تبیان، دستیار زندگی
افراد بسیاری دیده می‎شوند كه همه‎ كوشش‎ها و رفتارهایشان در زندگی معطوف به جستجوی رابطه‎ جنسی است؛ زمان زیادی را صرف چنین رفتاری می‎نمایند و اغلب تلاش می كنند كه این رفتار را متوقف كنند ولی در عمل، توانایی این كار را ندارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی غریزه ، معتادت می کند

یک اعتیاد مذموم پنهان شده،اما آشنا

 اعتـیـاد بـه رابطه جنسی  به عدم توانایی در کنترل و یا به تعویق انداختن تمایلات و فــعالیتهای جنسی اطلاق می گـردد و برای نخستین بار در دهه 1980 میلادی مطرح شد. این واژه برای توصیف افرادی به كار گرفته می‎شد كه به گونه‎ای وسواسی در پی تجارب جنسی بوده و چنانچه نمی‎توانستند نیازهای جنسی شان را ارضا كنند، رفتارشان مختل می‎گشت.

در واقـع رابطه جنسی و اندیشیدن به آن افکار معتاد را تحت سیـطره خـود قرار می دهـد و همه‎ كوشش‎ها و رفتارهایش در زندگی معطوف به جستجوی رابطه‎ جنسی است؛ زمان زیادی را صرف چنین رفتاری می‎نمایند و اغلب تلاش می كنند كه این رفتار را متوقف كنند ولی در عمل، توانایی این كار را ندارند؛ و نـیـاز بـه انـگیـخـتـگـی جنـسی جـای نـــیاز بـه صمیمت را می گیرد. این افراد، كوشش فزاینده و مكرری انجام می‎دهند كه رابطه‎ جنسی داشته باشند و چنانچه در این تلاش‎ها پیروز و كامیاب نشوند، دچار ناراحتی و رنج و عذاب می‎شوند. معتادین جنسی نمی‎توانند تكانه‎های جنسی خود را كنترل كنند. این تكانه‎ها طیف كاملی از رفتار یا تخیلات جنسی را در بر می‎گیرد. سرانجام، نیاز به آمیزش و به طور كلی هر گونه فعالیت جنسی، افزایش می‎یابد و میل مداوم به رابطه‎ جنسی، تنها انگیزه‎ رفتار فرد می‎شود.  در سابقه‎ شخص، معمولاً الگو درازمدتی از این رفتار وجود دارد كه شخص بارها تلاش داشته تا آن را متوقف كند، ولی موفق نشده است. هر چند ممكن است پس از چنین اعمالی، فرد دچار پشیمانی و احساس گناه و عذاب وجدان شود، ولی چنین احساساتی برای پیشگیری از بروز دوباره‎ این رفتار، كافی نیستند. ممكن است بیمار بیان نماید كه در دوره‎های پر استرس یا هنگام تنش، اضطراب و خشم، نیاز بیشتر و شدیدتری در خود برای برون ریزی احساس می‎نماید.

در نهایت، فعالیت جنسی با زندگی زناشویی، اجتماعی یا حرفه‎ای شخص تداخل می‎كند و سبب از دست رفتن كاركرد شخص در این زمینه‎ها می‎شود.

یک اعتیاد مذموم پنهان شده،اما آشنا

اعتیاد به رابطه جنسی در هر دو جنس زن و مـــرد مشاهده می گردد. «دون ژوآنیسم» و «نیمفومانیا» دو واژه‎ای هستند كه پیرامون اعتیاد به رابطه جنسی باید مورد اشاره قرار گیرند. دون ژوآنیسم را گاه برابر اعتیاد به رابطه جنسی مردان قرار داده‎اند. گفته می شود دون ژوآن‎ها از فعالیت‎های جنسی خود برای پوشاندن احساسات عمیق حقارت استفاده می‎كنند. برخی از آن‎ها، تكانه‎های ناخودآگاه همجنس گرایی داشته و با روابط جنسی وسواسی با زنان، این تكانه‎ها را انكار می‎كنند. این مردان، می‎خواهند خود را از لحاظ جنسی، پر كار نشان دهند و اغلب پس از رابطه‎ جنسی، دیگر تمایل و علاقه‎ای به آن زن ندارند. نیمفومانیا، معادل اعتیاد به رابطه جنسی زنان و به مفهوم میل مفرط یا بیمارگونه زن برای آمیزش جنسی است. به طور معمول، زنان دچار این حالت، یك یا چند اختلال كاركرد جنسی (اغلب شامل اختلال ارگاسمی زنانه) داشته‎اند. زن مبتلا، اغلب ترس شدیدی در مورد از دست دادن عشق داشته و می‎كوشد با انجام این اعمال، نیازهای وابستگی (و نه تكانه‎های جنسی) خود را ارضا كند.

علت آن معمولا بدرفتاری با معتادین در سنین کودکی این گونه افراد میباشد.استرس یـک عامل برانگیزنده و تشدید کننده این اختلال است. در واقــع فـــرد مـــعتاد از طریق رابطه جنسی آلام عاطفی و عـقـده هـای روانــی خود را تسکین می دهد. باید توجه داشت که نباید اعتیاد بــه رابطه جنسی را بـــا شــهــوت جنسی قوی اشتباه گرفت. فرد معـتاد به رابطه جنسی ممکن است دارای شـهـوت جـنـسـی اندکی باشد. در واقع با ارضـاء جــنسی به فرد احساس سرخوشی در پی آزادسـازی آدرنـالـیـن و آنـدومـرفیـنـها دست داده و وی را موقتا تسکین می دهد. مـعــمولا فرد معتاد از رابـطـه جـنـســی خود لذت چندانی نمی برد زیـرا پــس از آن دچــار احساس گناه و شرمساری میگردد.

علایم و نشانه‎های اعتیاد به رابطه جنسی به قرار زیر است:

یک اعتیاد مذموم پنهان شده،اما آشنا

- روسپیگری و یا استفاده از آن

- خود ارضایی وسواسی و مفرط

- آزار جنسی و تجاوز جنسی به دیگران

- دارا بودن شریک جنسی متعدد بدون تعهد

- اقدام به برقراری روابط جنسی مخاطره آمیز

- کاهش معنویت و نقض مداوم سیستم ارزشی فرد

- استفاده مداوم از تصاویر، مجلات و فیلمهای مستهجن

- تلاش بی وقفه و بی ثمر در محدود کردن افکار محرک جنسی

- شهوت مفرط. بیش از اندازه به مسایل جنسی اندیشدن

- رابطه جنسی بطور همزمان با چندین نفر و یا تعویض مرتب شریک جنسی

- ارضاء جنسی از طریق مشاهده دیگران

- بی اعتـنـایی و یـا قـربـانـی کـردن فـعــــالیتهای مهم اجتماعی، خانوادگی، شغلی و تفریحی بخاطر فعالیتهای جنسی

- تداوم به اعتیاد بدون توجه به عواقب منفی همچون مشکلات مالی، بــخطر افتادن سلامتی و از هم گسستگی روابط فرد   

اعتـیـاد بـه رابطه جنسی به عدم توانایی در کنترل و یا به تعویق انداختن تمایلات و فــعالیتهای جنسی اطلاق می گـردد

 در بسیاری از موارد، اعتیاد به رابطه جنسی، مسیر نهایی و مشترك انواعی از اختلالات دیگر است. افزون بر انحرافات جنسی كه اغلب وجود دارند، ممكن است اختلال روانی عمده‎ای چون اسكیزوفرنی نیز وجود داشته باشد. اختلال شخصیت جامعه ستیز و اختلال شخصیت مرزی نیز شایع هستند.

گه‎گاه، اعتیاد به رابطه جنسی با اختلال روانی دیگری همراه می‎شود. برای نمونه، اعتیاد به رابطه جنسی می تواند با اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر و محرك، اختلالات خلقی (چون افسردگی، سرخوشی و …) و اختلالات اضطرابی (چون هراس‎ها، وسواس‎ها و …) توأم گردد.

مراحل اعتیاد به رابطه جنسی

- اشتغال فکری مداوم: تـفـکـرات، تـجـسـمات و خـیـالبــــافی های پیوسته در مورد موقعیتها، منظره ها و فعالیتهای جنسی.

- ارجحیت بخشیدن: یک فعالیت و یا موقعیت جنسی مرجح مـعـمـولا الـگـو و بـصورت رفتار کلیشه ای در می آید.

یک اعتیاد مذموم پنهان شده،اما آشنا

-وسواس: اقدام به فعالیت جنـسی مـرجـح بـدون تـــوجه به عواقب منفی و تمایل به متوقف ساختن آن.

- احساس ندامت: احساس گناه و شرم بر سر نـاتـوانـی در کنـترل رفتار خود.

درمان اعتیاد جنسی

درمان اعتیاد جنسی شامل آموزش نحوه ارضاء تمایلات جنسی بطور سالم و طبیعـی، مشاوره فردی، بازسازی روابط از هم گسسته فرد و آمــوزش تکنیکهای غلبه بر استرس میباشد. اما گام نخست درمان پذیرش فرد به اعتیاد و تمایل فرد به ترک آن میباشد.

منبع : سایت پزشکان بدون مرز

سایت ایرانیان شاد

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان

تنظیم و فرآوری: نسرین صفری

مقالات مرتبط

وابسته به نابودی

اعتیاد ؛ جرم یا بیماری

چرا افراد اقدام به مصرف مواد می نمایند؟

اعتیاد چون دیابت باید درمان شود!

مهار اعتیادبا فکرکردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.