تبیان، دستیار زندگی
وی گفت: ما با دقت همه مسائل و جریانات منطقه‌ای و بین‌المللی را زیرنظر داریم و با مشورت با یكدیگر تصمیم می‌گیریم و گام‌های بلند توسعه همكاری‌ها را با هم بر می‌داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدی نژاد: همه جریانات را زیرنظر داریم

بخش سیاسی- وی گفت: ما با دقت همه مسائل و جریانات منطقه‌ای و بین‌المللی را زیرنظر داریم و با مشورت با یكدیگر تصمیم می‌گیریم و گام‌های بلند توسعه همكاری‌ها را با هم بر می‌داریم.

رییس‌جمهور با بیان این‌كه استقلال، عزت و پیشرفت تركمنستان در واقع استقلال، عزت و پیشرفت ایران محسوب می‌شود، گفت: متقابلا پیشرفت و عزت ایران، پیشرفت و عزت تركمنستان محسوب می‌شود.

احمدی نژاد در سفر به باکو و شرکت در اجلاس سران خزر

دكتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح فاز دوم خط لوله انتقال گاز شمال و شمال‌شرق كشور و فاز دوم خط لوله انتقال گاز وارداتی از كشور تركمنستان كه در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس با حضور رییس‌جمهور تركمنستان برگزار شده بود، گفت: روابط دو ملت و دو كشور فراتر از روابط دوستی و همسایگی است بلكه روابط، روابط برادرانه است و تاریخ و فرهنگ ما و اعتقادات و ارزش‌هایی كه بین ملت‌ها ما رواج دارد ما را عمیقا به هم پیوند زده است به گونه‌ای كه می‌توانیم با افتخار اعلام كنیم روابط دو ملت و دو دولت روابط برادرانه و ناگسستنی است و با هوشمندی و درایت برادر عزیز قربان‌قلی وردی محمداف رییس‌جمهور تركمنستان رشته‌ پیوندها‌ی برادرانه بین دو كشور یكی پس از دیگری مستحكم‌تر و محكم‌تر می‌شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: امروز دو كشور در یك همفكری و اشتراك نظر بسیار بالا همكاری‌های خود را در سطح دو جانبه و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش می‌دهند و تقریبا در همه مسائل نظرات مشترك بین مقامات دو كشور وجود دارد و دائم مشورت صورت می‌گیرد تبادل نظر انجام می‌شود و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی گفت: ما با دقت همه مسائل و جریانات منطقه‌ای و بین‌المللی را زیرنظر داریم و با مشورت با یكدیگر تصمیم می‌گیریم و گام‌های بلند توسعه همكاری‌ها را با هم بر می‌داریم.

: در بخش انرژی ما این آمادگی را داریم كه در هر حوزه‌ای كه آقای رییس جمهور تركمنستان اعلام آمادگی كند با دوستانمان در تركمنستان همكاری كنیم و در هر حوزه‌ای كه دوستان علاقمند باشند وارد شویم و تجربیات خود را در اختیار برادران تركمن‌مان قرار دهیم

احمدی نژاد

وی گفت: با توافقی كه سال گذشته شد و تاكیدات آقای رییس‌جمهور(تركمنستان) كه خواسته بودند پروژه سریعتر به نتیجه برسد و انتقال این درخواست به دوستانمان در وزارت نفت این پروژه بزرگ در یك مدت‌زمان نسبتا كوتاه در شرایط سخت ادامه پیدا كرد و امروز به نتیجه رسید و براساس توافقی كه در اوایل سال جاری میلادی در عشق‌آباد داشتیم مبنی بر این‌كه حجم تبادلات دو كشور در این زمینه افزایش پیدا كند خوشبختانه این توافق امروز عملیاتی شد و من این امر را به آقای رییس‌جمهور و دیگر دوستان حاضر و همكاران ما در وزارت نفت تبریك می‌گوییم.

رییس‌جمهور ادامه داد: ما فكر می‌كنیم شرط همكاری‌های دو كشور با اشتراك نظر و دیدگاه‌هایی كه وجود دارد و احساس برادری كه وجود دارد روز به روز در حال ارتقاء است و پروژه‌های مهمی در دستور كار دو كشور است از جمله پروژه راه‌آهن، پروژه‌ای كه با تحقق آن معادلات اقتصادی منطقه دگرگون می‌شود پروژه عظیم و تاریخی است كه خوشبختانه در حال اجرایی شدن است و در سال آینده با لطف خدا و همت متخصصان به بهره‌برداری خواهد رسید و در واقع یك مسیر جدید و نقطه توجه در حمل و نقل منطقه خواهد بود كه مسیر حمل و نقل را دگرگون می‌كند.

رییس‌جمهور ادامه داد: در بخش انرژی ما این آمادگی را داریم كه در هر حوزه‌ای كه آقای رییس جمهور تركمنستان اعلام آمادگی كند با دوستانمان در تركمنستان همكاری كنیم و در هر حوزه‌ای كه دوستان علاقمند باشند وارد شویم و تجربیات خود را در اختیار برادران تركمن‌مان قرار دهیم. مثلا در حوزه استخراج، اكتشاف‌، انتقال و بحث صادرات گزینه‌های گوناگونی است كه هر كدام را كه دوستان انتخاب كنند ما حاضر به همكاری هستیم.

محمود احمدی نژاد

احمدی‌نژاد با اشاره به ذخایر و نعمت‌هایی كه در این منطقه وجود دارد، گفت: ما باید همكاری كنیم كه ملت‌هایمان از این نعمت‌ها و ذخایر بیشترین سود را ببرند.

رییس‌جمهور با تشكر از مشی مستقل و عزتمندانه‌ای كه رییس‌جمهور تركمنستان در مسائل منطقه‌ای دنبال می‌كند، گفت: ما از این موضوع خرسند هستیم و این به نفع ملت و دولت تركمنستان خواهد بود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد كه در سایر زمینه‌ها از جمله صنعتی، تجاری، حمل و نقل و سرمایه‌گذاری مشترك با كشور تركمنستان همكاری كند.

وی افزود: در واقع هیچ محدودیتی برای همكاری بین دو كشور وجود ندارد و ما هر تجربه‌ای را كه داشته باشیم در اختیار برادران تركمنی‌مان قرار می‌دهیم.

رییس‌جمهور در پایان سخنانش بار دیگر با تشكر از رییس‌جمهور تركمنستان و هیات همراهش و متخصصان و كسانی كه در اجرای این پروژه زحمت كشیده‌اند، گفت: ‌امروز روز تاریخی است، روز اعلام برادری مجدد بین دو كشور و تاكید مجدد بر روابط برادری بین دو ملت و دولت ایران و تركمنستان است.

منبع: تابناک

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور