تبیان، دستیار زندگی
زمستان بر خلاف ظاهر سرد و خاموش خود برای دوستدارانش فصل گرما و حرکت است. هر چند که اکثر مردم، سفرهای زمستانی را سفر به نقاط دوردست می دانند که زمستانش رنگ سرما ندارد. با این حال سفر به دل سرما و برف ریزان هم لطف خاصی دارد که تجربه کردنش را در این فصل نبای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه نشینی ممنوع!

سفر


زمستان بر خلاف ظاهر سرد و خاموش خود برای دوستدارانش فصل گرما و حرکت است. هر چند که اکثر مردم، سفرهای زمستانی را سفر به نقاط دوردست می دانند که زمستانش رنگ سرما ندارد. با این حال سفر به دل سرما و برف ریزان هم لطف خاصی دارد که تجربه کردنش را در این فصل نباید از دست داد.


فخر السادات غنی، کارشناس طبیعت گردی در این باره می گوید: «سفر در ایران با شروع فصل سرما دچار رکود می شود که باید با تمهیداتی آن را تغییر داد. چرا که هم ذهنیت مسافران و هم ذهنیت سفر سازان در خصوص فصل سرما نیاز به تغییر دارد.»

او معتقد است سفر زمستانی نبایدفقط به دو جزیره قشم و کیش محدود شود چون جزایر دیگر خلیج فارس مثل جزیره هنگام هم قابلیت های بسیاری برای گردشگری دارند که متأسفانه تاکنون روی آن سرمایه گذاری نشده است.

او همچنین در این باره به گردشگری علمی اشاره می کند و سواحل جنوبی کشور را در فصل زمستان فضای مناسبی برای دیدن پرندگان مهاجر، بررسی گونه های گیاهی و دریایی و حتی طبیعت درمانی می داند و می گوید: «وقتی در مدیترانه فصل گردشگری به پایان می رسد، گردشگری در سواحل خلیج فارس و دریای عمان می تواند به خوبی جای آن را پر کند که علاوه بر بازدید از سایت های تاریخی جنوب کشور می توان انواع ورزش های آبی و ساحلی را توسعه داد.»

زمستان و طبیعت گردی زمستانی

سفر

فلات ایران با داشتن دو رشته کوه اصلی البرز و زاگرس با قلل متعدد و ارتفاعات متفاوت، شرایط بسیار مناسبی را برای آنها که به گردشگری زمستانی همراه با یخ و برف علاقه مند هستند فراهم کرده است.

به عقیده کارشناسان، پتانسیل ورزش های زمستانی در ایران در سطح بالایی است چراکه علاوه بر این دو رشته کوه، وجود قلل منفرد و پراکنده نیز به ورزش های زمستانی کمک شایانی کرده است.

در حال حاضر حدود 20 پیست اسکی در کشور فعال است و تقریباً در نقاط گرم مثل استان فارس نیز پیست اسکی فعال وجود دارد.

از طرفی وجود برف فراوان همراه با آسمان آفتابی - که به ندرت می توان این شرایط را در اروپا پیدا کرد - موجب شده است که کشور ما به عنوان یکی از مهم ترین کانون های طبیعت گردی زمستانی، توان بالقوه ای را برای طرح در عرصه جهانی داشته باشد.

فخرالسادات غنی دراین باره بیشتر توضیح می دهد:«در تهران شش پیست اسکی داریم که فقط یکی از آنها (پیست دیزین) در حد بین المللی برنامه اجرا می کند در حالی که از این امکان به خوبی می توان بهره گرفت. در شرایطی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، پیست های مصنوعی با قابلیت های پائین و محدود در محوطه های سرپوشیده و با برف مصنوعی پذیرای خیل بسیاری از مشتاقان این ورزش است، می توان به راحتی از پیست اسکی استان فارس در این خصوص بهره گرفت.»


گروه گردشگری تبیان

منبع: روزنامه ایران