تبیان، دستیار زندگی
سه نوجوان از تاجیکستان و دو جزیره کوچک در حوزه دریای کارائیب، برنده مسابقه بین المللی فیلم کوتاه سالانه یونیسف به نام OneMinutesJr شدند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرصتی یک دقیقه‌ای برای بیان احساس‌ها و رویاها!

فرصتی یک دقیقه‌ای برای بیان احساس‌ها

سه نوجوان از تاجیکستان و دو جزیره کوچک در حوزه دریای کارائیب، برنده مسابقه بین المللی فیلم کوتاه سالانه یونیسف به نام "OneMinutesJr" شدند.

کارلن نایت، نوجوان ۱۷ ساله اهل آنتیگوئه، جزیره ای در دریای کارائیب، برای پیدا کردن موضوعی برای فیلم یک دقیقه ای اش به فکر کردن نیازی نداشت. او تصمیم گرفته بود تا بر روی مشکل بسیاری از بچه ها در جامعه اش متمرکز شود، نبودن پدر در زندگی آن ها.

فرصتی یک دقیقه‌ای برای بیان احساس‌ها و رویاها!
فرصتی یک دقیقه‌ای برای بیان احساس‌ها و رویاها!

بسیاری از پدرها در جامعه او، چندان تمایلی به حاضر بودن در زندگی فرزندانشان را ندارند و در سال های رشد آن ها در کنارشان نیستند. در فیلم یک دقیقه ای "پدر عزیزم" شعری از یک پسر نوجوان خطاب به پدرش خوانده می شود.

یک نوجوان اهل تاجیکستان هم برای فیلم یک دقیقه ای اش درباره کمبود آب در کشورش و نوجوان اهل جزیره باربادوس در اقیانوس اطلس و در حوزه دریای کارائیب به خاطر فیلمش درباره احساس تنهایی و سرگردانی یک نوجوان، دو جایزه دیگر این مسابقه را از آن خود کردند. فیلم های این سه نوجوان از میان ۳۰۷ فیلم کوتاه حرفه ای که در جریان کارگاه های آموزشی سال ۲۰۰۹ برگزار شده بودند انتخاب شدند.

یونیسف، هر سال این مسابقه فیلم کوتاه را با همکاریبنیاد One Minutes برگزار می کند. این بنیاد فیلم سازی، هر سال کارگاه های آموزش فیلم سازی برای نوجوانان مناطق مختلف جهان را برگزار می کند و مسابقه ای هم در میان فیلم های نوجوانانی که در این کارگاه ها شرکت کرده اند برگزار می شود.

فرصتی یک دقیقه‌ای برای بیان احساس‌ها

پروژه آموزش فیلم سازی، نخستین بار در سال ۲۰۰۲ با همکاری یونیسف، بنیاد One Minutes و بنیاد فرهنگی اروپایی آغاز شد. به این ترتیب، نوجوانانی از مناطقی از دنیا که حتی نام شان هم به گوش آشنا نیست، فرصتی پیدا می کنند برای بیان احساسات، مشکلات، رویاها و دیدگاه های خود.

هدف از این کارگاه ها و مسابقه هم آشنا کردن نوجوانان ۱۲ تا ۲۰ ساله از کشورهای فقیر و محروم جهان با حرفه فیلم سازی و کمک به آن ها برای یافتن پیشه و حرفه مناسب در دوران بزرگ سالی است. تا بتوانند با آشنایی با هنر و رسانه ها، خود را از چرخه ناداری و محرومیت بیرون بکشند.

منبع: کتابک

تنظیم: مریم فروزان کیا