تبیان، دستیار زندگی
در هفته کتاب و کتاب‌خوانی هستیم. به این بهانه، ۱۰ رهنمود درباره خواندن با کودکان به پدر و مادرها ارائه می‌دهیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 نکته برای خواندن با کودک

?? نکته برای خواندن با کودک

در هفته کتاب و کتاب‌خوانی هستیم. به این بهانه، 10 رهنمود درباره خواندن با کودکان به پدر و مادرها ارائه می‌دهیم. این رهنمودها را در این هفته با کودک‌تان به کار بندید تا هفته کتاب و کتابخوانی آغازی شود برای شما و کودک شما، تا خواندن به عادتی دلپذیر در زندگی‌تان تبدیل شود.

?? نکته برای خواندن با کودک

* برای کودکتان کتاب‌هایی متناسب با گروه سنی‌اش انتخاب کنید:

به او کمک کنید کتاب‌هایی را انتخاب کند که خیلی دشوار نباشد زیرا هدف فراهم کردن تجربه‌های موفق و لذت بخش خواندن برای کودک است.

* برای کودک‌تان کتاب بخواهید:

در همه جا و همه زمان. خواندن با هم یک ابزار نیرومند برای برانگیختن کودکان به خواندن است.

?? نکته برای خواندن با کودک

* خواندن را برای همه لذت بخش و سرگرم کننده کنید:

هنگام خواندن، کودک‌تان را با پرسیدن پرسش‌هایی درباره داستانی که می خوانید با داستان درگیر کنید. از او بخواهید بخش‌هایی را حدس بزند و جاهای خالی داستان را پر کند. شما می‌توانید فعالیت‌های خلاقانه‌ای را در رابطه با داستان با کودک‌تان انجام دهید.

* ببین چه کردم!:

به کمک یک نمودار یا جدول تعداد کتاب‌هایی را که کودکتان خوانده و در آن نوشته شده، می‌توانید در او احساس پیشرفت را به وجود بیاورید.

?? نکته برای خواندن با کودک

* من آن کتاب می خواهم!:

فعالیت خواندن بهتر است که اختیاری باشد نه اجباری. مطمئن شوید کتاب، مجله و دیگر منابع برای گزینش در دسترس اوست.

* کتاب ابزاری است برای گفت و گو کردن:

فعالیت خواندن نباید با به پایان رساندن یک کتاب متوقف شود. با کودک‌تان درباره کتابی که خوانده‌اید یا کتابی که فکر می‌کنید ممکن است کودک‌تان از خواندن آن لذت ببرد، گفت و گو کنید.

?? نکته برای خواندن با کودک

* باشگاه کتاب راه بیندازید:

اگر کودک‌تان فعالیت‌های گروهی را دوست دارد و هر کاری را با دوستانش انجام می‌دهد، باشگاه کتاب "کودک – والدین" راه بیاندازید یا به یک باشگاه بپیوندید. در این باشگاه، فرزند شما و دوستانش عضو می‌شوند. پدر و مادر دوستان فرزندتان هم می‌توانند عضو شوند. برنامه های خواندن برای باشگاه راه بیاندازید. بچه‌ها را در دوره های زمانی منظم به کتابخانه یا کتاب فروشی ببرید و برنامه های هفتگی منظم خواندن گروهی ترتیب دهید. برنامه های تفریحی را هم فراموش نکنید.

?? نکته برای خواندن با کودک

* برای خواندن زمان فراهم کنید:

در روزهای پر مشغله برای خواندن کتاب هم با کودک‌تان و هم خودتان به تنهایی زمان دست و پا کنید.

?? نکته برای خواندن با کودک

* کودک‌تان را به خواندن کتاب‌های دیگری تشویق کنید:

به دنبال راهکارهایی باشید که کودک‌تان را به خواندن همیشگی تشویق کند. اگر او کتابی را دوست دارد کتاب دیگری از همان نویسنده را برایش انتخاب کنید یا کتابی با موضوع مشابه برای او بخرید.

*داستان های هیجان انگیز را بازگویی کنید:

داستان‌های جذابی را که با کودک‌تان خوانده‌اید در جمع خانوادگی بازگو کنید و کودک‌تان را تشویق کنید که بخش‌هایی از داستان را که بیشتر دوست دارد برای دیگران تعریف کند.

منبع: کتابک

تنظیم: مریم فروزان کیا