تبیان، دستیار زندگی
مدت زیادی از کشف غار سراب نمی گذرد اما در همین مدت غارنوردانی که از این غار دیدن کرده اند آن را یکی از بکرترین و زیباترین غارهای آهکی کشور دانسته اند. غاری نسبتا عمیق که برای هر سطحی از توانمندی های غارنوردی جذاب است. از غارنوردان آماتور گرفته تا حرفه ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سراب عمیق شهرکرد

غار سراب


زمان زیادی از کشف غار سراب شهرکرد نمی گذرد اما در همین مدت غارنوردانی که از این غار دیدن کرده اند این غار را یکی از بکرترین و زیباترین غارهای آهکی کشور دانسته اند. غاری نسبتا عمیق که برای هر سطحی از توانمندی های غارنوردی جذاب است. از غارنوردان آماتور گرفته تا حرفه ای های کار کشته!


غارنوردانی که تا به حال به غار سراب سفر کرده اند توانسته اند 650 متر از طول این غار را شناسایی کنند. این غار دو تالار بزرگ و ده ها مسیر  ساده و صعب العبور دارد که با مناظر جالب و کم نظیرش شما را خیره می کند. برای ورود به این غار باید از راه باریکی که به موازات یک دره‌ قرار دارد بگذرید. در این دره چشمه آب سردی جاری است که سرچشمه آن در حقیقت دهانه دیگر غار سراب به شمار می رود.

غار سراب

اما دهانه اصلی غار در میان صخره‌ها و بوته‌های گون وحشی قرار دارد و به همین دلیل نیاز به روشنایی بیشتری برای ورود به غار خواهید داشت. ورودی این غار کوچک است و شاید مجبور شوید کمی خمیده تر در مسیر این ورودی حرکت کنید تا به تالارهای اصلی آن برسید. از اینجا به بعد ارتفاع غار تا حدی زیاد می شود که گاهی فاصله شما تا سقف به 15 متر می‌رسد!

غار سراب

غار سراب دو طبقه دارد که بین 15 تا 25 متر اختلاف ارتفاع دارند. این غار یک غار آبی- آهکی است که در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی زمین به وجود آمده است و اگر گذارتان به آن بیفتد می بینید که در بیشتر قسمت های این غار آب جریان دارد و درست به همین دلیل است که بومیان منطقه تصمیم گرفته اند نام این غار را سراب (به معنی سرآب یا بالای آب) بگذارند.

غار سراب

چطور برویم؟

غار سراب در 8 کیلومتری جنوب غربی روستای باباحیدر قرار دارد و برای رسیدن به آن باید راهی استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان فارسان شوید و از آنجا به دهستان باباحیدر و روستای امیدآباد سفر کنید.

غار سراب

مسیر شهرکرد به فارسان 30 کیلومتر جاده آسفالته مناسب است و از فارسان تا روستای باباحیدر هم 13 کیلومتر جاده آسفالته مناسب پیش رو دارید. از روستای باباحیدر به روستای امیدآباد حدود 5/7 کیلومتر است و از روستای امیدآباد تا ایستگاه پرورش ماهی انتهای جاده ماشین رو هم مسافتی در حد و اندازه 3 کیلومتر پیش روی شماست که تمام آن جاده خاکی است اما قابلیت رفت و آمد با ماشین را دارد. از ایستگاه شیلات به دهانه غار سراب حدود 5/1 کیلومتر مسیر پیاده روی تقریبا مسطح وجود دارد.

غار سراب

اما اگر تصمیم دارید این مسیر را با ماشین های خطی طی کنید، باید سری به ترمینال آزادی شهرکرد واقع در خیابان دروازه فارسان بزنید و از مینی بوس یا سواری های خط شهرکرد- فارسان استفاده کنید یا مستقیما سوار مینی بوس های شهرکرد- باباحیدر شوید.  از بابا حیدر تا شیلات هم باید دربست یا آژانس بگیرید.

غار سراب

قبل از انتخاب این مسیر ها، پیشنهاد می کنیم به یک راه دیگر هم فکر کنید. شاید این مسیر برای شما مناسب تر باشد! می توانید از مسیر همدان حرکت کنید و در محور بیجار، تقاطع گل تپه به سمت مسیر علیصدر در سمت راست حرکت کرده و بعد از طی مسافت حدود هشت کیلومتر به روستای سراب برسید و در جاده شنی ای که در انتهای این روستا قرار دارد، غار سراب را ببینید. اگر این مسیر را انتخاب کنید، مجبور به پیاده روی در حدود 1.5 کیلومتر در جاده شنی هستید تا به تپه ای آهکی برسید که غار در آن قرار دارد.

غار سراب

چی ببریم؟

غار سراب، غار نیمه دشواری است و مسیر آن افت و خیز زیادی دارد. غاری متنوع با مسیرهای حرکت زیاد و درجات سختی متفاوت. فاصله دیوارها و ارتفاع سقف در این غار بسیار متغیر است و این در حالی است که در طول مسیر 3حوضچه آب هم خواهید دید که برای عبور از آنها به تیوب و طناب یا قایقهای بادی کوچک و تجهیزات غواصی نیاز است.

غار سراب

بنابراین برای بازدید از این غار، باید تجهیزات حرفه ای تری همراه ببرید و حتما همراه با یک تیم حرفه ای راهی شوید. چرا که در بعضی از قسمت های غار نیاز به آشنایی کامل با سنگ نوردی وجود دارد و ممکن است به تنهایی از پس آن بر نیایید.

غار سراب

برای یک بازدید کامل و همه جانبه از همه گذرگاها و منافذ غار حداقل 5 ساعت زمان لازم است اما اگر قصد بازدید غیر فنی و تفریحی از این غار دارید، می توانید با کمترین امکانات و مواد غذایی راهی شوید و از زیبایی آن لذت ببرید.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد