکواندو یکی از پرافتخارترین تیم های اعزامی به مسابقات گوانگجو بوده است و توانسته است پس از سالها کره جنوبی را در این رشته رزمی پشت سر بگذارد.

روز گذشته با او تماس گرفتیم تا از طعم طلایی بودن برایمان بگوید و او نیز همانند گذشته خیلی آرام به سوالات مان پاسخ داد تا ماحصل گفتگو سایت تبیان با پسر دوست داشتنی تکواندو آنچه شود که در زیر می خوانید:

با مروری بر کتاب تاریخ تکواندو ایران در بازیهای آسیایی، متوجه خواهیم شد که این رشته هر دوره بهتر از دوره گذشته ظاهر شده است. عملکرد تکواندو از نظر شما در گوانگجو چگونه بوده است؟

به نظر من رشته تکواندو خیلی خوب کار کرده است و در سالهای اخیر نشان داده است که پتانسیل آن را دارد که بتواند بیشتر از اینها طلا بگیرد. چند ماه پیش در مسابقات قهرمانی آسیا 4 طلا کسب کردیم و در قهرمانی جهان نیز اول شده بودیم.در گوانگجو هم به لطف خدا و تمریناتی که انجام داده بودیم خیلی خوب عمل کردیم و توانستیم یک نتیجه درخشان کسب کنیم.

بانوان ایرانی زحمت های فراوانی کشیده بودند و به نظر من وقتش رسیده بود که با کسب یک مدال خوب پاداش تلاش های خود را دریافت کنند.

اولین تکواندو کاری هستید که موفق به کسب دو مدال طلا در بازیهای آسیایی شده است نظرتان در این باره چیست؟

خیلی خوشحال هستم که توانستم رکوردی دیگر را بزنم. البته بنده دنبال رکورد زدن نبودم اما خیلی تلاش کردم تا مدال طلای بازیهای دوحه را تکرار کنم تا دومین طلای متوالی طلا را به گردن بیاویزم و خدا را شاکرم که توانستم این افتخار را برای کشورمان به ارمغان بیاورم.

یوسف کرمی تکواندوکار طلایی ایران

یوسف کرمی چگونه وارد رشته تکواندو شد و پله های موفقیت را طی کرد؟

به خاطر علاقه ای که به رشته های رزمی داشتم دوست داشتم در این ورزش ها فعالیت ها کنم و به همین دلیل وارد تکواندو شدم. در ادامه با پشتکار، اراده و تمریناتی که داشتم و از تجربه هایی که از شکست ها بدست آورده بودم به نحو احسنت استفاده کردم و توانستم به موفقیت برسم.

سطح بازیهای آسیایی گوانگجو نسبت به دوره های گذشته چگونه بود؟

صد در صد با گذشت زمان سطح کیفی بازیها نسبت به دوره گذشته بهتر خواهد شد و بازیهای این دوره نیز پیشرفت فراوانی داشت و همه کشورها بهتر از گذشته ظاهر شدند و دیگر نباید کشوری را دست کم گرفت و باید مراقب پیشرفت سایر کشورها نیز باشیم.

با توجه به درخشش تکواندو در گوانگجو اما همچنان نسبت به کره جنوبی به دلیل کسب مدال از لحاظ مرغوبیت در رده پایین تری قرار گرفتیم نظرتون در این باره چیست؟

نه چرا؟ ( با تعجب ) مردان تکواندو کار ایرانی سه مدال طلا کسب کردند در صورتی کره جنوبی موفق به کسب دو مدال طلا شد.

اما در جدول نهایی مسابقات کره جنوبی با کسب چهار مدال طلا در رتبه نخست قرار گرفته بود؟

آنها با حضور بانوان خود موفق به کسب چهار مدال طلا شدند. البته بانوان تکواندو کار ایرانی خیلی عالی حاضر شدند و توانستند 5 مدال کسب کنند که در طول تاریخ ورزش ایران بی نظیر بوده است. به هر حال کره ای ها در مجموع و با حضور  بانوان خود بیشتر از ما مدال کسب کردند ولی مردان ما موفق به کسب سه مدال طلا شد که از مردان کره ای بیشتر بود.

ورزشکاران ما از جان و دل جنگیدند و افتخار برای کشورمان کسب کردند. اگر شما از مردم ایران رای بگیرید قطعا متوجه خواهید شد که آنها چقدر از کسب این مدالها خوشحال شدند پس پاداش خانه برای قهرمانان نباید زیاد بزرگ باشد.

همانطور که فرمودید تیم تکواندو امسال کشورمان تفاوت بیشتری با دوره گذشته داشت و آن هم حضور بانوان و دریافت مدال های فراوان توسط آنها بود عملکرد بانوان کاروان ایران به خصوص تکواندو را چطور ارزیابی می کنید؟

بانوان ایرانی زحمت های فراوانی کشیده بودند و به نظر من وقتش رسیده بود که با کسب یک مدال خوب پاداش تلاش های خود را دریافت کنند. کسب این مدالها توسط بانوان باعث خواهد شد تا آنها همچنان به تلاش های خود ادامه دهند و انشاالله در آینده شاهد موفقیت های بیشتری از آنها خواهیم بود.

سطح تکواندو ایران و جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر تکواندو ایران در سطح اول جهان قرار دارد. ایران به تازگی قهرمان جهان و آسیا شده است و به خوبی نشان داده است که بهترین تکواندو کاران در ایران حضور دارند. شما اگر رنکینگ دنیا را نگاه کنید متوجه خواهید شد که از هشت نفر؛ پنج تکواندو کار آن ایرانی است و این نشان می دهد که تکواندو ایران قطب بزرگی در تکواندو جهان محسوب می شود.

یوسف کرمی تکواندوکار طلایی ایران

رقابت های جهانی تکواندو و المپیک 2012 در راه است چه رقابت هایی برای این رقابت ها در نظر گرفته اید؟

برنامه های فراوانی برای مسابقات آینده طراحی شده است و ما برای هر مسابقاتی تدبیر خاصی را در نظر گرفته ایم. انشاا.... قهرمانی جهان را کسب خواهیم کرد تا با آمادگی بالا خود را آماده رقابتهای انتخابی المپیک خواهیم کرد تا در المپیک نیز بتوانیم مدال کسب کنیم.

این روزها صحبت های فراوانی در مورد پاداش ورزشکاران صورت گرفته است و سازمان تربیت بدنی مدعی شده است تنها به کسانی پاداش مسکن تعلق خواهد گرفت که متاهل شده باشند؟

به نظر من این کمی کم لطفی است چرا که اگر قرار باشد سازمان تربیت بدنی مسکن هدیه دهد تعداد ورزشکاران طلایی ما بیست نفر بیشتر نیست. ورزشکاران ما از جان و دل جنگیدند و افتخار برای کشورمان کسب کردند. اگر شما از مردم ایران رای بگیرید قطعا متوجه خواهید شد که آنها چقدر از کسب این مدالها خوشحال شدند پس پاداش خانه برای قهرمانان نباید زیاد بزرگ باشد. امیدوارم که سازمان در حق ورزشکاران مجرد لطف کند و مسکن را به آنها اهدا کند.

وضعیت تاهل خودتان به چه شکلی است؟

بنده یک فرزند دختر هم دارم که انشاالله امیدوارم این پاداش شامل حال ما بشود.

به نظر شما رسانه ها توجه و نگاه یکسانی به رشته های ورزشی دارند و عدالت در ورزشکاران به طور کامل رعایت می شود؟

خدا را شکر این سری خیلی عالی بود و همه مسابقات پخش مستقیم شد و پوشش خبری بطور مطلوب صورت گرفت. اینجا جا دارد به نمایندگی از تمامی ورزشکاران از صدا و سیما، رسانه ها، رادیو  و تمام کسانی که زحمت کشیدند تشکر کنم.

علاقه دارید در کدام یک از لیگ های خارجی حضور پیدا کنید؟

در تمام دنیا به جز ایران لیگ داخلی وجود ندارد و البته این برای خودش نعمت فراوانی است که باعث می شود ما همچنان در کشور خودمان باقی بمانیم.

سقف آرزوهای ورزشی یوسف کرمی کجاست؟

انشاا.... قهرمانی در المپیک

و در پایان اگر حرفی باقی مانده؟

ممنون از شما که لطف کردید و به ورزشکاران توجه می کنید.

مصاحبه گیرنده - رضا سیگاری

گروه جامعه و ارتباطات