تبیان، دستیار زندگی
البته مجموعه بسیج منحصراً كسانی نیستند كه در دانشگاه های ما از ایمان و انگیزه معنوی برخوردارند. به حمدالله امروز فضای كشور شاهد اساتید بسیار فراوانی است كه دارای ایمانند. این معنای بسیج است. و ما خوشحالیم كه به حمدالله این عنوان فرهنگ در محیط تدریس در دان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسیج اساتید

متن فرمایشات "مقام عظمای ولایت" در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاهها 18/7/1380

بسم الله الرحمن الرحیم

به مجموعه اساتید عزیز، مؤمن، جوان و انقلابی كه تشریف دارید خوش آمد عرض می كنم. انشاءالله كه تلاشهای شما و روحیه بسیجی و ایمانی كه در شما هست بتواند در حركت علمی - اسلامی صحیح كشور نقش به سزایی ایفا كند.

فرهنگ بسیج و بسیجی با این معنایی كه ما امروز این كلمه را به كار می بریم یكی از پدیده های بسیار مبارك انقلاب اسلامی است. بسیج یعنی حضور ناشی از ایمان و اخلاص و انگیزه دینی و ایمان صادقانه در هر میدانی كه انسان احساس می كند كارایی و توانایی حضور در آن میدان را داراست. این معنای بسیج است.

بسیج اساتید

هر جایی كه این حالت، این انگیزه، این اقدام مشاهده شده است، - از اول انقلاب تا امروز – خیرات و بركات آن بی نهایت بوده است. فرق نمی كند در هر میدانی ممكن است این پیش بیاید. مثلاً نمونه بارزش میدان جنگ بود. هر كسی كه احساس كرد می تواند در آن میدان نقش ایفا كند، نه نگاه كرد كه سنش چقدر است، نه نگاه كرد كه شأن اجتماعی اش چه اندازه است، نه نگاه كرد كه سود مادی او چیست و آینده او چگونه رقم خواهد خورد، با این حضور و با این اقدام. با همان انگیزه صادقانه با آن انگیزه معنوی و انقلابی در آن میدان حضور پیدا كرد و این شد بسیج و شد تعیین كننده.

یقین بدانید اگر بسیج نبود، ما در مقابل تحمیل جنگ، در قضیه عراق یكی از آن ننگهای بزرگ تاریخی را برای تاریخ مان شاهد بودیم. این جوری بود. {بسیج} تنها كلید حل مشكلات جنگ بود. خود مشكل جنگ از همه مشكلاتی كه پیرامون او و در دل او وجود دارد، بزرگتر است. حل مشكل جنگ بدون حضور بسیجی ممكن نبود. در همه جا این اخلاص ایمان این انگیزه، این اقدام متصور است. در وادی علم و معرفت و پیشرفت علمی و نوآوری علمی و خلاقیت علمی و تعلیم و تدریس و اینها هم عیناً وجود دارد.

خوب نمونه این، حالا مجموعه اساتید مؤمن ما در دانشگاه ها هستند. البته مجموعه بسیج منحصراً كسانی نیستند كه در دانشگاه های ما از ایمان و انگیزه معنوی برخوردارند. به حمدالله امروز فضای كشور شاهد اساتید بسیار فراوانی است كه دارای ایمانند. این معنای بسیج است. و ما خوشحالیم كه به حمدالله این عنوان فرهنگ در محیط تدریس در دانشگاه ها هم به صورت بارزی خودش را نشان می دهد. این برای دانشگاه ها منشاء بركاتی می تواند باشد.

دانشگاه خیلی مهم است. علم برای یك كشور خیلی مهم است. فهمیدن این كه كدام علم و چگونه تلاش علمی، برای یك كشور می تواند آینده ساز باشد. آن خیلی مهم است. یك ملت هنگامی می تواند در میدان علم شأنی كسب بكند كه حرفی برای گفتن در این زمینه تولید كند. نگاه كردن به علم دیگران و حداكثر قرار گرفتن (دادن) آن، آن هم در آن حدی كه آنها مصلحت می دانند تعلیم بدهند، و در اختیار دیگران قرار بدهند، این هیچ افتخار علمی برای هیچ كشوری به وجود نمی آورد. علم را باید تولید كرد علم را باید ایجاد كرد علم را باید كشف كرد . البته ابزار آن عالم شدن است اما پس از آنكه یك ملت توانست علم دیگران را فرا بگیرد، وارد میدان علم بشود، آن وقت خودش باید علم تولید كند. این یك جهاد می خواهد. آن كسی كه چشمش به آینده مادی خود و چند سالی كه – معلوم نیست چقدر هم خواهد بود – زندگی می كند {است} و به فكر تأمین آن است، او نمی تواند خودش را در این جهاد، مخلصانه، خالصانه وارد كند.

