تبیان، دستیار زندگی
این کتاب معتقد است كه راه نجات در عقاید شیعه دوازده امامی تبیین می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی عقاید شیعه

عقاید شیعه

چاپ نخست كتاب «نگاهی بر عقاید شیعه» اثر «سید فاضل نوری» منتشر شد. این كتاب نگاهی بر اهمیت و نقش عقائد شیعه در اخلاق و احكام دارد كه از سوی خود مولف منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش ایبنا، «نگاهی بر عقاید شیعه» اثری است كه به توضیح عقاید در دایره اسلام می‌پردازد و معتقد است كه راه نجات در عقاید شیعه دوازده امامی تبیین می‌شود.

كتاب «نگاهی بر عقاید شیعه» دارای پنج ویژگی شاخص است. نخست آن كه مخاطب اصلی كتاب، عموم مردم‌‌اند یعنی مطالب این کتاب برای سطح عمومی تدوین شده و به دلیل ارتباط مطالب با برخی از منابع اصلی برای محققان نیز مفید است.

دوم آن كه مطالب كتاب بر اساس میزان ابتلا، نیاز و پرسش‌گری مخاطب گزینش شده‌اند و ویژگی سوم آن، خودداری كردن از به کاربردن واژه‌های تخصصی و کلمات نامأنوس در ارائه مطالب است.

این كتاب در چهار فصل گردآوری شده است كه هر یك به چند بخش تقسیم می‌شوند فصل اول به كلیات می‌پردازد، فصل دوم به عقاید شیعه درباره پیامبران(علیهم السلام) و فصل سوم به عقاید شیعه درباره امامان(علیهم السلام) و فصل چهارم به عقاید شیعه درباره برزخ،‌ معاد و قیامت اشاره دارد.

این کتاب به توضیح عقاید در دایره اسلام می‌پردازد و معتقد است كه راه نجات در عقاید شیعه دوازده امامی تبیین می‌شود

نویسنده در بخشی از این كتاب به وظیفه افراد نسبت به اصول دین اشاره می‌كند و می‌گوید:« تقلید در امور اعتقادی (اصول دین) غلط است یعنی نسبت به توحید، عدل، ‌نبوت، امامت و معاد نباید تقلید كرد؛ حتی اگر شخصی كه می‌خواهیم از او در این‌باره تقلید كنیم، از نظر مقام و رتبه علمی جایگاه والایی داشته باشد، باز هم تقلید روا نیست بلكه هر كس به مقدار توان و معلومات خود باید بتواند نسبت به امور اعتقادی استدلال كن.

اگر انسان اصول دین خود را با فكر و اندیشه و استدلال بدست نیاورده باشد و به اعتقاد صحیحی نرسیده باشد، به راحتی و به زودی به شك و تردید می‌افتد و چه بسا از دین خود برگردد تقلید در اصول دین انحراف از اصول مستقیم است. البته در فروع دین نیز تفكر و اندیشیدن واجب نیست؛ بلكه فقط در سه امر اجتهاد، احتیاط و تقلید واجب است.»

نویسنده كتاب در بخشی دیگر به تكلیف بندگان و وجوب یادگیری آنها اینگونه اشاره می‌كند، «واجب و لازم است انسان احكام شرعی مورد نیاز خود را یاد بگیرید. كسی كه در فراگیری وظایف و تكالیف خود كوتاهی كند و به خاطر ندانستن تكالیفش نتواند آن را انجام دهد پیش خدا مسوول بوده و مستحق مجازات است، زیرا از او پرسیده می‌شود چرا یاد نگرفتی. در رساله توضیح والمسائل می‌خوانیم كه مسائلی را كه انسان غالبا به آن احتیاج دارد، واجب است یاد بگیرد.»

چاپ نخست كتاب «نگاهی بر عقاید شیعه» اثر «سید فاضل نوری» در شمارگان 2000 نسخه، 163صفحه‌ و قیمت28.000 ریال منتشر شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی