تبیان، دستیار زندگی
این بار اگر گذارتان به شهر مقدس قم افتاد، سری هم به روستاهای تاریخی اطراف آن بزنید تا متوجه شوید که این شهر شلوغ زیارتی چه گوشه های دنجی برای طبیعت گردی و گشت و گذار در دل تاریخ دارد. روستاهایی که شاید در نگاه اول طبیعت منحصر به فرد و تفاوت آب و هوایی شان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدیمی ترین روستای قم

روستای نویس


این بار اگر گذارتان به شهر مقدس قم افتاد، سری هم به روستاهای تاریخی اطراف آن بزنید تا متوجه شوید که این شهر شلوغ زیارتی چه گوشه های دنجی برای طبیعت گردی و گشت و گذار در دل تاریخ دارد. روستاهایی که شاید در نگاه اول طبیعت منحصر به فرد و تفاوت آب و هوایی شان با قم شما را غافلگیر کند اما هر چه پیش تر بروید، جاذبه های فرهنگی و تاریخی آنها شگفت زده تان خواهد کرد!

روستای نویس (Nevis) یکی از روستاهای تاریخی قم است که در فاصله 200 کیلومتری از تهران و 88کیلومتری قم قرار دارد و برای رسیدن به آن کافیست راهی جاده ساوه- سلفچکان شوید و بعد از کیلومتر 25 جاده، از یک مسیر فرعی به سمت غرب حرکت کنید. این جاده از روستاهای آغلک، بنابر و قاهان می گذرد و شما را به نویس می‌رساند و اگر باز هم آن را ادامه دهید، از روستاهای کاسوا و انجیله عبور می کند.

روستای نویس

نویس از شمال به ساوه و تفرش، از جنوب به محلات و اراک، از غرب به آشتیان و از شرق به قم محدود می شود و سرراست تر اگر بخواهید باید بگوییم که بعد از ورود به شهر ساوه و عبور از میدان انار می توانید به طرف جاده اراک حرکت کنید و بعد از پشت سر گذاشتن کارخانه چرم، اولین فرعی سمت راست را به پیش بگیرید. 2کیلومتر جلوتر، روستاهای خوش آب و هوایی مقابلتان به صف می شوند که توقف در هر کدام می تواند تجربه های جالبی را از روستاگردی در یک منطقه نیمه کویری برایتان رقم بزند. نویس قدیمی ترین این روستاهاست و البته یکی از زیباترین روستاهای این منطقه که به دلیل منابع آبی کافی، خاک مرغوب و حاصلخیز و آب و هوای مناسب رونق چشمگیری دارد.

روستای نویس

مردم روستای نویس، اگر کارگر و دامدار نباشند، از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند و در غیر این صورت، در معدن سنگ مرمری مشغول به کار هستند که در جنوب غرب روستا قرار دارد.

در ابتدای روستای نویس، جاده به 2قسمت تقسیم می شود؛ یکی مستقیم به طرف بالا می رود و شما را به محلی به نام قتلگاه یا گلزار شهدا می رساند و جاده دیگر به روستا راه دارد.

در لحظه ورود به روستا، چشمتان به آرامگاه «بی بی شریفه خاتون » خواهد افتاد که به گفته محلی های منطقه، دختر امام موسی بن جعفر و خواهر امام رضا (ع) است. در قسمت پایین این آرامگاه نهر آبی جاری است و مقابل این نهر، گورستان روستائیان قرار گرفته است. این درست همان جایی است که مردم روستا سال نویشان را تحویل می کنند و مراسم سنتی و اعیاد را در آن جشن می گیرند. محله قتلگاه هم جایی است که در آن تعزیه روز عاشورا برگزار می شود.

روستای نویس

اگر گذارتان به روستای نویس افتاد، می توانید سری هم به آتشکده باستانی این روستا بزنید که از دوران ساسانیان باقی مانده است. این آتشکده که به «چهار طاقی» معروف است، در دشتی به نام برزه قرار گرفته و 4ستون و سقف آن از سنگ و گل ساخته شده است.

روستای نویس

این روزها اگر سری به نویس بزنید، احتمالا با آب و هوای خنک و کوهستانی ای مواجه می شوید که تحمل کردنش چندان راحت نیست. با این حال، این روستا بهترین گزینه ییلاقی برای تابستان به شمار می رود که با آب و هوای خنک و مزارع پربارش می تواند میزبانی خوبی از شما به عمل آورد. به خصوص که سه رودخانه دران و دوریه و خامه هم در این روستا جریان دارند و فرصت خوبی برای یک آب تنی تابستانی به شما می دهند. این در حالی است که در این روستا 15 رشته قنات وجود دارد که طول هر رشته بین 200 تا 500 متر متفاوت است.

روستای نویس

نام روستای نویس در کتاب های قرن چهارم هجری «نوند» ثبت شده و در کتابهای قرن هشتم هجری به نوذر و نویز تغییر یافته است. این تغییر آنقدر ادامه داشته تا اینکه امروزی های این روستا، نام منطقه را «نویس » تلفظ می کنند.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد