تبیان، دستیار زندگی
جلسه نقد و بررسی فیلم ملک سلیمان نبی روز دوشنبه 1 آذرماه 1389 با حضور جناب آقای تقوی، کارشناس علوم و معارف اسلامی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا ملک سلیمان؟!

جناب آقای تقوی

جلسه نقد و بررسی فیلم ملک سلیمان نبی روز دوشنبه، یکم آذرماه 1389 با حضور جناب آقای تقوی، کارشناس علوم و معارف اسلامی و عضو تیم کارشناسی- پژوهشی پروژه ی سینمایی ملک سلیمان در جمع گروهی از کاربران گرانقدر انجمن های تخصصی تبیان در محل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان برگزار گردید.

پس از معارفه ی دوستان حاضر در جلسه، بخش هایی از پشت صحنه فیلم نمایش داده شد تا همگی با فضای این فیلم  آشنا گردند چه آنها که قبلا این فیلم را تماشا کرده بودند و چه آنها که قصد داشتند پس از این جلسه فیلم را تماشا کنند. که در اینجا لازم است از کارشناس جلسه جناب آقای تقوی تشکر نماییم که بلیط نیم بهای این فیلم را در اختیار حاضرین جلسه قرار دادند. بعد از اتمام تماشای فیلم گوش سپردیم به بیانات کارشناس مدعو که خلاصه ای از آن با قلم کاربر گرامی heaven_h تهیه شده است که در ذیل می خوانید.

پروژه ملک سلیمان نبی در سال 83 با شروع کار گروه قرآنی کلید خورد و آغاز شد. این گروه کار خود را بر 4 مبنا قرار داد: قرآن، احادیث، کتب عهدین و تاریخ. کار پژوهشی این فیلم حدود 3 سال به طول انجامید و در ادامه اصلاحات و ویرایشهای دیگری نیز روی پژوهش ها صورت گرفت.

چرا زندگی حضرت سلیمان در این فیلم مورد توجه قرار گرفته و 5 میلیارد و 100 میلیون تومان بر روی این پروژه سرمایه گذاری شده است؟

سلیمان نبی پیامبری است که همه ادیان ایشان را قبول دارند. یهودیان، مسیحیان و مسلمانان به پیامبری ایشان ایمان دارند و حتی لائیک ها و بودایی ها و ... نیز به حضرت سلیمان به عنوان یک پادشاه و ملک قدرتمند توجه دارند. پس طیف وسیعی از مردم جهان می توانند با این فیلم ارتباط برقرار کنند. هم اکنون 7 کشور دنیا که عمده آنها کشورهای اروپایی هستند خواستار نمایش این فیلم می باشند و فیلم در مراحل دوبله و صداگذاری برای نمایش در این کشورهاست.

در سال 2000 میلادی که مسیحیان دو هزارمین سال میلاد حضرت مسیح را جشن گرفتند، آقای شهریار بحرانی فیلم حضرت مریم را ساختند که بسیار مورد توجه آنها قرار گرفت. به طوریکه کلیسای اعظم کاتولیک خواهان دیدن نسخه ای از این فیلم شد. پاپ در آن زمان گفت: این مقدار که اسلام برای حضرت مریم و حضرت عیسی احترام قایل است، ما قایل نیستیم.

فیلم حضرت مریم پیام صلح و دوستی از جانب ما به مسیحیان بود. ما می خواستیم اشتراکات خود را با مسیحیان به نمایش بگذاریم. نکته جالب این که امسال قرار است جشن 3000 امین سال میلاد حضرت سلیمان توسط یهودیان برگزار شود و امسال ما باز هم برای آنها پیامی داریم. پیام ما این است که نگاه مسلمانان به سلیمان نبی، نگاهی عمیق تر و بالاتر از نگاه سایر مذاهب است.

