تبیان، دستیار زندگی
همراه ول در فرا بورس ارائه شد و سهامداران وضعیت مالی همراه اول را شناختند...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه اپراتورهای تلفن همراه

ورود تلفن همراه به ایران

بخش اقتصاد- قرار است که به زودی سهام همراه اول در فرابورس ارائه شده و این شرکت به سهامی عام تبدیل شود. بد نیست اگر به این بهانه راجع به اپراتورهای فعال تلفن همراه صحبت کنیم.

خبرها حاکی از آن است که، مسئولان شركت 206 میلیارد تومانی همراه اول یا همان ارتباطات سیار به همراه مدیران شركت فرابورس و تامین سرمایه امین بعدازظهر روز یک شنبه آخرین وضعیت مالی و عملیاتی و عرضه سهام این شركت را برای سهامداران حاضر در سالن همایش های رازی تشریح كردند.

در این جلسه كه اكثر مدیران و فعالان بازار سهام حضور داشتند ابتدا صدوقی مدیرعامل همراه اول توضیحاتی در خصوص تاریخچه ارتباطات سیار و شرایط مالی و عملیاتی وبرنامه های در دست اجرای شركت ارایه كرد. سپس محمد آرام مدیرعامل تامین سرمایه امین درخصوص دلایل پذیرش این شركت در فرابورس و روش ارزشگذاری نكاتی را اعلام كرد.

در ادامه این جلسه هم میزگردی با حضور رئیس هیات مدیره همراه اول، مدیران عامل شركت مخابرات، همراه اول، تامین سرمایه امین ، فرابورس و رئیس هیات مدیره شركت بورس اوراق بهادار تشكیل و به سئوالات حاضرین پاسخ داده شد.

این در حالی است كه برخی از سهامداران حاضر نسبت به عدم ارایه صورت های مالی 6 ماهه اول سال و گزارش های مربوطه همراه اول انتقاداتی داشتند

شرکت ارتباطات سیار با سرمایه اسمی 200 میلیارد تومانی طی سال های 85 تا 88 به ترتیب 617، 852، 895 و یکهزار و 55 میلیارد تومان سودخالص داشته است و پیش بینی سود همراه اول در سال 89 معادل 800 میلیارد تومان است که در شش ماه اول سال 400 میلیارد تومان آن محقق شده است.

طبق صورت های مالی حسابرسی شده شرکت مخابرات، بهای تمام شده سهام ارتباطات سیار بیش از 206 میلیارد تومان بوده و در جزئیات آخرین پیش بینی درآمد هر سهم مخابرات، برآورد درآمد حاصل از سود سهام همراه اول برای این شرکت افزون بر 764 میلیارد تومان اعلام شده است.

همراه اول حدود 38 میلیون مشترک سیمکارت دائمی و اعتباری دارد و طبق اعلام مسئولان، شرکت های بسیاری متقاضی خرید سهام بلوکی این شرکت هستند و علاوه بر شرکت های داخلی تاکنون چند شرکت خارجی نیز تمایل خود را برای خرید سهام این شرکت اعلام کرده اند.

ایرانسل هم به عنوان اپراتور دوم عرضه سیمکارت فعالیت می کند. در چند ماه اخیر حرف و حدیث هایی راجع به فعالیت ایرانسل وجود داشت عملکرد ضعیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارائه آمار شفاف و مشخص از وضعیت فعالیت اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی کشور و همچنین رعایت نکردن مسائل کارشناسی در تنظیم قراردادهای پروژه های بزرگ این حوزه سبب شده تا منابع خبری هر بار به نقل از منابع غیررسمی اخباری را منتشر کنند که حتی این سازمان نسبت به تایید و یا تکذیب آنها نیز واکنشی نشان نمی دهد. توقف واگذاری سیمکارتهای با پیش شماره 0939 ایرانسل که بعد از بلوکهای 935 تا 938 از سوی این اپراتور آغاز شد نیز از جمله این اخبار بود که اظهارات غیر شفاف مسئولان سازمان تنظیم مقررات را که به نظر تنها متولی نظارت بر این بازار هستند را به همراه داشت.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در طی چند سال اخیر از ارائه آمار شفاف عملکرد اپراتور دوم موبایل طفره رفته و هیچگاه اعلام نکرده که سقف واگذاری سیمکارتهای این اپراتور چه میزان است و ایرانسل در عرض سه سال فعالیت خود چه تعداد مشترک جذب کرده است.

دکل آنتن های موبایل

مهم اینجاست که، جنجال در واگذاری سیمکارتهای اپراتور ایرانسل که هر از چند گاهی با شروع پیش شماره های جدید این اپراتور رخ می دهد ایرانسل را از مسیر اصلی خود که ارائه کاربردهای ارزش افزوده بر بستر تلفن همراه است دور کرده و با وجودی که شبکه این اپراتور بر پایه نسل 75/2 موبایل (EDGE) است اما حاشیه های موجود در فضای رقابتی اپراتورهای موبایل ،اجازه فعالیت به این اپراتور بر مبنای سرویس های ارزش افزوده را نداده است.

دنیا به سمت استفاده از سیستمهای باند پهن موبایل پیش می رود و طبق آمار ارائه شده از سال 2006 تا 2009 تعداد مشترکان باند پهن موبایل 8 برابر شده و متوسط درآمد اپراتورهای دنیا از دیتا نیز به 9 درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در کشور ما زیر دو درصد است و اپراتورهای موبایل در کشور ما نتوانسته اند سرویسهای ارزش افزوده را از طریق دیتا فراهم کنند.

در حالیکه کارشناسان استفاده از خدمات باند پهن را محرکی در توسعه اقتصادی و اجتماعی می دانند وجود محدودیت های زیرساختی و عدم گسترش فعالیت های رقابتی به نفع اپراتورها از جمله مواردی است که باعث شده از کاربردهای دیتای تلفن همراه خبری نباشد و اپراتورهای موبایل تنها به واگذاری سیمکارت دل خوش کرده و تنها از بحث پیامک درآمد کسب کنند.

به علاوه خبرها حاکی از آن است که قرار است فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه تا پایان امسال شروع شود. اخبار مربوط به اپراتورسوم این روزها برای خبرنگاران و كسانی كه اخبار آن ‌را دنبال می‌كنند به یك سریال دنباله‌دار و تكراری تبدیل شده كه هر دفعه هم قهرمان‌های داستان عوض می‌شوند و در مدت زمانی كه كمتر از سه ‌ماه به آخرین وعده مسؤولین جهت عرضه سیم‌كارت‌های نسل 3G اپراتور سوم باقی مانده، دو تن از اعضای هیات مدیره تامین تله ‌كام استعفا می‌دهند و باز هم به شایعات عدم عرضه به موقع سیم‌كارت‌ها دامن می‌زند.

شرکت تامین تله کام پس از کش و قوس های فراوان به عنوان اپراتور سوم انتخاب شد و بنا به وعده مسئولین باید عرضه

سیم کارتهای اپراتور سوم تا پایان سال جاری شروع شود اما استعفای دو عضو هیئت مدیره این شرکت موفقیت تامین تله کام در انجام تعهدات خود ار زیر سوال برده است.

پیش از این نیز عضو هیات مدیره شركت تامین تلكام گفته بود: اولویت اول ما طراحی شبكه از نظر فنی، تامین و نصب تجهیزات و راه‌اندازی فیزیكی شبكه است كه هم‌ زمان با آن بحث تعرفه و نوع و چگونگی ورود به بازار نیز در دست بررسی و كار كارشناسی است.

وی با بیان اینكه مفاد پروانه اپراتور سوم تلفن همراه كاملا روشن است گفت: قیمت سیم‌كارت‌های این اپراتور با توجه به رعایت شرایط رقابتی مشابه اپراتور اول و دوم است.

سبوحی افزوده است که: تعرفه‌های خدمات این اپراتور نیز كاملا مشخص است و اگر بخواهند سرویس‌های جدید مربوط به نسل سوم را ارائه دهند، طبیعتا شرایط و ضوابطش پیش‌بینی شده و باید در مدت زمان قبل از ارائه سرویس، پیشنهاد تعرفه‌هایشان را به سازمان ارائه دهند تا سازمان نیز بررسی كرده و با تصویب كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور تعرفه‌های مربوطه را دریافت كند.

با این حساب به نظر میرسد که ویژگی اصلی اپراتورهای دوم و سوم سرگردانی و بی برنامگی باشد. مسئله ای که میتواند آسیب زیادی به همراه داشته باشد. شاید علت اصلی این مسئله ضعف مدیریت و عدم توجه به ضوابط از پیش تعیین شده باشد که زمینه تغییرات ناگهانی در تصمیم سازی را فراهم میکند.

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات