تبیان، دستیار زندگی
« فَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلاَ أَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُم بِهَا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ .» خدا در قرآن می‌فرماید : بعضی‌ها را که می‌خواهیم بسوزانیم ، به آنها پول می‌دهیم . زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به مال و اولاد مغرور نشوید !

عذاب غیبت

در زندگی روزمره می بینیم که افراد ثروتمندی وجود دارند که نه تنها ثروت آنان سودی به حالشان ندارد بلکه هر لحظه آرزو می کنند که ای کاش ثروت نمی داشتند و از قطره ای از آرامش بهره می بردند . اکثر ثروتمندانی که از ثروت خود احساس رضایت مندی نمی کنند وآرامش ندارند، می توانند مشمول آیه ی 55 سوره ی توبه باشند که می فرماید: «فَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلاَ أَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُم بِهَا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ تَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَ هُمْ كَافِرُونَ .»

خدا در قرآن می‌فرماید: بعضی‌ها را که می‌خواهیم بسوزانیم ، به آنها پول می‌دهیم . زندگی راحت می دهیم در عوض خواب و آرامش را از او می‌گیریم ، که او را عذاب کنیم. به عبارتی ثروت برای بعضی ، مایه ی عذاب و بد بختی خواهد بود .

چرا ثروت مایه ی عذاب می شود ؟

زیرا ثروت به همراه خود استرس و اضطراب به ارمغان می آورد : 1- باید برای رسیدن به پول طراحی کند . 2- باید جلوی حسود‌ها را بگیرد . 3- باید مال وجان خود را هر گونه سرقت و سارقی محافظت  کند و...

 مرتب باید در فکر و خیال این باشد که کسی او را ترور نکند یا به او حمله نکند . کسی به فقیر حمله نمی‌کند. سرمایه دار است که همیشه استرس دارد .

خدا در قرآن می‌فرماید : بعضی‌ها را که می‌خواهیم بسوزانیم ، به آنها پول می‌دهیم . زندگی راحت می دهیم  در عوض خواب وآرامش را از او می‌گیریم ، که او را عذاب کنیم . به عبارتی ثروت برای بعضی ، مایه ی عذاب و بد بختی خواهد بود .

به هیچ چیز مغرور نشوید که مغرور عالم قارون ، با تمام مال و منالش در زمین فرو رفت. آیه قرآن است که می‌فرماید :

«فَلا تُعْجِبْكَ اَمْوالُهُمْ وَ لا اَوْلادُهُمْ ؛‏ مبادا فزونى دارایى‏ها و فرزندانشان تو را به شگفت آورد .» در آغاز این آیه ، به ظاهر روى سخن با پیامبر است امّا در حقیقت با همه توحید گرایان مى‏باشد . و برخى برآنند كه روى سخن با تك تك توحید گرایان و تلاوت كنندگان قرآن در قرون و اعصار است و به هر كدام مى‏فرماید: مبادا فزونى دارایى‏ها و فرزندان این تبهكاران شما را به شگفت آورد و با دیده اعجاب به آنها نظاره كنید که خوشا بر آنان که مال و فرزندان زیادی دارند و به دلیل آنکه محبوب خدا هستند از این نعمات بهره مند می باشند !خیر !این گونه نیست بلکه « اِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها فِى الْحَیوةِ الدُّنْیا »

 در تفسیر این فراز دیدگاه‏ها متفاوت است :

1- به باور بعضی ، خدا مى‏خواهد بدین وسیله این تبهكاران را در سراى آخرت كیفر نماید .

2-  و پاره‏اى نیز برآنند كه منظور از عذاب آنان در این جهان به وسیله دارایى و فرزندانشان ، این است كه آنان با زراندوزى و زرپرستى و بخل و خوف و هراسى كه در حفاظت از آن همواره رنجشان مى‏دهد در این سرا كیفر مى‏شوند ، و نگرانى و وحشت آنان از هستى و خاندانشان به هنگامه مرگ و عدم آگاهى از سرنوشت خود و مال و فرزندانشان عذاب دیگرى براى آنان است . خدا مى‏خواهد آنان را در این جهان مهلت دهد تا دچار عذابشان سازد .

« وَ تَزْهَقَ اَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ .» و به خاطر عشق به ارزش‏هاى مادّى و فناپذیر در كفر و شرك بمیرند و نابود گردند. 1

مواظب باش به دارایی هایت فخر نفروشی !

قرآن مجید از قول مشرکان ثروتمند و مرفه مکه نقل می کند که می گفتند :

« وَقَالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ  ؛ اموال و اولاد ما زیادتر است [و این ، نشانه ی علاقه ی خدا به ما است ] وما هرگز مجازات نخواهیم شد !»2

این سخن نشان می دهد که آنان فزونی ثروت و فرزندان را ارزش می دانستند و آن را موجب برتری و قرب و منزلت در پیشگاه خداوند می پنداشتند . لذا می گفتند : چون این ها از ناحیه ی خداست ، ما (نور چشمی ها) هرگز مجازات نخواهیم شد .

قرآن مجید ، این منطق غلط و تفکر باطل آن ها را محکوم کرده به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مأموریت می دهد که پاسخ آن ها را داده و آنها را از گمراهی در آورد .

در پاسخ آنان می فرماید :

«قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاء وَیَقْدِرُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ، وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُم بِالَّتِی تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَى إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ لَهُمْ جَزَاء الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُون ؛

بگو: پروردگار من است که روزی را برای هر کس که بخواهد گشاده یا تنگ می گرداند ، [و این، ارتباطی به قرب در درگاه او ندارد ] لیکن بیشتر مردم نمی دانند .3  

به هیچ چیز مغرور نشوید که مغرور عالم قارون ، با تمام مال و منالش در زمین فرو رفت

و اموال و فرزندان شما چیزی نیست که شما را به پیشگاه ما مقرب گرداند. مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده باشند پس برای آنان دو برابر آنچه انجام داده اند پاداش است و آن ها در غرفه ها [ی بهشتی ] آسوده خاطر خواهند بود .

بدین ترتیب، قرآن ارزش واقعی را ایمان و عمل صالح معرفی می کند و مراتب تقرب انسان ها را در پیشگاه خدا به عمل صالح آن ها وابسته می کند. 4

به عبارتی در یک جمع بندی کلی می توان گفت که مال و ثروت برای هرفردی می تواند پیامدی را به همراه داشته باشد . آنانی که ثروت را وسیله ای برای بارور کردن آخرت خود می دانند ، برای آنان نه تنها ثروت مذموم ومایه ی سلب آرامش نیست بلکه وسیله ای با ارزش و شیرین برای رسیدن به مقصد نهایی است .

در عوض برای کسانی که مال و فرزندان ، وسیله ای برای فخر فروشی است و از مال خود تنها در جهت رفاه و می خوارگی خویش استفاده می کنند ، برای اینان مال و ثروت نه تنها بال برای حرکت به مقصد نهایی نیست ، بلکه وبالی است که آنان را اسیر خود کرده و به هر جهت که خود بخواهد می کشاند .

                                                                                                             فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان


پی نوشت ها :

1) تفسیر نمونه / ذیل آیه ی 55توبه

2) سبا / 35

3) سبا / 36 و 37

4) این که گشادی و تنگی روزی، در دست خدا است، بدان معنی نیست که انسان دست از تلاش و کوشش لازم برای زندگی بردارد، بلکه هدف این است که داشتن امکانات اقتصادی و نیروی انسانی فراوان، هرگز معیار ارزش معنوی انسان ها در پیشگاه خدا نمی شود. جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به تفسیر نمونه، جلد 21، ص 51.