تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز اگر بعد از انتخاب پروژه هایی نظیر: تنوع زیستی، پرنده شناسی، پروانه ها را بشناسیم، آیا غیر از پرندگان، موجودات زنده دیگری هم در لانه آنها زندگی می کنند؟ به دنبال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

مجموعه ای مناسب برای بازدید دانش پژوهان

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

دانش پژوهان عزیز اگر بعد از انتخاب پروژه هایی نظیر: "تنوع زیستی"، "پرنده شناسی"، "پروانه ها را بشناسیم"، "آیا غیر از پرندگان، موجودات زنده دیگری هم در لانه آنها زندگی می کنند؟" به دنبال مجموعه ای مناسب برای بازدید و کسب اطلاعات بیشتر هستید یا اگر به محیط زیست و حیات وحش ایران علاقمندید این مقاله را مطالعه نمایید و حتماً از این موزه بازدید کنید.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار در زمینی به مساحت 7693 متر مربع و زیربنای 2683 مترمربع در یکی از محله های قدیمی تهران به نام بریانک در خیابانی که هفت چنار کهنسال در آن قرار دارد، واقع شده است.

این مجموعه ترکیبی از معماری قدیمی، فضای سبز و موزه حیات وحش است. ساختمان قدیمی و زیبای موزه را می توان جزء یکی از مفاخر معماری به یادگار مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دانست. همچنین فضای سبز آن یادگاری از باغ های قدیمی و زیبای تهران است. موزه حیات وحش این مجموعه تلفیقی از نمونه های زنده و غیر زنده بی مهرگان، مهره داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران است. این مجموعه در خردادماه سال 1376 به عنوان موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار تهران افتتاح شد.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار شامل بخش های مختلفی است که به شرح زیل می باشد:

نمونه های غیر زنده

نمونه های غیر زنده بی مهره گان شامل: اسفنج ها، نرم تنان، خارتنان، سخت پوستان و حشرات است. مجموعه جالبی از اسفنج ها و مرجان های دریایی به عنوان نمونه ای از اسفنج ها - توتیا، ستاره دریایی و دلار سنگی به عنوان نمونه ای از خارتنان - انواع خرچنگ های آب شیرین و شور ، شاه میگو و خرچنگ های عنكبوتی به عنوان نمونه ای از سخت پوستان - انواع پروانه های ایران، سوسك ها، ملخ ها، سنجاقك ها و زنبورهای اتاله شده به عنوان نمونه ای از حشرات در این مجموعه به چشم می خورند.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار
موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

از نمونه های غیر زنده مهره داران می توان به انواع ماهی هایی كه بصورت غیر زنده در موزه نگهداری می شوند و از هر دو گروه ماهی های غضروفی و استخوانی هستند اشاره کرد. این نمونه ها شامل سفره ماهی ها، بادكنك ماهی ها و انواع كوسه ماهی ها می شوند. اغلب نمونه های غیر زنده مهرداران دریایی هستند.

نمونه های زنده و تاکسیدرمی شده

آبزیان

آكواریوم موزه هفت چنار كه به شكل غاری پر پیچ و خم با پنجره های آکواریومی و زیبا ساخته شده، شامل انواع ماهی های آب شیرین متعلق به رودخانه های سراسر دنیا است که در میان آنها می توان به ماهی های بدن فلس، ماهی های گوشتخوار و درنده و ماهی های زنده زا اشاره كرد.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

آكواریوم موزه هفت چنار

خزندگان

از خزندگان مجموعه می توان به راسته مارها و سوسمارها و لاك پشتان اشاره کرد. نمونه هایی از خزندگان ایران و سایر نقاط جهان در معرض دید قرار دارند.

پرندگان

پرندگاه مجموعه به صورت زنده و تاکسیدرمی شده در مجموعه نگهداری می شوند که شامل گروه ها و خانواده های مختلف پرندگان اعم از آبزی و خشكی زی هستند. نمونه هایی از خانواده های گوناگون از قبیل خانواده كلاغ، خانواده مرغابی، خانواده قرقاول، پرندگان شكاری و انواع گنجشگ سانان كه تعدادی از آنها از خارج از ایران و از گروه ها و زیستگاه های مختلف در موزه به صورت زنده نگهداری می شوند. از انواع پرندگان می توان به اردك ها، قوها، غازها، فلامینگو، كبك، قرقاول و طاووس اشاره کرد که بسیاری از آنها در این محیط به زاد و ولد می پردازند.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار
موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

پستانداران

انواع مختلفی از پستانداران وحشی علفخوار و گوشتخوار به صورت تاکسیدرمی شده در سالن این مكان نگهداری می شوند. پستانداران تاکسیدرمی شده مجموعه را می توانید به صورت تمام بدن، سر و گردن، تخته پوست، شاخ و جمجمه ببینید. از این مجموعه می توان به انواع قوچ، كل، شوكا، مرال، خرس قهوه ای، آهو و جبیر، گربه سانان نظیر شیر، پلنگ و یوز پبنگ آسیایی و علفخورانی نظیر بوفالو، گورخر ایرانی و انواع آنتیلوپ ها اشاره کرد.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار
موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

كارگاه تاكسیدرمی

علاقمندان می توانند در سالن تاكسیدرمی با طریقه علمی و عملی تاكسیدرمی پرندگان و پستانداران آشنا شوند. همچنین از نمونه های پرندگان و پستانداران تاکسیدرمی شده که در سالن به نمایش گذاشته شده بازدید نمایند.

زمین شناسی و آثار طبیعی

بخش زمین شناسی و آثار طبیعی موزه هفت چنار را سنگ ها و كانی های مختلف با منشاء آذرین، رسوبی و دگرگونی تشکیل می دهند. فرمول شیمیایی هر سنگ به همراه كاربرد و معادن مربوطه آن ذکر شده است.

در این بخش مجموعه ای از فسیل بی مهرگان كه متعلق به ادوار گذشته می باشند نیز به چشم می خورد.

از سایر بخش های متنوع موزه می توان به سفره خانه، قهوه خانه سنتی و کتابخانه موزه که شامل 4500 جلد کتاب تخصصی و عمومی می باشد، اشاره کرد. دانش پژوهان علاقمند می توانند با عضویت در کتابخانه مجموعه از خدمات آن بهره مند شوند.

برای بازدید از موزه هفت چنار می توانید به آدرس: تهران،خیابان قزوین،خیابان شهید عرب میدان بریانک، خیابان هفت چنار، موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار تهران مراجعه نمایید و جهت هماهنگی با شماه تلفن های: 55738745 الی 6 تماس حاصل نمایید.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار
محله بریانک و موزه هفت چنار

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: فاطمه گودرزی