تبیان، دستیار زندگی
ملک سلیمان مینیاتوری از جامعه مهدوی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاه حسینی در نشست تحلیل سینمای آخرالزمانی هالیوود:

ملک سلیمان مینیاتوری از جامعه مهدوی

شاه حسینی

دکتر مجید شاه حسینی، منتقد سینما؛ در نشستی با موضوع آخرالزمان از نگاه انجیل و رویکردهای مذهب در هالیوود با نمایش بخش هایی از فیلم های "اوردر"، "امگا کد "و نسخه ری مستر فیلم "جن گیر" گفت. در همین رابطه بخش هایی از سخنرانی دکتر شاه حسینی را مرور می کنیم:

*فیلم امگا کد از فیلم های آخرالزمانی با رویکرد دینی سیاسی بود که در این سال تولید و به نمایش گذاشته شد. در ابتدای این فیلم دو کشیش خطبه خوانی می کنند و پس از آن فیلم به نمایش گذاشته می شود! البته لازم به ذکر است که خطبه خوانی کشیش های مجرب در خصوص مسایل آخرالزمانی در فضای دانشگاهی و شبکه های تلویزیونی مد شده است و غرب از این ظرفیت به تازگی استفاده می کنند.

* در فیلم امگا کد یکی از خطبه خوان ها به نام پل کوروش ادعا دارد که شاکله این اثر سینمایی از پیشگویی هایی انجیلی است و تصریح دارد که در این فیلم بلاهای آخرالزمانی،جنگ های پادشاهی و درد و بیماری ها را خواهیم دید و همه اینها نشانگر آن است که این یک فیلم دینی است، در عین حال ماجرا هایی که در پیشگویی ها آمده به انضمام نقش دجال یا آنتی کرایس تاکید شده است.

* طبق ادعای مسیحیت آنتی کرایس فرزند شیطان است، همانگونه که کرایس را فرزند خداوند می پندارند،اما نکته قابل توجه در این فیلم آن است که لشگر مسیح در آن آمریکایی های اوانجلیست نمایش داده شده و لشگر دجال شامل شرقی ها مسلمانان و برخی غربی های گول خورده! و سردار سپاه خیر رییس جمهور آمریکا می باشد.

*این فیلم که مدعی است بر اساس مکاشفات و پیشگویی های یوحنا ساخته شده بیان می کند که ابلیس می آید در حالی که( فالس پرافت) «پیامبر دروغین» همراه اوست ولی نکته جالب آن است که یهود همین ادعا را در خصوص مسیح هم داشتند یعنی وقتی مسیح را دیدند گفتند او (جیزیست کرایس) "مسیح دروغین" است.

این تحلیلگر سینمایی خاطرنشان کرد: هال لینردی خطیب دیگر بار دیگر تاکید دارد که بینندگان می توانند با مشاهده این فیلم تمام نشانه های مورد اشاره آخرالزمانی را ببینند و حتی اتفاقاتی را که در سرزمین قدس می افتد را شاهد باشند و او به تعدد مذاهب در دنیای آخرالزمان نبردهای اخلاقی، شایعات در کنار بلایای آخرالزمان اشاره دارد و می افزاید در این فیلم شما می توانید تمام اینها را ببینید. ضمن اینکه در این فیلم ادعا می شود رجعت مسیح بسیار نزدیک است و تاکید می شود که در آخرالزمان اورشلیم در دست هر کس که باشد او پیروز نبرد آخرالزمان است!

*در این فیلم آنتی نشان داده می شود که آنتی کرایس در کودکی مادر خود را در اثر وضع حمل از دست داده و او صاحب برادری است که بخاطر از دست دادن مادر از او متنفر است از این رو با حلول شیطان در روح سعی می کند او را بسوزاند و به خاطر این اقدام تنبیه شده و به مدرسه نظامی در ایتالیا می رود.

* نکته قابل تامل در این فیلم آن است که دجال یا آنتی کرایس در این فیلم برای هم پیمان شدن با شیطان توسط فردی شیطانی با ظاهری شبیه کشیش ها در کلیسای شیطانی تعمید شیطانی داده می شود و صلیبی برعکس بر پیشانی او نقش می گذارد و این لاتین بودن زبان انجیل با انجیل شیطانی، شبیه بودن کلیسای رحمانی با کلیسای شیطانی و نماد صلیب برعکس در شیطان پرستی در مقابل صلیب مسیحیت همه نشانگر نزدیک دیدن این فاصله ها در نگاه مسیحیت اوانجلیستی است.

*مردم بر او سجده می کنند و رییس جمهور آمریکا بعنوان منجی نشان شده با او در فلسطین یعنی منطقه خاور میانه به جنگ نهایی می پردازد و این مطلب را به بینندگان آن القا می کند که حضور آمریکا در خاور میانه در موقعیت کنونی نیز برای انجام وظیفه های تعیین شده جهت نجات انسان هاست.

* رییس جمهور آمریکا در صحنه پیش از نبرد همانند پلان های تکراری فیلم های مربوط به مسیح همانند تصویر عیسی مسیح در این فیلم ها، کنار درخت کهن سالی می ایستد و با خداوند صحبت می کند و پس از آن عزم کشتن دجال که همان برادر خود است را می کند و در جایی که دجال از او می پرسد خدای تو کو ؟ او می گوید همین جاست و به مانند آیات الهی می گوید تمام سلاح ها و جنگ افزارهای تو در برابر قدرت خدا هیچ است!

*در پایان فیلم هم شاهد هستیم که پس از شکست دجال نور مسیح به صورت ریس جمهور آمریکا می تابد و وعده بهشت بشارت داده شده در زمین محقق می شود.

* حالا باید دید که آیا مردم این را می پذیرند که هالیوود به دنبال این اهداف است؟ شاید بتوان پاسخ آن را در فیلم مستند فرانسوی "وودآکوردینگ تو بوش" جستجو کرد.

* در این فیلم با جمع آوری شواهد سعی شده تا نشان دهد که بوش یک انسان تواب و بازگشته به سوی مسیح است و قصد انجام ماموریتی را دارد که به عهده اش نهاده شده است. او به گفته نزدیکانش ادعا می کند که بزرگ ترین فیلسوف عالم مسیح است و در اوج آلودگی و هرزگی روزی توبه کرده و آلودگی ها را کنار گذاشته و در یک تجربه دینی خدا با او صحبت کرده! و به طور مفصل این فیلم بر روی توبه بوش کار کرده است.

*از موضوعات مورد توجه این فیلم در آغاز آن نگاه تروپیکالیستی غرب به شرق است و سعی شده حس شیطانی را در فضایی باستانی با اذانی افکتیو همراه سازد!

*فیلم هایی چون جن گیر که در آن عراق را کشور شیطانی عنوان می کنند توجیهی برای حمله به عراق بود. پس می توان نتیجه گرفت که در مورد آخرالزمان دینی و نبرد ادیان استفاده های سیاسی صورت گرفته و می گیرد و مدل های سیاسی هدف آن است.

*طبق تفاسیر و تحلیل ها خداوند مینیاتوری از جامعه مهدوی را در حکومت سلیمان نشان داده و ملک سلیمان نمونه کوچکی از دنیای زیبای مهدویت است.


سینما وتلویزیون تبیان