تبیان، دستیار زندگی
کلیه ی عملیاتی که بر روی نفت خام انجام می شود تا نفت خام را به مواد قابل عرضه به بازار تبدیل کند. پالایش خود سه فرآیند عمده دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پالایش نفت خام

پالایش نفت خام

فرآیند پالایش :

کلیه ی عملیاتی که روی نفت خام انجام می شود تا نفت خام را به مواد قابل عرضه به بازار تبدیل کند. پالایش خود سه فرآیند عمده دارد :

1- تفکیک  Separation

2- تبدیل  Conversion

3- تصفیه ی شیمیایی  Chemical treetment

در واقع تفکیک، تفکیک حرارتی و یا همان تقطیر است. مخلوط پیچیده ای را در برج های تقطیر بزرگ حرارت داده و در اثر آن برش های نفتی به وجود می آید( در آزمایشگاه، مقطره نام دارد).

پالایش نفت خام

در اثر تقطیر که پایه ی تفکیک است، مواد براساس نقطه ی جوش خود جدا می شوند. در مرحله ی دوم، مواد به مواد دیگری تبدیل می شوند که نیاز بازار را تأمین کنند و در نهایت روی آن ها تصفیه ی شیمیای صورت می گیرد تا استاندارد بازار را به دست آورند و همچنین کیفیت ترکیب بالا رود.

عمده ترین مورد در این جا، از بین بردن بوی بد ترکیبات است. فرآورده های صنعت نفت از ابتدا تا به امروز، کاربرد اصلی شان سوخت است و در بین این مجموعه ی سوخت، ماکزیمم استفاده از سوخت به صورت بنزین اتومبیل می باشد. یعنی 95% نفت خام برای سوخت مصرف می شود و قسمت عمده ی آن نیز بنزین است. ادامه ی روند استفاده از نفت خام با هدف ایجاد بنزین مرغوب، به مقدار زیاد صورت می گیرد. معیار مرغوبیت بنزین درجه ی اکتان است.

پالایش نفت خام

امروزه اتومبیل ها با درجه ی اکتان ( درجه ی آرام سوزی ) بالای 98% کار می کنند. نرمال اکتان ها بدترین آرام سوزی و ایزو اکتان ها ( 2 و 2 و 4 تری متیل پنتان ) بهترین آرام سوزی را دارند.

بهبود درجه ی اکتان :

1- روش تغییر یا تنظیم ساختار شیمیایی برشی است که دارای نقطه ی جوش در محدوده ی نقطه ی جوش بنزین اتومبیل است.

2- مواد افزودنی ( ترقی دهنده های درجه اکتان )

اگر سوخت، مخلوطی از نرمال پافین ها باشد با روش اول باید آن ها را به آروماتیک ها یا ساختار های دیگر با درجه ی اکتان بالاتر تبدیل کنیم. مواد افزودنی مثل تترا اتیل سرب با افزودن به بنزین درجه ی اکتان را بالا می برند و به آرام سوزی سوخت کمک می کنند. محدوده ی کمک ترقی دهنده ها کوچک است و حداکثر می توانند تا 10% درجه ی اکتان را افزایش دهند.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند