تبیان، دستیار زندگی
در مطلب پیش شرایط و چگونگی غدا خوردن و خوابیدن فضانوردان در فضا را مطرح کردیم، حال اگر دوست دارید درباره سرگرمی و کارهای روزانه فضانوردان در فضا بیشتر بدانید، آن هم صدها هزار كیلومتر دورتر از زمین و در محفظه‌ ای معلق در مدار، بهتراست با ما همراه شوید،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك روز زندگی با فضانوردان (2)

در مطلب پیش شرایط و چگونگی غدا خوردن و خوابیدن فضانوردان در فضا را مطرح کردیم، حال اگر دوست دارید درباره سرگرمی و کارهای روزانه فضانوردان در فضا بیشتر بدانید، آن هم صدها هزار كیلومتر دورتر از زمین و در محفظه‌ ای معلق در مدار، بهتراست با ما همراه شوید، چون می‌ خواهیم با هم سری به یك ایستگاه فضایی (شاتل) بزنیم و یك روز با فضانوردان زندگی كنیم.

james newman در بیرون از فضاپیمایش برای دوربین دست تکان می دهد.

كارهای روزانه فضانوردان

در فضا هم مانند زمین، فضانوردان پس از صرف غذا به سر كار می ‌روند، البته كارشان در شرایطی متفاوت است. بخشی از كار آنها در داخل شاتل و بخش دیگری از كار در خارج از شاتل و در مدار انجام می ‌شود. مثلاً در داخل ایستگاه محققان فضانورد با كشت انواع گیاهان، سعی دارند تا چگونگی رشد گیاهان را در فضا بررسی كنند و می‌ كوشند تا گیاهانی سالم ‌تر و مقاوم ‌تر را پرورش دهند و دانش آن را به زمین منتقل كنند. همچنین آنها تأثیرات بی‌ وزنی بر بافت ‌ها و اندام‌ های بدن را مورد مطالعه قرار می ‌دهند و بخش دیگر كار در فضا، شامل تحقیق و بررسی و كسب تجربیات علمی است. البته هر شاتل در هر مأموریت مسئول انجام برخی كارها و تحقیقات خاص است. اما از كارهایی كه فضانوردان باید هر روز انجام دهند، نظارت و كنترل همه دستگاه ‌ها و سیستم‌ های حفاظتی، امنیتی و ارتباطی مثل رایانه‌ و حسگرهاست. آنها باید هر روز از سالم بودن این دستگاه ‌ها اطمینان حاصل كنند و باید با دقت همه این موارد را زیر نظر داشته باشند تا در هنگام بروز كوچك ‌ترین اشكال، آن را رفع كنند. آنها همچنین باید گاهی فیلترها و تجهیزات ایستگاه را تمیز كنند.

از جمله كارهای دیگری كه باید روزانه انجام شود، ارتباط با ایستگاه مبدا در زمین است، آنها همه روزه اطلاعات و نتیجه تحقیقات خود را به زمین ارسال می‌ كنند و این كار را با فرستادن پیام یا از طریق ایمیل انجام می ‌دهند. اما از كارهایی كه در بیرون شاتل انجام می ‌شود، نظارت و كنترل ماهواره‌ها در مدار است. یكی ازكارهای فضانوردان نظارت بر تلسكوپ غول پیكر هابل است كه به این منظور گاهی فضانوردان مجبورند در خارج از ایستگاه قطعاتی از آن را تعویض و جایگزین كنند. آنها برای این كار از یك بازوی رباتیك استفاده می‌ كنند. گاهی آنان باید از تلسكوپ بالا بروند و بخش ‌های آن را تحت مطالعه و بررسی قرار دهند و نقایص آن را برطرف كنند.

فضانوردان وسایلی مانند تردمیل، دوچرخه و ... را برای ورزش و نرمش در اختیار دارند، چرا كه بدن آنها باید در بهترین شكل و در بهترین شرایط فیزیكی باشد.

سرگرمی و تفریحات فضایی

کالدول دایسون، فضانورد ساکن ایستگاه فضایی را می‌بینید که از پشت پنجره‌های کاپولا به سیاره مادری می‌نگرد.

از آنجا كه كار فضانوردان در شرایط سخت و دشواری انجام می ‌شود و استرس و اضطراب زیادی بر آنان وارد می ‌شود، از این‌رو بیش از پیش به استراحت و سرگرمی نیاز دارند. آنها زمان ‌هایی از روز و یك روز در هفته را تعطیل كرده و به استراحت می‌ پردازند. یكی از ساده ‌ترین سرگرمی آنان تماشای مناظر فضای بیرون از شاتل از طریق پنجره ‌هاست. آنان می ‌توانند از آنجا زمین را نیز ببینند كه چون توپی گردان در فضا شناور است. همچنین دیدن مناظر طلوع و غروب خورشید آن هم از بالای جو بسیار دل ‌انگیز است. جالب است بدانید كه فضانوردان می‌ توانند هر 45 دقیقه یكبار این منظره را تماشا كنند. از جمله سرگرمی‌ های دیگر فضانوردان، تماشای فیلم، كارت بازی، مطالعه و برقراری ارتباط با زمین و صحبت كردن با خانواده‌ هایشان است. همچنین آنها وسایلی مانند تردمیل، دوچرخه و ... را برای ورزش و نرمش در اختیار دارند، چرا كه بدن آنها باید در بهترین شكل و در بهترین شرایط فیزیكی باشد.

همه ما كم و بیش دوست داریم تا تجربه سفر به فضا را داشته باشیم. می‌ توانیم به شما نوید بدهیم كه در آینده‌ ای نه چندان دور شاید با فراهم شدن امكانات و رونق سفرهای فضایی بتوانیم به این سفر رویایی برویم و ازنزدیك این سفر جالب را تجربه كنیم.

منبع: nasa.com

به نقل از: روزنامه جام جم

ترجمه: آزاده سید میرزایی جهقی

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر