تبیان، دستیار زندگی
حجاب محدودیت نیست مصونیت است یکبار امتحان کن. موج تبیانی حجاب در اینجا آغاز شده است. از دوست خوبمان mansoor43 دعوت می‌کنم در این موج شرکت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک‌بار امتحان کن (موج تبیانی)

حجاب

کدام انسان است که با داشتن مسئولیت آزاد است؟

در زندگی روزانه و روزمره وظائف و مسئولیت‌هایی را بنا به شرایط و ظرفیت‌های خود به عهده می‌گیرید و در اغلب اوقات و شرایط سعی بر انجام مطلوب وظائف در حد استعدادها و توانائی‌هایتان دارید به طوری که حتی توقع تعریف و تمجید و تشویق از سوی دیگران را شایسته ی خود می‌دانید.حال اگر وظائف به طور مطلوب انجام نشود و نتیجه‌های بدست آمده به غیر از نتایج متعارف باشد بالطبع دچار آشفتگی ذهنی متناسب با تنوع کار محوله را خواهید داشت.

شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌های سنگین رد تمامی صلاحیت‌ها و استعدادهای بالقوه ی شما هست ولی انجام بهینه ی آن پاداش هائی دارد که کمترین آن احساس رضایت از خویش و هستی خویش می‌باشد.

حجاب:

اجتماع معاصر و امروزی ما روز به روز در حال ترقی و جهش به جلو است و هر قدم او برای فرد پاسخ و اندرز تازه‌ای ست و انسان آنچه را که بهتر فرا گرفته به جامعه ی خود تحمیل می‌کند به طوری که کنش‌های سابق کم کم برای او زحمت آور می‌شود و خود را عادت می‌دهد که هر روز با یک کنش تازه در برابر اجتماع ظاهر شود.با این وصف پاسخ سوالی که مطرح می‌شود می‌تواند ما را کمک کند تا چشم اندازی را رسم کرده و از صدمات احتمالی مصون باشیم.

سوال این است:

برای چه سعی می‌کنیم که شاهد شخصیت خودمان باشیم در حالی که هر لحظه به ما می‌گویند باید چگونه باشیم؟

هر شخصی به اندازه ی درک و فهم خود ودر فراخور آن پاسخی متناسب خواهد داد که اگر این پاسخ را صحیح یافته باشد نیازی به خواندن بقیه ی مطالب نداشته و اگر احساس می‌کند کمی راهنمائی او را به پاسخ خواهد رساند به ادامه‌ی مطلب دقت نماید.

حجاب

حجاب

اگر می‌خواهیم وسیله‌ای باشیم که موجبات رضایت و خوشنودی مصرف کنندگان فراهم شود باید سلیقه‌ها و نیازمندی‌های آنان را شناخته واکنش‌های اخلاقی خود را بدانیم و حقیقت را برای خود مجسم کنیم و اگر خواهان بُعد روحانی هستیم و وابسته به ایمان مساله بسیار ساده جلوه می‌کند. از دید معنوی و دینی اهداف و سرمشق‌هائی وجود دارد که خود را با آن تطبیق داده و در عین حال وسائل آن را تحصیل کرده و در نتیجه تجسم زندگی مبتنی بر آرامش و دورنمای سعادت اخروی،قابل تطبیق و تفهیم می‌گردد. افرادی که به سرمشق‌ها مصمم و پایبند و در مقابل مقررات مطیع هستند مسئولیت خودرا به نحو مطلوب به انجام می‌رسانند. در غیر این صورت جواب "من کیستم؟" و شفاف‌تر و زننده‌تر و گستاخانه تر: "برای چه بدن من در معرض دید دیگران باشد و صورتهائی متناسب با خواست دیگران تصویر کنم تا جلب مشتری و رضایت مندی آنان را فراهم آورم" ؛ کمک خواهد کرد تا پرچم کشور وجودمان را با وقار انتخاب کرده و استوار نگه داریم و مرزهای آن را امن کنیم. پس با توجه به جمله ی آغازین، ما مسئولیت داریم تا خود را مصون بداریم چون ما می‌دانیم آن چه دست نیافتنی باشد گران بهاست. در این صورت لزوم حجاب و رعایت آن مطرح می‌گردد.

حجاب

خداوند به ما مسئولیت داده تا خودرا حفظ کنیم پس آزاد نیستیم که وجودمان را به دیگران عرضه نمائیم. هیچ یک از ما دوست نداریم با شخصی که سعی بر حفظ گوهر وجود خود ندارد و تمامیت مادی و معنوی خودرا به آسانی از دست داده ارتباط مشترک آغاز نموده و به مرحله ی انتخاب رسانده و زندگی شروع نمائیم همگی از احراز و تحصیل چنین موقعیتی اجتناب خواهیم نمود مگر در ردیف یکسان هم اندیشی قرار گرفته باشیم.

ژآن پل سارتر می‌گوید: انسان از روی غریزه‌ی خود به دنبال زن راه می‌رود و برای دست یافتن به او انواع تدابیر دست می‌زند.

با در آمیختن این جمله و با توجه به مطالب قبل که وسیله باشیم یا نه؟ سپر دفاعی طراحی خواهیم نمود چون هیچ یک از افراد نه دوست داشته و نه می‌پسندند که تعرضی به آنان صورت گیرد. پس مواضع ایمن و مصون ساز متداول و رایج و همچنین سربلند از آزمون‌ها بهترین سپر دفاعی و راهکار خواهد بود.

حجاب

این نوع سپر و بازدارنده متناسب با خود فرهنگ با کنشی تازه در برابر اجتماع خود را به شخص و جامعه عرضه خواهد نمود. اجتماعی که نرم نرمک و با لطافت،جنگ و نفوذ شکننده های سپر را پرورش می‌دهد و استراتژی آن را عرضه می دارد. سیاست صرفه جوئی در طراحی و عرضه ی البسه با کمترین میزان مصرف نسوج یاد آور تجربیات جنگ جهانی دوم را ملموس تر می نمایاند(انگلیسی ها شلوارک و تی شرت را ابداع نمودند).

حجاب

حضرت علی در نهج البلاغه  می فرماید:

آن کس که لباس حیا بپوشد کسی عیب او را نمی‌بیند.این مسئولیت ما در جهان است  با شرم و حیا زندگی نمائیم حجاب را داشته باشیم. حجاب بازدارنده‌ی زیبائی و زیبائی شناختی نیست. حجاب عرضه نکردن گوهر وجود و امانت الهی به طور مستقیم به مصرف کننده ی بی قید است. (حکمت223)

آبروی تو چون یخی است که درخواست آن را قطره قطره آب می کند. پس بنگر نزد چه کسی فرو می ریزی؟(حکمت346)

درخواست از نفس خویش یا درخواست و تبعیت از نفس و...پس کار تربیت خودرا برعهده گیرید و نفس هایتان را از عادت‌هائی که به آن حرص دارد بازگردانید. پیشرفت عالم انسانیت امکان پذیر نمی‌شود مگر این که انسان سعی کند خطا و بدی را از خود دورسازد و اگر تا به امروز به تکامل حقیقی نرسیده ایم برای آن بوده است که خواسته ایم ایده‌آلیست‌دیگران باشیم و به جای حقایق به دنبال فرض موهوم رفته ایم.

            "حجاب محدودیت نیست مصونیت است " یکبار امتحان کن.

موج تبیانی حجاب در اینجا آغاز شده است. از دوست خوبمان mansoor43 دعوت می‌کنم در این موج شرکت کنند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از  ARADNAJAFI