تبیان، دستیار زندگی
به گزارش «تابناک»، موضوع بالا بخشی از اسناد مورد ادعای «ویکی لیکس» است که ساعاتی پیش منتشر شد. این اسناد که گفته می شود از اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکاست، موضوعات متعدد و متنوعی را شامل می شود که به یقین، واکنش های بین المللی گسترده ای نیز در پی خواهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عربستان و بمباران مراکز اتمی ایران

رایزنی عبدالله برای بمباران مراکز اتمی ایران و حمایت ترکیه از طالبان

عبداله

بخش سیاسی_معاون رئیس جمهور افغانستان سال گذشته در سفر به امارات متحده عربی 52 میلیون دلار وجه نقد در اختیار گرفته است كه معلوم نیست از چه منبعی دریافت و چگونه آن را هزینه كرده است.بر پایه این اسناد، اردن و بحرین نیز خواستار دخالت آمریكا برای توقف فعالیت‏های هسته ای ایران شده اند.

«آمریكا و كره جنوبی سناریوی احتمالی سقوط دولت كره شمالی و متحد شدن دو كره را بررسی كرده و سفیر آمریكا در سئول به واشنگتن پیشنهاد داده بود كه مشوق های اقتصادی به چین، می تواند حمایت پكن از اتحاد دو كره را ممکن سازد.»

به گزارش «تابناک»، موضوع بالا بخشی از اسناد مورد ادعای «ویکی لیکس» است که ساعاتی پیش منتشر شد. این اسناد که گفته می شود از اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکاست، موضوعات متعدد و متنوعی را شامل می شود که به یقین، واکنش های بین المللی گسترده ای نیز در پی خواهد داشت.

رسانه های بین المللی با استناد به اسنادی كه ساعاتی پیش در «ویكی لیكس» منتشر شد، مدعی شده اند ملك عبدالله، پادشاه عربستان و شماری از سران كشورهای عربی خاورمیانه از آمریكا خواسته بودند به تأسیسات هسته ای ایران حمله كند.

در همین حال، هر چند در گزارش منتشره به زمان این درخواست اشاره نشده، «بی.بی.سی» مدعی شد، احتمالا این موضوع مربوط به نزدیک سه سال پیش است كه موضوع درگیری ایران و آمریكا شدت یافته بود.

این در حالی است كه اكنون ملك عبدالله در آمریكا بستری است و رسانه های نزدیك به سعودی ها، امروز از اینکه شاه عربستان چند قدم راه رفته است، ابراز خوشحالی کردند.

همچنین بنا بر ادعای این اسناد، در مقطعی آمریكا از حمله هوایی اسرائیل به ایران جلوگیری كرده است.

بنا بر این اسناد، آمریكا كارمندانش را در سازمان ملل موظف كرده بود تا مكالمات مسئولان سازمان ملل را شنود كنند.

در این اسناد تصریح شده كه آمریكا در امور ایران در سازمان ملل كارشكنی كرده است.

بر پایه این گزارش، روزنامه «گاردین» كه همانند دفعات پیش، جزو رسانه هایی بوده که اسناد «ویکی لیکس» را برای انتشار در اختیار گرفته است، می گوید كه ملك عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، به طور محرمانه آمریكا را به بمباران تأسیسات هسته ای ایران تشویق كرده و اردن و بحرین نیز خواستار دخالت آمریكا برای توقف فعالیت‏های هسته ای ایران شده اند.

روزنامه آمریکایی «نیویورك تایمز» نیز در گزارشی، این اسناد را «روایت محرمانه رابطه ایالات متحده با جهان در عصر جنگ و تروریسم» توصیف کرده و می نویسد: آمریكا از سال 2007میلادی به طور محرمانه تلاش كرده كه نظر مساعد پاكستان برای انتقال اورانیوم با غلظت بالای یك راكتور هسته ای تحقیقاتی اش به خارج از این كشور را جلب كند، ولی تا كنون موفق نبوده است.

این روزنامه همچنین به استناد اسناد سفارت آمریكا در كابل می نویسد: معاون رئیس جمهور افغانستان سال گذشته در سفر به امارات متحده عربی 52 میلیون دلار وجه نقد در اختیار گرفته است كه معلوم نیست از چه منبعی دریافت و چگونه آن را هزینه كرده است.

«نیویورك تایمز» همچنین با استناد به یك پیام دیپلماتیك وزارت امور خارجه آمریكا می نویسد كه شهروندان عربستان سعودی همچنان بزرگترین حامی مالی شبكه القاعده در خاورمیانه هستند و دولت قطر در زمینه مبارزه با تروریسم، «بدترین» عملكرد را در منطقه داشته است.

همچنین در اسناد منتشره، به موضوعاتی مانند این که؛ سفارت آمریكا در پكن آگاه شده بود كه كمیته مركزی حزب كمونیست چین، دستور هك كردن شماری از سیستم كامپیوتری گوگل در این كشور را صادر كرده بود و یا آنکه، تركیه از طالبان و عربستان سعودی از القاعده حمایت می کنند، اشاره شده است. البته بیشتر این ادعاها تاکنون از سوی کشورهای مربوطه رد شده است.

گفتنی است، «ویكی لیكس» از چند روز پیش گفته بود که می خواهد بیش از 251هزار سند محرمانه را ـ كه بیشتر آنها پیام های دیپلماتیك سفارتخانه های آمریكا در كشورهای دیگر هستند ـ افشا كند.

به دنبال انتشار این خبر، وزارت امور خارجه آمریكا، روز شنبه به «ویكی لیكس» هشدار داد كه انتشار نزدیک 250هزار سند محرمانه بنا بر قوانین این كشور، غیرقانونی است و همكاری ایالات متحده با كشورهای دیگر را تضعیف می کند و جان افراد را به خطر خواهد انداخت. البته برخی رسانه های آمریکایی مدعی شده اند که بسیاری از این اسناد «محرمانه» نیست.

منبع:تابناک

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی