تبیان، دستیار زندگی
بعضی از مردم در مورد سیاه شدن دندان‌ های شان و این که این سیاهی از دوره ی نوجوانی و هم‌ زمان با بلوغ پدید آمده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلیل سیاهی دندان ‌ها

سیاه شدن دندان ها

بعضی از مردم در مورد سیاه شدن دندان‌ های شان و این که این سیاهی از دوره ی نوجوانی و هم‌ زمان با بلوغ پدید آمده، باورهایی دارند؛ مثلا می ‌گویند به علت تغییر ماهیت بزاقم این ‌طور شده ‌ام یا چیزهایی از این قبیل. اما این باورها درست نیستند.

لازم دیدم در این خصوص اطلاعاتی به شما بدهم. تغییر رنگ دندان(سیاه یا قهوه‌ای) می ‌تواند به چند دلیل ایجاد شود:

1- پوسیدگی:

وجود و نفوذ باکتری‌ ها در شیارها یا فرورفتگی ‌های سطوح متعدد دندان‌ ها موجب ایجاد پوسیدگی می ‌شود. تغییر رنگ به علت پوسیدگی در مراحل گوناگون مشاهده می‌ شود. در برخی از موارد، این تغییر رنگ، در مراحل اولیه و شروع پوسیدگی نیز در سطح دندان ‌ها و به خصوص داخل شیارها مشاهده می ‌شود.

در این صورت، با رعایت بهداشت(مسواک کردن مرتب با خمیر دندان‌ های حاوی فلوراید، استفاده از دهان ‌شویه فلوراید) پوسیدگی متوقف خواهد شد. در صورت پیشرفت پوسیدگی، لازم است پوسیدگی ‌ها برداشته و ترمیم صورت پذیرد. تشخیص و طرح درمان با دندان ‌پزشک است. ضروری است بیمار در مطب دندان ‌پزشکی با نور کافی و وسایل دندان‌ پزشکی معاینه شده و تصمیم‌ گیری شود.

2- تجمع رنگدانه در سطوح دندانی:

این تجمع، به خصوص در سطوح ناصافی مثل سطوح جونده و سطح به طرف زبان و کام دندان ‌های قدامی، سبب تغییر رنگ دندان ‌ها می‌ شود. این رنگدانه‌‌ ها به علت خوردن نوشیدنی ‌ها و غذاهای حاوی رنگدانه، سیگار و انواع دخانیات در سطح دندان تجمع پیدا کرده و به دندان متصل می ‌شوند. این رنگ ‌ها به وسیله ی مسواک کردن برداشته نمی‌ شود.

لازم است این رنگدانه‌ ها به وسیله ی دندان‌ پزشک تمیز شود. لازم به ذکر است که این نوع تغییر رنگ نباید با تراش یا ترمیم دندان اصلاح شود بنابراین لازم است شخص به دندان ‌پزشک مراجعه کند تا پس از تشخیص اقدام صحیح صورت گیرد.

3- تجمع جرم در ناحیه ی طوق دندان ‌ها و در سطوح گوناگون دندانی:

این تجمع می‌ تواند سبب تغییر رنگ شود و در برخی از موارد ممکن است شخص تغییر رنگ ناشی از تجمع جرم را با پوسیدگی‌ اشتباه کند. اغلب در صورت وجود جرم، لثه‌ ها ملتهب و قرمزرنگ است و در برخی از موارد قطعاتی از آن جدا می ‌شود.

در این مورد هم مانند موارد قبل شخص با مراجعه به دندان ‌پزشک اقدام به درمان خواهد کرد. تجمع جرم سیاه رنگ به‌ طور معمول در سطوح جونده ی دندان ‌ها دیده نمی ‌شود و اغلب در ناحیه ی اتصال لثه با دندان‌ ها تشکیل شده و مشاهده می ‌شود.

دکتر محمدجعفر اقبال – اندودنتیست

هفته نامه سلامت

* مطالب مرتبط:

درمان خانگی 5 مشکل دندانی

رنگ های مختلف دندان

با زردی دندان ها چه کنیم؟

خطاهای سفید كردن دندان

استفاده از سفیدکننده‌های دندان در خانه

دندان شما کاملا سفید است!

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.