تبیان، دستیار زندگی
وق سری " معمای ارتشبد قره باغی برای ژنرال هایزر حل می شود پس از گذشت 6 سال از آغاز تهیه و تولید سریال "عملیات فوق سری" در سیما فیلم، این سریال در 10 قسمت 30 دقیقه ای آماده پخش شد. تولید "عملیات فوق سری&q...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مجموعه تلویزیونی " عملیات فوق سری "

معمای ارتشبد قره باغی برای ژنرال هایزر حل می شود

پس از گذشت 6 سال از آغاز تهیه و تولید سریال "عملیات فوق سری" در سیما فیلم، این سریال در 10 قسمت 30 دقیقه ای آماده پخش شد.

تولید "عملیات فوق سری" در سال 75 بر اساس فیلمنامه ای از محمد  دهقان تزرجانی و به کارگردانی امیر قوی دل آغاز شد، اما در سال 76 تولید این سریال متوقف و در نهایت ، در سال 79، با اعلام انصراف گروه قبلی از تولید سریال مذکور، گروه دیگری به کارگردانی حسین فرحی به تکمیل این سریال پرداختند.

فرحی در گفتگو باخبرنگار ما، با اشاره به وجود 110 دقیقه راش مفید (نسخه چاپ شده فیلم) از گروه قبلی، درباره مشکلات تکمیل این سریال گفت : برای احیای این راشها مشکلات متعددی وجود داشت. این راشها عمدتا رج زده شده بود، تعداد زیادی از بازیگران در دسترس نبودند و برخی از بازگیران نیز یا فوت کرده و یا در خارج از کشور به سر می بردند. به همین دلیل علیرضا اخلاقی پس از بازبینی راشها، فیلمنامه نسبتا جدیدی نوشت که در نهایت با170 دقیقه تصویر برداری مفید و استفاده از 30 دقیقه تصاویر آرشیوی ، سریال مذکور پس از تدوین، دوبله و صداگذاری آماده پخش شد.

علیرضا اخلاقی با اشاره به این نکته ، که داستان این سریال درباره روزهای آخر زندگی تیمسار " عباس قره باغی"، آخرین رئیس ستاد ارتش شاهنشاهی است ، گفت :  در آغاز داستان ، تیمسار قره باغی تصمیم می گیرد در روزهای آخر زندگی خود ، دانسته هایش را درباره روزهای آخر حکومت شاه بنویسد و رفتار ژنرال هایزر را نقد کند. با مرگ هایزر، قسمت اول سریال خاتمه می یابد و پس از آن ، در ادامه داستان حوادث آخرین روزهای انقلاب روایت می شود. وی درباره اهمیت این شخصیت گفت :  قره باغی با وجود مخالفت اکثر سران رژیم شاه ، ارتش را تحویل دولت بازرگان می دهد و سپس از کشور خارج می شود. هایزر نیز بعدها درباره وی می گوید: «ارتشبد قره باغی تا آخر عمر به صورت معما در ذهن من مانده است».

در این قصه ، وقوع انقلاب  از دیدگاه امیران ارتش روایت می شود.

فرحی با اشاره به تلاش دست اندرکاران این سریال برای حفظ یک دستی مجموعه گفت : تلاش کردیم به سبک و سیاق امیر قوی دل وفادار بمانیم و کار یکدستی ارائه کنیم. در حال حاضر نیز، تفاوت میان بخش های مختلف، برای بیننده قابل تشخیص نیست. گفتنی است این مجموعه هم  اکنون آماده و در ایام دهه فجر پخش خواهد شد . غلامرضا طباطبایی ، ناصر خاوری ، مهدی تقی نیا ، قطب الدین صادقی ، فتحعلی اویسی ، غلامحسین شعبانی ، بیتا بادران ، محمود عزیزی ، بهروز رضوی ، فریبرز سمندرپور و ... نیز نقش های مختلف این سریال را ایفا می کنند.