ما مشاهده می كنیم كه در فرهنگ برخی از مردم ما در جاهایی در میدانهایی جای تلاش و تن به آب و آتش زدن هست اما در میدان علم چنین تلاشی را كانه معتقد نیست. این نمی شود. در میدان علم بایست تن به آب و آتش زد باید كار كرد خوب این یكی از مظاهر بسیج علمی است كه عامل عمده اقدام هم می تواند همین مجموعه برادران مؤمن، برادران و خواهران مؤمنی باشد كه در دانشگاه، مشغول تعلیمند، اساتید.

البته مجموعه بسیج منحصراً كسانی نیستند كه در دانشگاه های ما از ایمان و انگیزه معنوی برخوردارند. به حمدالله امروز فضای كشور شاهد اساتید بسیار فراوانی است كه دارای ایمانند. این معنای بسیج است. و ما خوشحالیم كه به حمدالله این عنوان فرهنگ در محیط تدریس در دانشگاه ها هم به صورت بارزی خودش را نشان می دهد. این برای دانشگاه ها منشاء بركاتی می تواند باشد.

با این نگاه بنده مجموعه بسیج اساتید را یك مجموعه نظامی نمی دانم. چون مفهوم نظامی گری در معنای بسیج اصلاً نیست. بسیج یعنی در طبق اخلاص گذاشتن همه توان و نیرویی كه انسان می تواند در این میدان در طبق اخلاص بگذارد و تقدیم بكند. یعنی اقدام، آن هم اقدام مؤمنانه و خالصانه و با انگیزه. این معنای بسیج است. اگر این میدان، میدان جنگ بود آن وقت می شود بسیج یك مجموعه نظامی. از نظامی ها بهتر هم می جنگد. اگرآن میدان میدان علم بود، می شود بسیج علمی. مجموعه بسیج اساتید یعنی مجموعه ای كه می خواهند در دانشگاه، آن كار بایسته دانشگاه یك ملت سر بلند و مؤمن و مستقل را تقدیم كند به آن ملت. این است معنای بسیج. البته این فقط در صورتی امكان پذیر است كه دل از ایمان به خدا لبریز باشد. یعنی این انگیزه فقط از سرچشمه می تواند به درستی و در راه صحیح تغذیه بشود و حركت بكند. این مجموعه این جور است.

من توصیه ام این است كه هر چه ممكن است مجموعه اساتید بسیجی را با همین نام توسعه بدهید. برادران مؤمن، خواهران مؤمن، اساتید مؤمن كه امروز به حمدالله زیادنند، در دانشگاه های ما اینها را در این مجموعه بدانید و بشناسید و وارد كنید.

مجموعه دستگاه های دولتی هم بایستی میدان را باز كنند برای تلاش و تحرك و پیشرفت اینها. امروز ما اساتید جوان تحصیل كرده با سواد، با استعداد، سرشار از نیرو، لبریز از عشق به كار داریم، فراوان داریم. اینها را نباید پشت در نگه داشت. باید اینها را وارد میدان كار علمی كرد تا بتوانند حداكثر بهره ممكن را ببخشند به این ملت.

علم هم با نیروی جوانی و همراه با ایمان، كیفیت بهتری پیدا می كند و امروز كشور ما احتیاج دارد به این. عزیزان من! امروز كشور ما به این تلاش شما احتیاج دارد. من خیلی تشكر می كنم از این كه دست اندركاران مجموعه تلاش كردند و این مجموعه برگزیده را و نخبه را جمع كردند دور هم. این خیلی با ارزش است اما همین طور كه عرض كردم سعی بشود كه هر چه ممكن است شعاع این نورانیت و این معنویت گسترده تر بشود{تا} در كلاسهای درس بتوانید درس علم را همراه كنید با درس ایمان. من اعتقادم این است كه انتقال ایمان به فكر و دل دانشجو و دانش آموز از طریق درسهای «غیر مستقیم دینی» میسرتر و طبیعی تر است تا درسهایی كه منحصراً برای معارف دینی است. درس معارف دینی معرفت دینی را می دهد، اما آن ایمان دینی و آن عشق دینی گاهی در درسهای غیر معارف دینی بیشتر میسر است. كه منتقل بشود به ذهن دانشجوی شما. این را قدر بدانید و از این فرصت بسیار والا استفاده كنید و امیدواریم كه خداوند متعال به همه شما توفیق بدهد و همه شما را تأیید كند {و به} مسئولین هم توفیق بدهد كه انشاءالله این اساتید مؤمن و جوان و پر انگیزه و پر تحرك را در سطح دانشگاه های كشور فرصت كار و تلاش و فعالیت به آنها بدهند.

انشاءالله بتوانند هر چه بیشتر دانشگاهها را به سمت ایجاد یك دانشگاه حقیقتاً اسلامی رهنمون شوند.

والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته.

تنظیم : سیفی - فرهنگ پایداری تبیان