گوشه ای از سخنان امام رضا(ع)
از امام رضا علیهالسلام پرسیدند: خدا چگونه و کجاست؟
حضرت فرمود: اساسا این تصوری غلط است. زیرا خداوند مکان را آفرید و خود مکان نداشت و چگونگیها را خلق کرد و خود از چگونگی (و ترکیب) برکنار بود پس خدا با چگونگی و مکان شناخته نمیشود و به حس در نمیآید و به چیزهایی قیاس و تشبیه نمیگردد.
پرسیدند: چه زمانی خدا به وجود آمده است؟
امام فرمود: تو بگو چه زمانی نبوده تا بگویم چه وقت خداوند به وجود آمده است.
پرسیدند: چه دلیلی بر حدوث جهان وجود دارد؟ (این که جهان قبلا وجود نداشته و خلق شده است.)
امام فرمود: تو نبودی، سپس به وجود آمدی و خود میدانی که خود را نیافریدهای و کسی که مانند توست نیز تو را بوجود نیاورده است.
پرسیدند: ممکن است خدا را برای ما توصیف کنید؟
امام فرمود: آنکه خدا را با قیاس توصیف کند، همیشه در اشتباه و گمراهی است و آنچه میگوید ناپسند است. من خدا را به آنچه خود تعریف و توصیف
فرموده است تعریف میکنم. بدون آنکه از او رؤیت (دیدار) یا صورتی در ذهن داشته باشم.
خدا با حواس آفریدگان درک نمیشود.
خدا به مردم قیاس و تشبیه نمیشود.
خداوند بدون تشبیه شناخته میشود.
در عین والایی مقام به همه نزدیک است، بدون آنکه بتوان همانندی برای او معرفی کرد. به مخلوقات خود مثل زده نمیشود. در حکم و قضاوت خود بر کسی ستم نمیکند... به آیات و نشانهها شناخته میگردد.
پرسیدند: آیا ممکن است زمین بدون حجت و امام بماند؟
امام فرمود: اگر یک چشم برهم زدن زمین از حجت خدا و امام خالی بماند، همهی زمینیان را فرو خواهد برد.
پرسیدند: ممکن است دربارهی فرج (امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) توضیح بدهید؟
امام فرمود: آیا نمیدانی که انتظار فرج جزو فرج است؟
گفتند: نه نمیدانیم مگر اینکه شما به ما بیاموزید.
امام فرمود: آری، انتظار فرج از فرج است.
یکی پرسید: ایمان و اسلام چیست؟
امام پاسخ داد: حضرت باقر العلوم فرمود: ایمان مرتبهای بالاتر از اسلام است، و تقوا مرتبهای برتر از ایمان، یقین مرتبهای برتر از تقوا است و چیزی کمتر از یقین میان مردم تقسیم نشده است.
پرسیدند: یقین چیست؟
امام فرمود: توکل به خداوند متعال و تسلیم در برابر اراده و خواست او، و رضایت به قضای الهی، و واگذاری امور خویش به خدا (و از او مصلحت خواستن.)
پرسیدند: عجب (خودبینی و خودپسندی) که عمل او را از بین میبرد، چیست؟
امام فرمود: خودپسندی درجاتی دارد. از جمله آنکه کار زشت را در نظر بنده، زیبا مینماید و آن را نیکو میشمارد و از آن خشنود میشود. گمان میکند کار خوبی انجام داده است، از جمله آنکه بنده به خدای خود ایمان میآورد، آنگاه بر خدا منت میگذارد، در حالی که منت گذاشتن حق خداست.
گفتند: وقتی حضرت ابراهیم به خداوند گفت: تا اینکه قلبم اطمینان یابد آیا در دل خود نسبت به خداوند تردید داشت؟
امام پاسخ داد: نه، ابراهیم یقین داشت و منظورش این بود که خدا بر یقین او بیفزاید.
پرسیدند که چرا مردم از امیر مؤمنان علی علیهالسلام دوری کردند و به غیر او روی آوردند، با آنکه سابقهی فضایل آن حضرت و مقام و منزلت او نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای مردم معلوم و آشکار بود؟
فرمودند: چون امیر مؤمنان علیهالسلام از پدران و برادران و عموها و داییها و بستگان کسانی که با خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در جنگ و ستیز بودند، تعداد بسیاری را کشته بود، و این باعث دشمنی و کینهی آنان شد، دوست نداشتند امیرالمؤمنین علیهالسلام، پیشوا و رهبر آنان گردد و نسبت به افراد دیگر این احساس و دشمنی را نداشتند، زیرا غیر او، کسی در پیشگاه رسول خدا و جهاد با دشمنان، مقام امیرمؤمنان را دارا نبود. به همین جهت مردم از امیرالمؤمنین دور شدند و به غیر او روی آوردند.
در پایان برای تبرک و نیز بهرهوری از دانش الهی امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام، برخی از سخنان کوتاه آن عزیز بزرگوار را ذکر میکنیم:
- مرد زیر زبانش پنهان است و چون سخن بگوید شناخته میشود.
تدبیر و اندیشه پیش از انجام کار تو را از پشیمانی ایمن میدارد.
- همنشینی با اشرار و بدکاران موجب بدبینی نسبت به نیکان و درستکاران میشود
- دشمنی با بندگان خدا بد توشهای است برای آخرت.
- شخصی که قدر و منزلت خویش را بشناسد، هرگز هلاک نمیشود.
- هدیه کینهها را از دلها پاک میکند.
- در قیامت آن کسی که به من نزدیکتر است که در دنیا خوش اخلاقتر و نسبت به خانوادهی خود نیکوکارتر باشد.
- کسی که به مسلمانی خیانت کند از ما نیست.
- مؤمن چون خشمگین شود، خشمش او را از رعایت حق بیرون نمیبرد.
- خداوند قیل و قال و ضایع کردن مال و پرسش بسیار (و بی مورد) را دشمن میدارد.
- محبت کردن به مردم نصف عقل است.
- سختترین کارها سه چیز است: انصاف و حقگویی، اگر چه علیه خود باشد. در همه حال به یاد خدا بودن. با برادران ایمانی در اموال مواسات کردن.
- شخص با سخاوت از غذایی که مردم برایش آماده کردهاند میخورد تا دیگران نیز از غذایی که او آماده میسازد بخورند.
- قرآن کلام و سخن خداوند است. از آن نگذرید و هدایت را در غیر آن نجویید که گمراه میشوید.
منبع: کتاب برگزیدگان جلد 2
تنظبم برای تبیان: سمانه دولت آبادی