تبیان، دستیار زندگی
نفت خام در هیچ مقطعی دارای ترکیب شیمیایی خاص نیست. اما در کل مخلوطی از انواع هیدروکربن هاست و مواد دیگر نقش مواد اضافی یا آلاینده را دارند و بیش از 90 % نفت خام، در واقع از هیدروکربن است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد تشکیل دهنده ی نفت خام

مواد تشکیل دهنده ی نفت خام

نفت خام در هیچ مقطعی دارای ترکیب شیمیایی خاص نیست. اما در کل مخلوطی از انواع هیدروکربن هاست و مواد دیگر نقش مواد اضافی یا آلاینده را دارند و بیش از 90 % نفت خام، در واقع از هیدروکربن است.

1- اولین خانواده ی ترکیبات که در نفت با درصد بالایی حضور دارند، پارافین ها هستند. ترکیباتی که آلکان می باشند

( Cn H2n+2 ). نرمال پارافین ها بخش اصلی تر را تشکیل می دهند و بعد از آن ها ایزو پارافین ها هستند.

2- خانواده ی دوم الفین ها هستند از دسته ی آلکِن ها ( Cn H2n ).

3- خانواده ی سوم سیکلو پارافین ها هستند.

4- آروماتیک ها در جایگاه بعدی قرار دارند.

5- استیلنی ها و یا دی اِن ها نیز در نفت خام وجود دارند.

6- مواد اضافه ( ناخالصی ): شامل ترکیبات نیتروژن دار، اکسیژن دار و گوگرد دار است. مهم ترین آن ها در این مجموعه مشتقات گوگرد هستند مخصوصاً مشتقات تیوفن که پایدار و بسیار بدبو می باشند.

7- فلزات سنگین که از لایه های خاک به نفت نفوذ می کنند مخصوصا وانادیوم (V). اکسید های وانادیوم در نفت خام به مقدار بسیار جزئی یافت می شوند.

در کل موارد 6 و 7، چیزی در حدود 10 % نفت خام را تشکیل می دهند. شیمی نفت در واقع شیمی هیدرو کربن هاست و نه سایر ترکیبات آلی. نفت خام مخلوط پیچیده ای از مواد است و خواص آن نیز خواص مجموعه ای از مواد خواهد بود ( برخلاف صنعت پتروشیمی که با مواد خالص با درجه خلوص بالا سروکار دارد ). اما برخی از ترکیبات اصولا وجود ندارد و برخی مواد با درصد بیشتری هستند. مثلاً در آروماتیک ها، بنزن، تولوئن، زایلن ها و اتیل بنزن عمده ترین ترکیبات هستند و درصد سایر مشتقات بنزن کم است.

در رده ی نفتالینی، نفتالین و متیل نفتالین مجموعه ی اصلی اند.

مواد تشکیل دهنده ی نفت خام

در قسمت پلی آروماتیک ها، آنتراسن و مشتقات متیله ی آن و فنانترن و ... هیدروکربن های سنگین تر با حلقه های متعدد بدون استخلاف هستند. ترکیبات خیلی پلی آروماتیک سرطان زا می باشند که البته بخش سنگین نفت خام دارای این ترکیبات است.

مواد تشکیل دهنده ی نفت خام

مواد تشکیل دهنده ی نفت خام

نفت خام پس از حفاری، به پالایشگاه حمل می شود. نفت خام به دلیل گرما در عمق زمین سیال است اما در دمای معمولی سطح زمین جامد شده و حمل آن با لوله مشکل می شود ( لوله باید کاملا ایزوله باشد ).

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند