تبیان، دستیار زندگی
صدوق گوید: پدرم(رض) گفت: علی بن ابراهیم بن هاشم از یاسر خادم، از ابوالحسن الرضا(ع ) مرا به حدیث گفت که آن حضرت فرمود: سخاوتمند از غذای مردم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخاوت در دیدگاه امام رضا(ع)
سخاوت در دیدگاه امام رضا(ع)

متن حدیث

السخاء و البخل‏ 1- الصدوق قال: حدّثنا أبى رضى الله عنه قال: حدّثنى علىّ بن إبراهیم بن هاشم عن یاسر الخادم عن أبى الحسن الرضا علیه السلام قال: السخى یأکل من طعام الناس لیأکلوا من طعامه، و البخیل لایأکل من طعام الناس لئلّا یأکلوا من طعامه. 2- الصدوق قال: حدّثنا محمد بن جعفر بن مسرور رضى الله عنه قال: حدّثنى الحسین بن محمد بن عامر عن معلىّ بن محمد البصرى عن الحسن بن علىّ الوشّاء، قال: سمعت أبا الحسن علیه السلام یقول: السخىّ قریب من الله، قریب من الجنّة، قریب من الناس، بعید من النار، و البخیل بعید من الجنّة، بعید من الناس، قریب من النار قال: و سمعته یقول: السخاء شجرة فى الجنّة أغصانها فى الدنیا، من تعلّق بغصن من أغصانها دخل الجنّة .

سخاوت و بخل 1- صدوق گوید: پدرم(رض) گفت: علی بن ابراهیم بن هاشم از یاسر خادم، از ابوالحسن الرضا(ع ) مرا به حدیث گفت که آن حضرت فرمود: سخاوتمند از غذای مردم می خورد تا از غذای او بخورند، و بخیل از غذای مردم نمی خورد تا از غذای او نخورند 1. 2- صدوق گوید: محمد بن جعفر بن مسرور(رض) ما را به حدیث گفت: حسین بن محمد بن عامر از معلّی بن محمد بصری، از حسن بن وشّاء مرا به حدیث گفت: شنیدم ابو الحسن رضا(ع) می فرمود: فرد سخاوتمند به خداوند، بهشت و مردم نزدیک است و از آتش دور است، اما فرد بخیل از بهشت و مردم دور است و به آتش نزدیک ، و نیز فرمود: سخاوت درختی است در بهشت که شاخه های آن در دنیاست هر کس به شاخه ای از آن دست یابد به بهشت داخل می شود 2.


منبع حدیث: 1 - عیون اخبار الرضا 2/ 12.   2- عیون اخبار الرضا 2/ 12.

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی