تبیان، دستیار زندگی
ابوصلت می گوید: پس از آن که امام رضا (علیه السلام) به خانه اش بازگشت خدمت آن حضرت رسیدم و عرض کردم: ای فرزند رسول خدا چه پاسخ نیکویی به مأمون دادید؟!...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقسیم کننده بهشت و دوزخ

تقسیم کننده بهشت و دوزخ

چگونه امیر المؤمنین علی (علیه السلام) تقسیم کننده بهشت و دوزخ می باشد؟

روزی مأمون عباسی به امام رضا (علیه السلام) گفت: ای ابوالحسن به من خبر دهید چگونه جدت علی بن ابی طالب (علیه السلام) تقسیم کننده بهشت و دوزخ می باشد؟ آن حضرت پاسخ داد: آیا تو از پدرت و او از پدرانش از عبیدالله بن عباس روایت نکرده اید که گفت: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که می فرمود: ((حب علی ایمان و بغضه کفر)) محبت علی ایمان است و بغض و کینه توزی با او کفر است؟

مأمون گفت: آری.

آن حضرت فرمود: پس او تقسیم کننده بهشت و دوزخ است.

مأمون گفت: ای ابوالحسن خدا مرا پس از شما زنده نگذارد. گواهی می دهم که تو وارث علم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشی!

ابوصلت می گوید: پس از آن که امام رضا (علیه السلام) به خانه اش بازگشت خدمت آن حضرت رسیدم و عرض کردم: ای فرزند رسول خدا چه پاسخ نیکویی به مأمون دادید؟!

فرمود: ای ابوصلت: من به اندازه فهمش پاسخ دادم من از پدرم شنیدم که از پدرانش از علی بن ابی طالب روایت می کرد که رسول خدا به آن حضرت فرمود: ((یا علی انت قسیم الجنة و التار یوم القیامة)) ای علی تو در روز قیامت تقسیم کننده بهشت و دوزخ می باشی به آتش می گویی این شخص از آن من است و این شخص دیگر از آن تو می باشد.


تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی