تبیان، دستیار زندگی
گفتگو تبیان با حمید رضا فولاد گر رییس کمیسیون ویژه اصل 44
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو تبیان با

حمید رضا فولاد گر عضو کمیسیون صنایع و معادن و رییس کمیسیون ویژه اصل 44

میان دو قوه مشکل چندان حادی حس نمی شود

بخش سیاسی- حمیدرضا فولادگر رئیس کمسیون ویژه اصل 44 و عضو کمیسیون صنایع و معادن می باشد. با وی پیرامون موضوع داغ رابطه مجلس و دولت به صحبت نشسته ایم. وی این رابطه را در مجموع خوب ارزیابی می کند و خواهان ارتقای اینگونه روابط است.

حمیدرضا فولادگر

آقای فولاد گر شما به عنوان رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 اگر بخواهید رابطه بین مجلس و دولت را مورد بررسی قرار دهید، این رابطه را چگونه ارزیابی می کنید؟

روابط این دو قوه هم اکنون در مجموع خوب است اما در بعضی اوقات امکان بروز اختلاف نظرها و سلیقه های متفاوت وجود دارد و در این راستا مشکل چندان حادی از لحاظ رابطه این دو حس نمی شود.

اختلاف نظرهای این دو قوه بر سر برخی طرح ها و لوایح است که می توان گفت همواره وجود داشته و امر جدیدی هم نیست.

البته اختلاف نظرات بر سر مسائل حقوقی که در اختیارات مطرح است هم مجلس و هم دولت نقطه نظرات خود را ارائه کرده اند و شورای نگهبان نیز مسائل را بررسی و در قالب یکسری پیشنهاداتی به مقام معظم رهبری ارائه شد که قطعأ نظر ایشان فصل الخطاب است.

نوع دیگر اختلاف نظرات هم در ماه های اخیر بر سر برخی مسائل قانون اساسی و حوزه اختیارات مجلس بوجود آمد که فکر نمی کنم مسائل این چنینی خدشه ای به روابط مجلس و دولت وارد کند چون امری طبیعی و در همه ادوار گذشته نیز تکرار شده است.

بطور کلی در رأس امور قرار دارد اما با توجه به مواردی که گفته شد جایگاه آن می تواند بهتر از گذشته شود

با توجه به گفته های شما روابط مجلس و دولت کاملأ حسنه است؟این مسئله را تأیید می فرمایید؟

همانطور که عرض کردم روابط این دو قوه در مجوع خوب است،البته به طور مطلق هم نمی توان گفت که رابطه مجلس و دولت کاملأ حسنه و بدون بروز هیچگونه مشکلی ادامه دارد چرا که در برخی از لوایح و طرح ها همواره اختلاف سلیقه هایی بین این دو بوجود می آید که امری کاملأ طبیعی است؛نمایندگان مجلس نظرات خود را ارائه می دهند و دولت هم نظرات خود را، که در مجموع به یک جمع بندی کلی می رسند.

گاهی اوقات دولت در طرح ها ولوایح که ارائه می دهد دنبال حجم بیشتری از اعتبارات است و که با موافقت مجلس روبرو نمی شود و در برخی موارد هم مجلس خواستار نظارت بیشتر است و مسائل این چنینی که از امور جاری این دو قوه بحساب می آید.

در نتیجه با نظرات شما رابطه این دو نیازمند ارتقاء است و می توان گفت که روابط مجلس دولت باید بهتر از گذشته ادامه پیدا کند؟

بله طبیعتأ رابط این دو قوه می تواند بهتر از روند فعلی باشد و نیازمند ارتقاء هم هست چرا هردو هدف واحدی دارند و باید رابطه آنها نیز برای رسیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری بهتر از گذشته شود.

آقای فولادگر مجلس در امور جاری جامعه چه جایگاهی دارد؟آیا از این حیث در حد انتظارات نقش ایفا کرده است یا خیر؟

حمیدرضا فولادگر

البته جایگاه مجلس در این مسئله هم بد نیست، گاهی ممکن است با دید تجمیع گرایانه که در دولت وجود دارد جایگاه نظارتی مجلس در امور جاری جامعه و دولت اندکی تضعیف شود ولی قانون اساسی شرح وضایف هر یک از دو قوه را مشخص کرده؛بالاخره هر لایحه که به مجلس می آید حق تصویب آن برای این قوه است در بررسی همواره احتمال ایجاد تغییراتی وجود دارد،وقتی دولت وزرا را جهت گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می کند این قوه حق تحقیق در مورد آنها را دارد و ممکن است تا به برخی از آنها که صلاحیت کافی ندارند رأی ندهد و یا امکان استیضاح وزرای دولت بعد از تحقیق و تفحص وجو دارد.

اینگونه مسائلی که گفته شد همگی بر جایگاه مجلس در امور جاری دولت دلالت دارد که البته امکان بروز برخی از اختلاف نظرها در اینگونه مسائل با دولت امری طبیعی است.

امیدواریم که اختلاف سلیقه ها با نظرات جامع مقام معظم رهبری بطور کامل حل شود و مشکلی هم بوجود نیاید.در بحث اجرا باید به دولت کمک کرد تا بار اضافه بر دوش آن گذاشته نشود و بطور کلی باید راه را برای فعالیت این قوه هموار ساخت، دولت هم باید در مقابل قبول کند که مجلس هم حق قانون گذاری و هم نظارت بر کارهای آن را دارد.اگر این اعتقاد وجود داشته باشد می توان گفت که رابطه این دو قوه بهتر از گذشته در جهت رسیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی دنبال می شود.

البته اختلاف نظرات بر سر مسائل حقوقی که در اختیارات مطرح است هم مجلس و هم دولت نقطه نظرات خود را ارائه کرده اند و شورای نگهبان نیز مسائل را بررسی و در قالب یکسری پیشنهاداتی به مقام معظم رهبری ارائه شد که قطعأ نظر ایشان فصل الخطاب است

جهت ارتقاء جایگاه مجلس در امور نظارتی چه کاری را باید انجام داد راهکارهای مد نظر خود را در صورت امکان بفرمایید؟

در قانون اساسی جایگاه مجلس از حیث نظارت کاملأ مشخص است اما برای ارتقاء این جایگاه باید بگوییم که خود نمایندگان باید به گونه ای عمل کنند تا شأن مجلس حفظ شود و هم قوای دیگر از حدود اختیارات مجلس آگاهی داشته باشند و آنرا رعایت کنند.

این مسئله که مجلس باید در رأس همه امور قرار داشته باشد به نظر شما درحال حاضر تا چه اندازه تحقق یافته است؟

بر اساس گفته های امام و مقام معظم رهبری همواره به این مسئله که مجلس باید در رأس امور قرار داشته باشد تأکید می شود و به این دلیل مطرح می شود که مجلس حق استیضاح وزرای دولت را دارد و هیچ قوه ای نمی تواند آنرا منحل کند اما اینکه آیا با توجه به بیانات ارزشمند حضرت آقا در رأس امور قرار دارد یا نه این مسئله هم کاملأ دوطرفه است یعنی هم قوای دیگر حقوق مجلس را رعایت و هم خود نمایندگان درخور شأن قوه مقننه رفتار کنند.

بطور کلی در رأس امور قرار دارد اما با توجه به مواردی که گفته شد جایگاه آن می تواند بهتر از گذشته شود.

گفتگو از: مجید سعیدی

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور