تبیان، دستیار زندگی
برخی از قرائت‌ها كه بر محور عرفانی و اسطوره‌اند، حوادثی را به عاشورا نسبت می‌دهند كه رنگی از اغراق دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان‌شناسی تحریف‌های عاشورا

کربلا

كتاب «جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویكردهای عاشورا» به تازگی و در آستانه ماه محرم از سوی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

به گزارش ایبنا، محسن رنجبر، نویسنده كتاب، در باره‌ی این کتاب گفت: این کتاب یک پژوهش گزارشی تاریخی از واقعه عاشورا نیست، بلكه در پی بررسی علل به وجود آمدن تحریف‌های متعدد در روایت این واقعه است.

وی ارایه قرائت‌های مختلف و متعدد كه شماری از آنها ناصحیح‌اند را عامل ایجاد تحریف واقعه عاشورا برشمرد و گفت: برخی از قرائت‌ها كه بر محور عرفانی و اسطوره‌اند، با وجود بیان برخی واقعیت‌های درباره حادثه كربلا، حوادثی را به عاشورا نسبت می‌دهند كه رنگی از اغراق دارند.

رنجبر به مقتل «روضه‌ الشهدا» كاشفی اشاره كرد و گفت: این اثر كه از دوران صفویه تا مشروطه به عنوان منبع و مقتل قابل اعتماد به آن رجوع می‌شد،‌ مواردی از واقعه كربلا را ذكر كرده است كه برای بسیاری از آنها نمی‌توان سندی معتبر یافت، در حالی كه بسیاری از مقاتلی كه پس از آن به نگارش درآمده‌اند، میراث‌خوار این مقتل متعلق به قرن دهم‌اند.

وی افزود: این كتاب با توجه به اقتضائات تاریخی آن دوران نوشته شده است و بیشتر مورد استفاده خطیبان قرار می‌گرفت. نمی‌توان این كتاب را اثر مستند تاریخی برشمرد، بلكه بیشتر به رمانی تاریخی شباهت دارد كه با ادبیات درخور توجه نویسنده، به نگارش درآمده و به دلیل همین ویژگی‌ها، هنوز هم زنده و مورد توجه است.


خشم

چگونه خشم را کنترک کنیم

چاپ نخست كتاب «خشم» نوشته نورمراد محمدی از سوی موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

این اثر نحوه كنترل خشم، كاربرد آن، مضرات خشم و مباحث دیگر را با بهره‌گیری از آیات، روایات، حكایات و مباحث روان‌شناسی و با سبكی روان بیان كرده است.

در این تحقیق كه حاصل چندین سال نویسنده است، كوشش شده تا علل خشم را در افراد مختلف بررسی كند، مضراتی را كه افراد به آنها مبتلا شده یا می‌شوند، بازبینی شوند و همچنین راه‌های پیش‌گیری از خشم، كنترل و فرو بردن آن را به طور جامع و گسترده در حدی كه قابل استفاده و درك برای عموم اقشار مختلف جامعه باشد، تحقیق و تفحص شوند.

علامه دهخدا در تعریف خشم چنین می‌نویسد: «هیجان و حركت خاصی است از روح انسان، به منظور غلبه و شكست فرد مقابل.» محمد غزالی نیز در كیمیای سعادت آورده است: «غضب شعله‌ای است كه از آتش برافروخته جهنم اقتباس شده، تنها با این فرق كه آتش غضب فقط بر دل‌ها افروخته می‌شود و چون آتش زیر خاكستر در درون دل جا گرفته و وقتی شعله بكشد هم كسی كه خشمگین شده را می‌سوزاند و نابود می‌كند و هم اطرافیان به آتش او سوخته می‌شوند.»

فوائد خشم

بر اساس مطالب كتاب، قوه غضب از نیازهای حیاتی وجود انسان است، بدون غضب انسان نمی‌تواند هیچ خطری را از خود دفع كند، با هیچ دشمنی درنمی‌آویزد و از هیچ مهلكه‌ای نمی‌گریزد. بنابراین، ریشه كن كردن آن از وجود آدمی، نه ممكن است و نه لازم. تنها وظیفه‌ای كه داریم و انجام دادن آن نیز ممكن است، این كه قدرتش را در هم بشكنیم تا به فرمان عقل گردن نهد و بیهوده آتش‌افروزی نكند، درون را دچار آشوب و برون را آشفته نسازد و به مقام و مرتبه لایق خود، یعنی تحت هدایت عقل و شرع آن جا كه شعله غضب لازم است، بروز كند و در هر جا حلم است خاموش باشد و عقب بنشیند.

هدف این نوشتار آن است كه به یك‌دیگر كمك كنیم تا بتوانیم خشم را درك و كنترل كنیم. همه ما با افرادی روبه‌رو شده‌ایم كه كنترل احساسات‌شان را در سر كار از دست می‌دهند، درها را به هم می‌كوبند، سر همكاران داد می‌زنند و كلماتی را بر زبان جاری می‌كنند؛ اما خیلی زود پشیمان می‌شوند و شروع به عذرخواهی می‌كنند.

چاپ نخست كتاب «خشم» در شمارگان 1500 نسخه، 244 صفحه و بهای 39000 ریال راهی بازار نشر شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی