تبیان، دستیار زندگی
آلمان بهشت بازیكنان ایرانى به روزهاى پایانى سال 2005میلادى نزدیك مى شویم و این بهترین زمان براى بررسى دقیق عملكرد بازیكنان آسیایى شاغل در فوتبال اروپاست. برخى از این بازیكنان بسیار گمنام هستند و كسى آنها را نمى شناسد. اغلب ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهى به عملكرد لژیونرهاى آسیایى شاغل در اروپا

آلمان بهشت بازیكنان ایرانى


به روزهاى پایانى سال 2005میلادى نزدیك مى شویم و این بهترین زمان براى بررسى دقیق عملكرد بازیكنان آسیایى شاغل در فوتبال اروپاست.

برخى از این بازیكنان بسیار گمنام هستند و كسى آنها را نمى شناسد.

اغلب این بازیكنان در فرانسه بازى مى كنند. البته بیشتر آنها یا روى نیمكت ذخیره تیم هاى فرانسوى مى نشینند یا در تیم نوجوانان یا تیم دوم باشگاه هاى این كشور حضور دارند.

قطر، چین، كره جنوبى و ژاپن بیشترین بازیكن را به فرانسه صادر كرده اند.

در میان باشگاه هاى فرانسوى «متز» بیشترین تعداد بازیكنان آسیایى را در اختیار دارد كه البته فقط یكى از آنها در تیم اصلى عضویت دارد. پس از فرانسه نوبت به آلمان مى رسد.

كشورى كه باشگاه هایش همیشه پذیراى بازیكنان البته با استعداد آسیایى بوده است. به همین دلیل است كه مقصد بیشتر لژیونرهاى ایرانى هم سرزمین ژرمن ها است. بازیكنانى از لبنان، چین، كره جنوبى، ژاپن و ایران در تیم هاى آلمانى حضور دارند.

از آلمان به انگلستان مى رویم. كشورى با یك لیگ سخت و طاقت فرسا به نام «لیگ برتر». عجیب ترین نكته درباره بازیكنان آسیایى لیگ برتر حضور یك پاكستانى! در این لیگ است. «رحمان» بازیكن ثابت تیم ملى پاكستان در باشگاه فولهام یونایتد عضویت دارد.

البته 6 بازیكن آسیایى دیگر هم در لیگ برتر انگلستان بازى مى كنند.

تور اروپایى خود را با سفر به سرزمین ماتادورها ادامه مى دهیم. با اولین نگاهى كه به «لالیگا» بیندازیم متوجه مى شویم تعداد آسیایى هاى لیگ اسپانیا بسیار كم است. «مایوركا» و «رئال مادرید» از معدود باشگاه هاى اسپانیایى هستند كه در تركیب خود از بازیكنان آسیایى استفاده مى كنند. البته این بازیكن آسیایى رئال مادرید از اعضاى ثابت تیم ملى اردن است كه در تیم دوم «رئال» عضویت دارد.

مقصد نهایى ما ایتالیا است. به سرى A مى رویم.

قبل از بررسى بازیكنان آسیایى سرى A، قانون فدراسیون فوتبال ایتالیا را درباره خرید بازیكنان غیر اروپایى با هم مرور مى كنیم:

«هر باشگاه مجاز است در ابتداى هر فصل فقط یك بازیكن غیر اروپایى به خدمت بگیرد.»

بنابراین عجیب نیست وقتى مى شنویم فقط 3 بازیكن آسیایى در كنار ستارگان بزرگ جهان در كالچیو به فوتبال خود ادامه مى دهند.

طى 2 سال گذشته باشگاه هاى صربستانى، كروات و رومانیایى هم به دنبال جذب آسیایى ها بوده اند ولى از آنجا كه بیشتر این بازیكنان در لیگ هاى دسته دوم یا سوم این كشورها عضویت دارند جمع آورى اطلاعات درباره آنها بسیار سخت است. در میان كشورهاى آسیایى «ازبكستان» بیشترین لژیونر اروپایى را دارد ولى تقریباً تمام آنها در لیگ روسیه بازى مى كنند كه البته بعضى از این بازیكنان اعضاى كلیدى تیم خود به حساب مى آیند.

نكته: نمره هایى كه در این لیست به بازیكنان بوندس لیگا داده شده بر حسب امتیازدهى مجله كیكر است (در مجله كیكر بهترین نمره یك و ضعیف ترین نمره 6 است).

امتیازدهى به بازیكنان حاضر در لیگ برتر انگلستان هم بر عهده «نتاویژن» است (كه بر این اساس بهترین بازیكن زمین نمره 10 و ضعیف ترین فرد نمره یك را به خود اختصاص مى دهد).

ضمناً این مطلب عملكرد لژیونرهاى آسیایى را تا پیش از بازیهاى این هفته بررسى كرده و بازیهاى این هفته در آن لحاظ نشده است .