تبیان، دستیار زندگی
یکی دیگر از مصالح مهم در ساخت سازه های ماکارونی چسب ها می باشند. در استفاده از چسپ باید دقت کنید که چسپ در المان مخصوص خود زده شود، دانستن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصالح سازه ماکارونی (چسبها)

یکی دیگر از مصالح مهم در ساخت سازه های ماکارونی چسب ها می باشند. در استفاده از چسب باید دقت کنید که چسب در المان مخصوص خود زده شود، دانستن این نکته نیز خال از لطف نیست که استفاده از چسب های غیر معمول  تأثیر منفی بر روی ماکارونی ها می گذارد که این تأثیرات باعث ترک خوردگی و حتّی پوک شدن ماکارونی می گردد.

توجه داشته باشید که چسب یک ماده شیمیایی و ماکارونی یک ماده غذایی است بنابراین باید ترکیبی از چسب و ماکارونی را در کنار هم قرار داد که باعث از بین رفتن ماکارونی نگردد. چسب های پر کاربردی که در سازه های ماکارونی مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

1- چسب دوقلو(Epoxy)  

2- چسب حرارتی

3- قطره ای (supper Glue)

4- اسپری 1 و 2 و 3

5- چسب های همراه با اسپری

چسب های فوق را فقط باید در قسمت های مخصوص سازه استفاده کرد ولی چسب های  حرارتی و  دوقلو  را که می توان در تمام قسمت های سازه به کار برد.

درباره چسب حرارتی باید به این نکته توجه کرد که دو نوع چسب حرارتی در بازار موجود است چسب حرارتی صنعتی و چسب حرارتی گلسازی.

چسب مورد استفاده ما چسب حرارتی صنعتی است که فرق آن با چسب حرارتی گلسازی در رنگ آن است به طوری که چسب های حرارتی صنعتی دارای رنگ تیره تری نسبت به گلسازی است همچنین  مفصل هایی را که به وسیله این نوع چسب پر می کنیم  کاملاً به صورت صلب درمی آیند ولی چسب های حرارتی گلسازی نه تنها مفصل را صلب نمی کنند بلکه گاهی اوقات به صورت قالبی از مفصل ها جدا می شوند و گویا اصلاً هیچ چسبندگی ایجاد نکرده اند.

چسب های دوقلو از نظر کارکرد راحت تر از چسب حرارتی صنعتی است زیرا به هر شکل می توان آن را به ماکارونی ها و مفصل ها چسباند البته در این نوع چسب دیگر راه برگشتی نیست یعنی اگر المانی از سازه بشکند نمی توان آن را مانند چسب حرارتی آب کرد و آن المان را تعویض نمود.

چسب قطره ای دارای چسبندگی خوبی است و به  دلیل داشتن  مویینگی بالا در تقویت چسبندگی کمک زیادی می کند. امابه علت سخت بودن استفاده از آن  نمی توان به عنوان تنها چسب در سازه استفاده شود.

استفاده از اسپری های چسبی عموماً توصیه نمی شود چون این نوع چسب ها باعث خشک شدن ماکارونی می شود و خشک شدن ماکارونی ها نیز باعث ترک خوردگی در آن ها می گردد.

به عنوان مثال  در سازه زیر در محل چسب گذاری چسب حرارتی صنعتی استفاده شده است.

مصالح سازه ماکارونی (چسبها)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: میثم رفیعی

تنظیم: فاطمه گودرزی