تبیان، دستیار زندگی
گفتگو با جواد آرین منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با

جواد آرین منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی

نمایندگان شأن مجلس را حفظ کنند

بخش سیاسی- آرین منش نائب رئیس کمسیون فرهنگی مجلس درباره رابطه مجلس و دولت نظر مثبتی دارد و هم اکنون این رابطه را مثبت و مطلوب می داند و اختلاف نظرها را تیز امری طبیعی و راستای تحقق اهداف می داند.

آرین منش

آقای آرین منش در بحث بررسی رابطه مجلس و دولت در حال حاضر این رابطه را چگونه ارزیابی می کنید؟ در واقع افکار مجلس و دولت چه میزان با هم نزدیک است؟

بنده روابط مجلس و دولت را یک رابطه مطلوب و مثبت می دانم البته ممکن است در برخی مواقع یک سری سوء تفاهم ها و اختلاف نظرهایی وجود دارد که این مهم همیشه بین مجلس و دولت از بدو تاسیس مجلس وجود داشته و انکار شدنی هم نیست دلیل اصلی اختلاف نظرات این است که هریک از دو نهاد مذکور دارای وظایف متمایز از هم هستند در واقع یکی از آنها می خواهد بر دیگر نظارت کند و طبیعتا در نتیجه نهاد تحت نظارت هم آزادی بیشتری می خواهد . معمولا اختلاف سلیقه ها بین این دو نهاد کاملاطبیعی است اما نظرات متفاوت منفی نیست و در راستای تحقق اهداف قرار دارد . فضاسازی هایی که صورت می گیرد بر اساس دامن زدن به برخی اختلاف برداشت هایی از قوانین است و امری غیرعادی نیز به شمارنمی آید ، نه دولت تصمیم در تحقیر مجلس دارد و نه مجلس می خواهد با حاکمیت خود بر دولت این نهاد تضعیف کند.

درواقع می توان گفت که این دو نهاد مکمل یکدیگر هستند و دستور کار آنها بر اساس جریان اصول گرایی تنظیم و در این مسیر قرار دارد.

بنابراین بزرگنمایی برخی از اختلاف سلیقه های این دو قوه باعث بروز اختلاف هایی می شوند و این اختلاف ها مسئله مهمی هم نیستند .

به عنوان سوال بعدی آقای آراینمنش شما که نماینده مجلس هستید جایگاه این قوه را درامور جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

وظیفه مجلس در وهله نخست قانون گذاری وسپس نظارت بر اجرای کار است و قرار نیست در امور جاری جامعه و اصل اجراء قوانین به صورت دقیق و مجزا وارد عمل شود در نتیجه در انجام این دو وظیفه ای که  در ابتدای پاسخ به سوال شما مطرح شد تا حدود مطلوبی انتظارات را برآورده کرده و مشکلی هم ازین حیث وجود ندارد.

بزرگنمایی برخی از اختلاف سلیقه های این دو قوه باعث بروز اختلاف هایی می شوند و این اختلاف ها مسئله مهمی هم نیستند

در مورد این مسئله مجلس باید در راس امور قرار بگیرد به نظر شما این امر هم اکنون تا چه اندازه تحقق یافته است؟

در پاسخ به این سوال شما باید بگویم که مبنای کارمجلس بر اساس آنچه که در قانون اساسی آمده است تنظیم شده و در این راستا نظرات حضرت امام و مقام معظم رهبری سرلوحه کار قوه مقننه قرار دارد. براساس بیانات حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری مجلس باید در راس امور همه جامعه قرار داشته باشد و این این دو عزیز در این مسئله تاکید داشتند ، صحبت امام رهبری فقط به یک زمان خاص نیست و در تمامی برهه های زمانی کاربرد دارد.

در واقع باید بگویم مجلس به عنوان قوه مقننه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جایگاه والا و مشخصی دارد که به نوعی از تمامی شئون دیگر بدتر است و هم اکنون زیر نظر مقام معظم رهبری و بر اساس بیانات ایشان به کار خود ادامه می دهد.

آرین منش

شما جایگاه مجلس هشتم را در نظارت و تنظیم قوانین مختلف بالاتر از سایر دوره ها ارزیابی می کنید؟

البته کار مجلس هشتم هنوز به پایان نرسیده است و بطور کلی نمی توان گفت که آیا از سایر دوره ها عملکرد بهتری داشته است یا نه، زمانی می توان کارنامه هر مجلسی را با سایر دوره های این قوه مقایسه کرد که آمار هر شاخص مشخص باشد؛ مصوبات، قانون گذاری، استیضاح ها، تذکرها و سئولات مطرحه نمایندگان از وزرای دولت های مختلف از جمله شاخص اصلی مشخص شدن کارنامه هر مجلسی است در نتیجه هنوز نمی توان کارنامه این مجلس را با سایر دوره های آن مقایسه کرد.

اما بطور کلی باید بگویم که مجلس هشتم تاکنون موفق، کارآمد و پویا بوده است.

به عنوان سؤال آخر برای آنکه این قوه نسبت به ادوار گذشته از لحاظ قانون گذاری، مصوبه ها و نظارت بر دولت ارتقاء یابد و بطور کلی در رأس تمامی امور جامعه قرار بگیرد چه راه کاری وجود دارد؟

برای رسیدن مجلس به جایگاه اصلی خود و قرار گرفتن در رأس تمامی امور دولت، مردم و مخصوصأ رسانه ها نقش قابل توجهی دارند، در واقع نگاه دولت به مجلس باید همان باشد که در قانون اساسی وجود دارد، بنابر این خود نمایندگان نیز با تدابیر مناسب در معرفی جایگاه این قوه و رساندن آن به جایگاه اصلی باید نقش ایفا کنند.

رفتارها و گفتارهای یک نماینده مجلس باید بر اساس آن چیزی باشد که در قانون اساسی آمده است. زمانی می توان به جایگاه اصلی و قرار گرفتن در رأس امور دست یافت که نمایندگان هم بر اساس قانون رفتار کنند.

گفتگو از: مجید سعیدی

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور