تبیان، دستیار زندگی
راهنمای طبیعت گردی در مازیچال، ییلاقی متفاوت در کلاردشت (قسمت اول)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از بلوط تا ابر

طبیعت گردی در مازیچال، ییلاقی متفاوت در کلاردشت (قسمت اول)

مازیچال

اگر در طول تابستان فرصت نکردید به یک منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا سفر کنید، فرصت را از دست ندهید و تا پاییز به پایان نرسیده، به سراغ ییلاق مازیچال بروید. مازیچال منطقه ای است در 17 کیلومتری کلاردشت که تا اواخر شهریور سکونتگاه ییلاقی روستاییان و دامداران منطقه می شود. در مازیچال این فرصت را دارید که در نبود آب لوله کشی، برق و حتی آنتن تلفن همراه یکی زندگی بسیار متفاوت از زندگی شهر را تجربه کنید. به همین دلیل بهتر است برای یک اقامت حداقل یک روزه در منطقه  برنامه ریزی کنید.

اگر نام عجیب این منطقه برایتان سوال برانگیزشده باید بگوییم که مازی یا ماز در زبان مردم محلی همان بلوط است و چال هم اشاره به گودال یا دره ای دارد که محل رویش درختان ماز و یا بلوط بوده.

چطور برسیم؟

برای اینکه از تهران به مازیچال برسید. ابتدا باید به کلاردشت بروید. شما می توانید این مسیر را با خودروی سواری اتوبوس با تاکسی طی کنید.

مازیچال

خودروی سواری: اگر حدود ساعت شش صبح از تهران راه بیفتید، صبحانه را بین راه بخورید و به ترافیک روزهای شلوغ جاده چالوس برخورد نکنید، چهار ساعت بعد به کلاردشت می رسید. می توانید ناهار را همان جا بخورید. بعد از آن باید از جاده کلاردشت- عباس آباد حدود دو کیلومتر به سمت عباس آباد رفته و از روستای طوبدره که در سمت چپ جاده قرار دارد در جاده ای خاکی و جنگلی برانید. از طوبدره تا مازیچال 17 کیلومتر راه است و یک ساعت و نیم  در راه خواهید بود.

مازیچال

اتوبوس: اگر وسیله شخصی ندارید از تهران باید سوار اتوبوس های چالوس یا کلاردشت شوید، دو راهی مرزن آباد پیاده شوید و بقیه راه را با تاکسی یا نیسان بروید. قیمت نیسان از دو راهی مرزن آباد برای رفت و برگشت در این مسیر حدود9 هزار تومان است. از مرزن آباد تا مازیچال  حدود  دو ساعت در راه  خواهید بود.

تاکسی: می توانید مسیر تهران  تا دو راهی مرزن آباد را با پرداخت 8 هزار تومان با تاکسی طی کنید. در این صورت حدود چهار تا پنج ساعت در راه خواهید بود.

مازیچال

جغرافیای مازیچال

مازیچال منطقه ای است ییلاقی در شمال غرب کلاردشت که شامل روستاهای دراسرا، سی بن و کاظم کلا می شود. قسمت های پایین دست مازیچال جنگلی و ارتفاعات آن کوهستانی است. از قدیم مازیچال محلی بوده که دامداران روستاهای عباس آباد تنکابن که دام هایشان را از مسیرهای خاکی جنگلی برای چرای ییلاقی به مازیچال می آوردند؛ به همین دلیل در ماه های گرم سال مسیرهای منتهی به مازیچال پر از گوسفند می شود.

ارتفاعات مازیچال ییلاق روستاهای اطراف است و از اوایل خرداد تا اواخر شهریور بین 50 تا 60خانوار در منطقه ساکن می شوند و در این منطقه که ییلاق آنهاست به گله داری می پردازند؛ به همین دلیل تعداد کمی خانه برای ماندن در این ارتفاعات وجود دارد.

مازیچال

اگر شب در مازیچال بمانید، می توانید روشنایی های دشت عباس آباد و نشتارود را به راحتی از اینجا ببینید. جغرافیای خاص آن منطقه باعث شده در زمان بارندگی مازیچال پر از ابر شود. این ابرها گاهی تا نیمه جنگل هم پایین می آیند و به همین دلیل وقت بارندگی مازیچال، زیباترین زمان ها برای سفر است.

در مازیچال در طول شبانه روز چندین بار هوا دگرگون می شود؛ از آفتاب بسیار تند تا باران های شدید؛ لباس و تجهیزات کامل برای هر گونه هوایی همراه داشته باشید.

توصیه: منطقه مازیچال جزء مناطق شکار و تیراندازی ممنوع سازمان محیط زیست استان مازندران است. اگر با تعداد زیادی طبیعت گرد قصد سفر به مازیچال را دارید ممکن است محیط بانان مستقر در منطقه مانع ورود شما شوند؛ به همین دلیل بهتر است قبل از برنامه ریزی برای سفر با سازمان محیط زیست این استان هماهنگ شوید می توانید پیش از سفر با شماره تلفن های روابط عمومی این سازمان: (0151)2282023 و 2282024 تماس بگیرید.

ادامه دارد


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سرزمین من- شماره 57