تبیان، دستیار زندگی
روایت از امام صادق(صلوات‏ الله‏ علیه) منقول است كه حضرت فرمودند که پیغمبر اكرم خطاب به جمعی فرمودند: آیا شما نمی‏خواهید كه شما را راهنما شوم به سلاحی كه شما را از دشمن ایمنی بخش است و رهایی می‏دهد و روزی‏های شما را فراوان می‏كند؟ آن جمع در جواب عرض كردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلاح انبیاء

دعا کردن

اشاره:

نوشتار پیش رو، به صورت گزینشی به شرح احادیث شیعی می پردازد، بیشتر احادیث این مجموعه توسط آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (سخنرانی معظم له در مسجد بازار تهران) از مراجع عظام تقلید شرح و بسط یافته اند.

حدیث:

روی عن الصادق(علیه‏السلام) قال: قال النبیُّ(صلَّی ‏الله ‏عَلیه‏ و َ‏آله‏ وَ سلَّم):

 أَلَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ یُنْجِیكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ یُدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ قَالُوا بَلَى یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ.1

ترجمه و شرح:

روایت از امام صادق(صلوات‏ الله‏ علیه) منقول است كه حضرت فرمودند که پیغمبر اكرم خطاب به جمعی فرمودند: آیا شما نمی‏خواهید كه شما را راهنما شوم به سلاحی كه شما را از دشمن ایمنی بخش است و رهایی می‏دهد و روزی‏های شما را فراوان می‏كند؟ آن جمع در جواب عرض كردند بله، بفرمایید. حضرت فرمودند: «تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»؛ یعنی دعا كنید در شب و روز.  بعد هم علّتش را فرمودند: «فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ»؛ چون سلاح مؤمن دعای او است؛ یعنی همان درخواست‏هایش از خداوند.

ما روایات متعدّدی داریم كه در آنها همین مضمون هست. حتّی در روایتی از امام هشتم(علیه ‏السلام) آمده كه ایشان اصلاً از دعا تعبیر می‏كنند به «سلاح انبیا». روایت این است كه حضرت فرمودند: «عَلَیْكُم بِسِلَاحِ الْأَنْبِیَاء قِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الأَنبِیَاءِ قَالَ الدُّعَاء».2 حضرت فرمودند بر شما باد به سلاح پیامبران؛ به حضرت گفته شد كه سلاح انبیاء چیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند اسلحه انبیا دعا است.

پیغمبر اكرم خطاب به جمعی فرمودند: آیا شما نمی‏خواهید كه شما را راهنما شوم به سلاحی كه شما را از دشمن ایمنی بخش است و رهایی می‏دهد و روزی‏های شما را فراوان می‏كند؟ آن جمع در جواب عرض كردند بله، بفرمایید. حضرت فرمودند: «تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»؛ یعنی دعا كنید در شب و روز.  بعد هم علّتش را فرمودند: «فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ»؛ چون سلاح مؤمن دعای او است؛ یعنی همان درخواست‏هایش از خداوند
دعا

ما در روایات بسیاری داریم و اصلاً جزء متن معارف ما است كه معجزات و كرامات انبیا و اولیای خدا، بر اثر دعاهای آنها بوده است. حضرت عیسی(علیه‏السلام) مرده را با دعا زنده می‏كرد. شنیده‏اید و در قرآن هم دارد که با دعا مرده را زنده می‏كرد. پس كرامات اولیا و انبیا مربوط به دعای آنها بوده است. لذا در این روایت دارد: «عَلَیْكُم بِسِلَاحِ الْأَنْبِیَاء»؛ امام رضا(علیه‏السلام) این‏طور فرمود. پیغمبر هم فرمود: «فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ».

این سلاح بُردش در زمان‏های مختلف، مختلف می‏شود. بُردِ دعا یعنی چه؟ یعنی «سرعت اجابت» كه زودتر به اجابت می‏رسد. یك زمانی است كه همین سلاح را به كار می‏بری، ولی طول می‏كشد تا به اجابت برسد. یعنی این سلاح مُسلّماً ‌بُرّا است و به طور قطع اثر و  بُرش دارد؛ اما این برّایی در بعضی مقاطع خاصّ زمانی سرعت بیشتری دارد و زودتر به اجابت می‏رسد.

حالا یك روایت دیگر می‏خوانم. «رُوِیَ عَنِ البَاقِرِ عَلَیهِ‏السَّلَامُ قَالَ إِنَّ یَوْمَ عَرَفَةَ یَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ».3 یکی از آن مقاطعی كه این اسلحه بُردش بیشتر است و در اجابت سرعت دارد، ‌روز عرفه است. حتّی تعبیر امام باقر(علیه‏السلام) این است كه اصلاً‌ روز عرفه، روز دعا و درخواست از خداوند است. یعنی در این مقطع زمانی بخصوص سرعت اجابت دعا بیشتر است.

این روایت را هم دیده‏اید كه محدّث قمّی هم در مفاتیح‏الجنان نقل می‏كند كه امام زین‏العابدین(صلوات‏الله ‏علیه) روز عرفه‏ای دیدند که عدّه‏ای دارند از مردم درخواست می‏كنند و به قول ما تكدّی می‏كنند؛ فرمودند وای به حال شما! آیا در این روز از غیر خدا چیزی می‏خواهید؟! امروز، روزی است كه امید این می‏رود كه جنین‏هایی كه در رحم مادرها هستند و سیاه بختند، ‌بر اثر دعا خوشبخت شوند. یعنی دعا امروز این‏قدر بُرد دارد.

فراوری، شکوری_ گروه دین و اندیشه تبیان


[1] . كافی، ج2، ص468

[2] . كافی، ج2، ص 468

[3] . وسائل‏الشیعة، ج 10، ص 465

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.