تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه سعی کردیم تحقیقاتی که درباره ماکارونی های موجود در کشور و همچنین بهترین ماکارونی هایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصالح سازه ماکارونی (ماکارونی)

در این پروژه سعی کردیم تحقیقاتی  که درباره ماکارونی های موجود در کشور و همچنین بهترین ماکارونی هایی که برای ساخت سازه های ماکارونی خصوصا  پل ماکارونی استفاده می شود را معرفی کنیم.

توجه داشته باشید که در ساخت یک پل ماکارونی با کیفیت و ضریب کارایی بالا  تنها استفاده از ماکارونی خوب کارساز نیست بلکه می توان  با کمترین ماکارونی ولی یک طرح عالی بیشترین ضریب را بدست آورد.

مصالح سازه ماکارونی (ماکارونی)

ماکارونی هایی که عموماً در سازه های ماکارونی مورد استفاده قرار می گیرد ماکارونی های درشت و  نازک می باشند، ماکارونی های درشت دارای قطر 4/1 میلی متر می باشد و ماکارونی های نازک دارای قطر کمتری می باشد. باید بدانیم که چه نوع ماکارونی برای چه قسمت و المان طرح سازه مناسب تر است.

این که از چه نوع  ماکارونی در چه قسمت باید استفاده کرد به طرح شما بستگی دارد یعنی ماکارونی کدام قسمت های طرح فشار و  کدام المان کشش را تحمّل می کند. تجربه نشان داده که ماکارونی های نازک را عموماً در بخش های کششی پل یا سازه ماکارونی استفاده می شود.

در بین ماکارونی های نازک بهترین آن ها در جهان ماکارونی ROZE ایتالیا می باشد و در بین ماکارونی های ایرانی موجود در بازار باریلا به دلیل داشتن طول زیاد رتبه اول را دارد و در هنگام ساخت کار را راحت تر می کند و بعد از آن به ترتیب تک ماکارون ، مانا و زر برای ساخت سازه های ماکارونی مناسب ترند.

مصالح سازه ماکارونی (ماکارونی)

توجه داشته باشید که از ماکارونی هایی که در آن ها ماده دیگری وجود دارد، استفاده نکنید چون عموما استحکام ماکارونی های غنی شده یا غیره کم است. المان دیگری که در سازه ها مطرح هست المان فشاری می باشد که می توان به چند صورت عمل کرد:

1- چند ماکارونی نازک را در کنار هم قرار داد و از آن به عنوان ماکارونی با قطر بزرگ تر استفاده کرد، البته این روش قّت بالایی ندارد.

2- استفاده از ماکارونی های درشت با قطر 4 را یا 7/1 میلی متر که بهترین ماکارونی درشت در بازار ایران تک ماکارون و بعد از آن ماکارونی جدید پاپسیلا  می باشد.

مصالح سازه ماکارونی (ماکارونی)

نوع دیگری ماکارونی نیز در بازار وجود دارد که به آن ها ماکارونی های دست ساز می گویند، این ماکارونی ها استحکام بهتری دارند ولی در بیشتر مسابقات استفاده از آن ممنوع است.

نکته ی دیگری که در این بخش لازم است بدانیم، نگه داری خوب از ماکارونی است چون ماکارونی هایی که ما استفاده می کنیم دارای ناخالصی هست بنابراین باید توجه داشت که در مقابل باد یا تغییرات قرار نگیرند زیرا این عوامل باعث ترک خوردن و پایین آمدن استحکام ماکارونی می شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: میثم رفیعی

تنظیم: فاطمه گودرزی