در ساخت این فیلم اساتید دانشگاه و نخبه های دانشگاهی فعالانه حضور داشتند تا فیلم از لحاظ مضمونی و محتوایی، فیلمی قوی، جامع، مطابق با قرآن و حتی الامکان عاری از خطا و اشکال باشد. البته این فیلم حتما ایرادات و اشکالاتی دارد که سعی می شود در قسمتهای 2 و 3 اشکالات محتوایی و فنی برطرف شود تا فیلم سلیمان نبی در بهترین سطوح قرار گیرد. این فیلم  مقابله ای با سینمای غرب است و بدلیل آن که زندگی حضرت سلیمان است حتما مورد توجه طیف وسیع تری از جهان قرار می گیرد.

چرا باید زندگی پیامبران مورد توجه قرار بگیرد؟ خداوند در قرآن می فرماید: برای صاحبان خرد، در داستانهای پیامبران عبرت است.

خداوند در قرآن کریم، داستان زندگی پیامبران مختلف را مطرح کرده است تا ما بیدار شویم و عبرت بگیریم. یکی از پررنگ ترین قصه ها در قرآن قصه حضرت سلیمان است که عبرتها و درسهای فراوانی در زندگی این پیامبر نهفته شده که گوشه ای از این درسها و اتفاقات در فیلم ملک سلیمان نمایش داده شده است. با نمایش این فیلم، بیننده اتفاقات مختلفی که در زمان حضرت سلیمان رخ داده است را می بیند و می فهمد که راه نجات از فتنه ها، تقوی و پیروی از ولی است.

با ساخت این فیلم، بسیاری از تکنولوژیهای روز دنیا وارد سینمای ایران شد که این مساله به خودی خود بسیار با اهمیت است. یکی از نکات برجسته در فیلم ملک سلیمان، شخصیت خود حضرت سلیمان است. حضرت سلیمان در این فیلم پیامبری است که دایم در حال تکاپو است و بسیار تلاشگر است و ما باید از این تلاشها و تحرکات و زحمتهای او درس بگیریم.

نقد و بررسی فیلم ملک سلیمان

این فیلم چهارده محور پیامی دارد تا به جهانیان اعلام کند:

1- ایمان به رسولان

2- تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر فرموده ی ایشان که روی زندگی پیامبران کار کنید و آن را با هنر تلفیق نمایید.

3- تقویت مبانی حکومت دینی، سلیمان الگوی یک حاکم دینی است.

4- مواجهه تمام عیار حق و باطل، در زمان حضرت سلیمان حزب الله و حزب الشیطان دقیقا رو به روی هم قرار گرفتند.

ملک سلیمان ماکت کوچکی از ملک حضرت مهدی (عج) است. جریاناتی که در زمان حضرت سلیمان اتفاق افتاد ماکت کوچکی است از اتفاقاتی که در زمان حضرت مهدی (عج) می افتد. در واقع اصل کاربرد این فیلم در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) است.

5- معرفی الگوها و اسوه های الهی، ملک سلیمان تلاشی است در راستای معرفی الگوها و اسوه های الهی

6- تصویر مفاهیم دینی

7- نظام جامع در تربیت

8- راهکارهای مدیریت در فتنه و عبور از آن

9- تقویت رفتار در قبال ولی، همانگونه که در فیلم اشاره شد راه نجات از فتنه، تقوا و پیروی از ولی است.

10- شناخت صحیح شیطان (شیطان شناسی)، مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر دشمن شناسی دارند. ما در بررسی سیرهای مخالفت با حق در طول تاریخ، متوجه این مطلب شدیم که همیشه در مقابل جبهه حق یک حرکت ثابتی وجود داشته است که تقریبا تکراری بوده است که مدیریت این حرکت ثابت بر عهده شیطان بوده است.

11- سلیمان موضوع مورد توجه ادیان بزرگ است.

12- پاشنه آشیل نظام صهیونیستی، سلیمان است. صهیونیست ها ادعا دارند که چون ملک سلیمان در بیت المقدس بوده است و به این دلیل که ما وارث سلیمان هستیم لذا بیت المقدس متعلق به ماست. اما ما شیعیان اعتقاد داریم که سلیمان شیعه امام علی علیه السلام است. همانطور که در قرآن نیز آمده است که "ان من شیعته لابراهیم" پس در واقع پیامبران بهترین شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستند.

