تبیان، دستیار زندگی
زمانی که اقتصاد با مشکل مواجه می شود، کسب و کار رسانه ای نیز دچار التهاب می شود.مشکل کسب و کار رسانه ای آمریکا در سال ۲۰۰۸ هم این بود که اقتصاد جهانی با بحران مواجه شده بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز و پایانی برای رسانه
ارتباطات

بخش ارتباطات- زمانی که اقتصاد با مشکل مواجه می شود، کسب و کار رسانه ای نیز دچار التهاب می شود.مشکل کسب و کار رسانه ای آمریکا در سال 2008 هم این بود که اقتصاد جهانی با بحران مواجه شده بود. به بیان دیگر، بیماری اقتصاد با سرعت به کسب و کار رسانه ای سرایت می کند و لطماتی را به آن وارد می آورد که در نتیجه این وضعیت، تبلیغات رسانه ای اجتناب ناپذیر می شود.برای مثال، شرکت GM در اصل یک شرکت سرمایه گذاری رسانه ای به انضمام یک کارخانه تولید خودرو است. مخاطبان رسانه ها در حال از هم پاشیدن هستند و ابزارها و روش های سنتی کسب و کار، جای خود را به اینترنت می دهند.البته تنها رسانه های خبری نیستند که با این مشکل مواجه می شوند.به طور مثال شبکه NBC پنج ساعت از بهترین زمان های پخش خود را به فردی همچون جی لنو اختصاص می دهد که این نه فقط به خاطر جذابیت برنامه کمدی وی با نام «جی واکینگ» بلکه به خاطر حفظ سرمایه این شبکه است.

شرکت های بزرگی همچون ویاکوم، NBC، گانت و تایم تعداد زیادی از کارکنان خود را به دلیل مشکلات اقتصادی برکنار کرده اند.اکثر روزنامه ها نیز به این فکر افتاده اند که به جای انتشار روزانه، تنها به صورت آنلاین فعالیت کرده یا اینکه به کلی فعالیت خود را متوقف کنند

روزنامه نگاران در حال حاضر همچون افراد سالخورده ای که آگهی های ترحیم روزنامه ها را می خوانند، صفحات مربوط به کسب و کار را مورد مطالعه قرار می دهند.چندی پیش شرکت تریبون که مالک شیکاگو تریبون و لس آنجلس تایمز است، اعلام ورشکستگی کرد.رادیوی ملی آمریکا هفت درصد از کارکنان خود را تعدیل نیرو کرده است.نیویورک تایمز شعبه مرکزی خود را به رهن گذاشته است.شرکت های بزرگی همچون ویاکوم، NBC، گانت و تایم تعداد زیادی از کارکنان خود را به دلیل مشکلات اقتصادی برکنار کرده اند.اکثر روزنامه ها نیز به این فکر افتاده اند که به جای انتشار روزانه، تنها به صورت آنلاین فعالیت کرده یا اینکه به کلی فعالیت خود را متوقف کنند.تمام این موارد کافی است که در ذهن روزنامه نگاران این مسئله را ایجاد کند که آیا این یک پایان است؟ بله؛ شاید این فکر درست باشد اما این پایان، آغازی تازه است چرا که در سال 2008اخبار خوبی نیز در خصوص فعالیت رسانه ای وجود داشت که با اخبار بد موجود، مشترکات زیادی داشت.در حالی که کسب و کار رسانه ای (تبادل اطلاعات برای کسب درآمد) ناپسند به نظر می رسید، رسانه (کانال اطلاعاتی) در حال تکثیر شدن بود.

مطبوعات

زمانی که زلزله ای در منطقه سیچوان به وقوع پیوست یا وقتی که بمبئی مورد حمله تروریست ها واقع شد، گزارشات شواهد عینی این دو حادثه از طریق سایت توئیتر انتشار یافت.برخی از بزرگ ترین حرکت ها و بهترین تحلیل ها در انتخابات آمریکا از وبلاگ ها و سایت های اینترنتی نشأت گرفت و بسیاری از بهترین طنزها و هجویات از طریق سایت یوتیوب منتشر شد.فعالیت وب سایت های سیاسی نیز در آمریکا گسترش پیدا کرد.

تا آن زمان رسانه ها هرگز تا این حد حاضر در صحنه و چندوجهی عمل نکرده بودند. اکنون ما می توانیم در هر مکانی با استفاده از تلفن همراه جیبی خود به اطلاعات بیشتری نسبت به زمانی که در کتابخانه های محل سکونت خود در دوران کودکی جست وجو می کردیم، دسترسی پیدا کنیم.این مسئله به گونه ای حتی برای رسانه های قدیمی تر نیز مفید واقع شده است.دو دهه پیش، بیشتر خوانندگان نیویورک تایمز در سواحل شرقی آمریکا یا در شهرهای بزرگ ساکن بودند.امروزه به لطف اینترنت، این توفیق عظیم، مهیب و ناگهانی دنیای رسانه، این روزنامه توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان خوانده می شود. اما مشکل اینجاست که آن چند میلیون نفر، این روزنامه را به صورت رایگان مطالعه می کنند.به دلیل کاهش بهای دسترسی به اطلاعات همانند کاهش موجودی یک بانک، هیچ کس دیگر نمی داند که چگونه باید از طریق رسانه کسب درآمد کند یا درآمدی قابل قبول را به دست بیاورد.

تا آن زمان رسانه ها هرگز تا این حد حاضر در صحنه و چندوجهی عمل نکرده بودند. اکنون ما می توانیم در هر مکانی با استفاده از تلفن همراه جیبی خود به اطلاعات بیشتری نسبت به زمانی که در کتابخانه های محل سکونت خود در دوران کودکی جست وجو می کردیم، دسترسی پیدا کنیم

به هر حال، اخراج خبرنگاران و گزارشگران در بیشتر شرکت ها سودآور و مفید است. اکنون تمام کسانی که برای تولیدکنندگان قطعات خودرو کار می کنند یا کسانی که توسط آنها معلق یا از کار برکنار شده اند، اگر با روزنامه نگاران همدردی نکرده باشند، می توانند مورد بخشش واقع شوند.این موارد در جایی برای آنان مشکل ساز می شود که زنجیره اطلاع رسانی رایگان، شامل لینک های ارائه شده، پیشرفت های تازه و به روزرسانی اطلاعات، نهایتا دوباره به روزنامه نگارانی حرفه ای بازمی گردد که در جایی دستمزد می گیرند تا به کارکنان این شرکت ها آموزش بدهند.اکنون این روزنامه نگاران مشغول بررسی فرصت های شغلی در بازاریابی اینترنتی هستند. ضمنا مصرف کنندگان و مبلغان نگران و مضطرب برای صرف هزینه در این مورد تمایل ندارند و رسانه های بی شماری در این کشور تنها به اخبار ناخوشایند پرداخته و به نگرانی ها در این خصوص دامن می زنند.تنها باید این زنجیره را تا حد لزوم تکرار کرد تا به نقطه پایان رسید.

منبع: آفتاب/ جیمز پونیووزیک (تایم)

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور