تبیان، دستیار زندگی
سعیدلو در گفت و گو با «تبیان» از روزهایی که بر ورزش ایران گذشت حرف زد و گفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سعیدلو موفق تر از مدیران گذشته؟

علی سعیدلو

بخش ورزشی- شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی با خاطره ای شیرین برای ورزش ایران به پایان رسید. کسب بیست مدال طلا و رسیدن به مقام چهارمی اتفاقی بود که برای حدود بیست روز مردم ایران را خوشحال کرد و حالا در فاصله یک سال و نیم تا شروع المپیک لندن، روزهای دشواری پیش روی ورزش ایران است. با این حال علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی می گوید که سازمان در باد این قهرمانی ها نمی خوابد و از همین حالا آنها به فکر موفقیت در المپیک لندن هستند. سعیدلو در گفت و گو با «تبیان» از روزهایی که بر ورزش ایران گذشت حرف زد و گفت که بازیهای گوانگجو اعتماد به نفس گذشته را به ورزش ایران بازگرداند.

* جناب سعیدلو بابت نتایجی که ورزشکاران گرفتند، تبریک می گوییم. خودتان این مدالها را پیش بینی کرده بودید؟

پیش از آنکه به بازیهای آسیایی برویم، پیش بینی من کسب 20 طلا، 20 نقره و 20 برنز بود و حتی پیش از شروع بازیها در گفت و گویی که با یکی از سایتهای چینی انجام دادم این پیش بینی را مطرح کردم. فکر میکنم با توجه به آماری که روسای فدراسیون ها به ما داده بودند، توانستیم این بر آورد را داشته باشیم.

* اما به هر حال قبل از بازیهای آسیایی برخی از اساتید دانشگاهها مدعی شده بودند که باید بعد از پایان این بازیها کمیته شکست تشکیل بدهید.

روزهای خوش با ورزشکاران غیر فوتبالی

بله، همه این اظهارنظرها موجود است. من میتوانم بریده جراید را به شما نشان بدهم که چنین اظهارنظرهایی صورت گرفت. برخی دیگر میگفتند که فاجعه در راه است. عده ای دیگر میگفتند مدالهایی که گرفته ایم شانسی است یا عده ای دیگر از مسوولان سابق سازمان میگفتند که این نتایج کار آنها از دوازده سال پیش تاکنون است اما در یک و نیم سال گذشته کار بسیار زیادی صورت گرفت و از همه مهمتر اینکه توانستیم بین ورزشکاران و بدنه مدیریتی سازمان تربیت بدنی رابطه عاطفی خیلی قوی برقرار کنیم. در گذشته اردوی تیمها بی نظمی های زیادی داشت که ما جلوی خیلی از این بی نظمی ها را گرفتیم.

* بحثی که بعد از بازیهای آسیایی مطرح شد به پاداش قهرمانان باز میگشت. برخی از ورزشکاران میگفتند به قولهایی که داده شده عمل نکرده اند.

این طور نیست و بر اساس همان قولهایی که قبلا داده ایم پاداش ورزشکاران و قهرمانان را روز پنج شنبه با حضور رییس جمهور اهدا می کنیم. ضمن اینکه پیش از اعزام ورزشکاران به بازیهای آسیایی من بر سر اردوی تمامی تیم ها حاضر شدم و بر اساس تفکرمان به آنها اعلام کردیم که چه قهرمان بشوند و چه قهرمان نشوند از نظر ما قهرمان هستند و به خاطر همین بین پنج تا ده میلیون تومان به ورزشکاران پاداش دادیم. الان هم اعلام کرده ایم هر ورزشکاری طلایی که شرایطش را داشته باشد میتواند به سازمان تربیت بدنی مراجعه کند و یک منزل مسکونی در شهر محل سکونتش دریافت کند.

گوانگجو بازی های آسیایی

* به غیر از تمام اتفاقات مثبتی که بازیهای آسیایی گوانگجو برای ما به همراه داشت، فکر میکنم قهرمانی  و مدال آوری ورزشکاران بانوی ایرانی برای ورزش ایران اتفاق بسیار مثبتی بود.

دقیقا همین طور است. در دوره های گذشته نهایتا سهم خانم های ایرانی از کسب مدال طلا دو درصد بود اما در بازیهای گوانگجو سهم زنان از مدالهای ورزش ایران بیست و پنج درصد شد. این یک موفقیت بزرگ برای ورزش ایران است. البته ما به این اکتفا نمی کنیم و قطعا برای دوره های بعد روی رشته هایی که اجازه داریم سرمایه گذاری می کنیم تا ورزشکاران خانم ما بتوانند به مدال آوریشان برای ورزش ایران ادامه بدهند.

* ارزیابی شما از عملکرد ورزشکاران ایرانی در این دوره از بازیها چیست؟

اگر شما تاریخ حضور ورزش ایران را در بازیهای آسیایی مرور کنید، متوجه میشوید که صعود ما در هر دوره شیب ملایمی داشته است اما در این دوره پیشرفت ورزش ما بسیار زیاد و شگفت آور بوده. ما به لحاظ کسب مدالی پیشرفت صد در صدی داشته ایم و حتی اختلافمان در بخش مردان با ژاپن بسیار نزدیک شده است. البته به غیر از تعداد مدال های طلایی که گرفته شد، نکته مهم دیگری که وجود دارد به تنوع رشته های موفق ایران مربوط می شود که این مساله هم توسعه ورزش ایران را نشان می دهد. من معتقدم نتایجی که در گوانگجو کسب شد نقطه عطفی در تاریخ ورزش ایران است اما ما به این هم اکتفا نمی کنیم.

گوانگجو بازی های آسیایی

* معمولا باختها بی پدر و مادر هستند و بردها چند صاحب پیدا میکنند.

اگر به صحبت های من پیش از بازیهای آسیایی که در رسانه ها منتشر شد، مراجعه کنید، می بینید که من همان زمان هم اعلام کردم که مسوولیت شکست و پیروزی در بازیهای آسیایی با سازمان تربیت بدنی است. به هر حال انتصابات در فدراسیون ها و ادارات کل تربیت بدنی بر عهده سازمان تربیت بدنی است و طبعا مسوولیت هم با ماست. اما به هر حال موفقیت ورزش ایران در گوانگجو پیروزی ملت ایران است.

* به هر حال بازیهای آسیایی تمام شد و زمان زیادی تا المپیک لندن نداریم. فکر آن بازیها را کرده اید.

قرار است ما تا چند روز آینده گزارشی از عملکرد کاروان ایران در گوانگجو به مردم عزیزمان ارائه کنیم، پس از آن برنامه ریزی جدی مان برای موفقیت در المپیک لندن را پی میگیریم. پیروزی در گوانگجو نباید ورزش ایران را از المپیک غافل کند.

محسن معتمدکیا

گروه ورزشی تبیان

تنظیم:مسلم حقیقی