13- حرکت به سوی جامعه قرآنی، ما سعی کردیم در جامعه ذایقه سازی قرآنی کنیم و با محوریت قرآن تعقل کنیم.

14- تصویر قرآنی مهدویت.

در مجموع می توان با رویکردهای متفاوتی به فیلم ملک سلیمان توجه کرد که از آن جمله می توان به رویکرد الگوپذیری، رویکرد مهدویت، رویکرد ولایت پذیری و رویکرد دشمن شناسی اشاره نمود.

کلمه ملک 114 بار در قرآن آمده است که بیشتر این موارد برای حضرت سلیمان بوده است و از آنجا که ملک به معنی پادشاهی و حکومت است این فیلم ملک سلیمان نبی نام گزارده شد که مقام معظم رهبری با عنوان عالی- خوش مضمون- خوش ساخت- مبتنی بر آیات قرآنی به این فیلم نظر فرمودند. فیلمبرداری این فیلم یک سال و نیم طول کشیده است و 18000 متر بنا برای این فیلم ساخته شده است. همچنین مکان فیلمبرداری این فیلم، اکثرا در شمال کشور بوده و بخش هایی از آن در شهرک سینمایی گرفته شده است.

در پایان، دوستان تبیانی حاضر در جلسه به بیان نظرات خود درباره فیلم پرداختند و سوالاتی به شرح زیر را مطرح نمودند. یکی از انتقادهایی که دوستان به فیلم وارد کردند مربوط به آهنگ آن بود که چرا توسط کشور خارجی (به مزاح دوستان جومونگی) تهیه شده است؟ که کارشناس جلسه اینگونه پاسخ دادند که بیش از 100 گروه موسیقی و جلوه های ویژه در کشور تست شدند ولی در انتها چون ظرفیت لازم در این گروه ها دیده نشد تصمیم گرفته شد که کار آهنگ و جلوه های ویژه به گروه های خارجی واگذار شود.

ایشان در پاسخ به انتقاد یکی از دوستان در رابطه با نوع زندگی خانوادگی سلیمان نبی در فیلم پاسخ دادند که شاید قوی نبوده است ولی ما می خواستیم که حتما به زندگی خانوادگی حضرت سلیمان و مساله مرگ همسر باردار او، پرداخته شود.

تعدادی از دوستان به انتقاد از بخشهایی از جلوه های ویژه فیلم پرداختند که جناب تقوی پاسخ دادند که ایراداتی در زمینه جلوه های ویژه فیلم وجود دارد که انشالله در قسمتهای بعدی ملک سلیمان رفع خواهد شد.

در انتهای جلسه، بلیط نیم بهای فیلم ملک سلیمان به دوستان حاضر، داده شد. به اعتقاد دوستان این جلسه که ساعت 9:15 آغاز گردید و تا حدود ساعت 11.30 به طول انجامید جلسه مفیدی بود. در انتها از تمام دوستانی که در جلسه فوق شرکت کردند کمال تشکر را داریم و امیدواریم در جلسات بعدی شاهد حضور بیشتر دیگر دوستان تبیانی و انجمنی خود باشیم. و بطور ویژه ای هم از مدبر انجمن نجوم، کاربرگرامی mohagh تشکر می کنیم که این مقدمات این جلسه و اسباب ارتباط و آشنایی با کارشناس محترم جلسه جناب آقای تقوی را فراهم نمودند. و سپاس فراوان به محضر این کارشناس گرامی تقدیم می کنیم و امیدواریم که حضور ایشان در انجمن ها بارقه ای جدید از شکوفایی را به ارمغان داشته باشد.

جلسه ی نقد و بررسی فیلم سینمایی ملک سلیمان

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فیلم ملک سلیمان نبی به سایت این فیلم به آدرس www.kingdomofsolomon.com  مراجعه فرمایید.

گزارش تهیه شده توسط جانشین انجمن سینما و تلویزیون کاربر گرامی salamzahra  را اینجا بخوانید.

انجمن های تخصصی تبیان


باشگاه کاربران سایت تبیان