تبیان، دستیار زندگی
امروزه یکی از مهم‌ ترین معضلات سلامت جهان، تغییر سبک زندگی به سمت زندگی ماشینی است که در آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ روغن دوست ‌داشتنی!

روغن جامد بهتر است یا مایع؟

امروزه یکی از مهم‌ ترین معضلات سلامت جهان، تغییر سبک زندگی به سمت زندگی ماشینی است که در آن استفاده از انواع کنترل ‌از راه ‌دورها و ماشین‌ ها و مصرف پیتزا و ساندویچ، یک افتخار است و در آن، نه از غذاهای سالم قدیمی‌ خبری هست و نه از فعالیت‌ های جسمی.

در این زندگی ماشینی، یکی از دستاورد های مهم صنایع غذایی این است که روغن‌ های مصرفی اکثر نقاط جهان به شکل ترانس درآمده‌ اند؛ روغنی که خود یک عامل خطر برای بیماری‌ های قلبی محسوب می ‌شود. اما به ‌تازگی شورای شهر نیویورک قانونی تصویب کرده که براساس آن، مصرف روغن‌ های ترانس در رستوران‌ های این شهر ممنوع می ‌شود.

قانونی برای سلامت شهروندان

به گزارش هلث دی ‌نیوز، براساس این قانون جدید تمامی رستوران ‌ها و قنادی‌ های شهر نیویورک باید تا 6 ماه آینده مصرف روغن ‌های ترانس را کنار بگذارند و تا یک ‌سال ‌ونیم دیگر، حتی روغن ‌های ترانس داخل انبارهای خود را نیز معدوم کنند. البته در این قانون، استثنایی هم وجود دارد که به رستوران‌ ها اجازه می ‌دهد تا غذاهای بسته‌ بندی‌شده را که ممکن است دارای روغن ترانس باشد، با همان وضعیت بسته‌ بندی‌ شده بفروشند.

بخش دیگری از این قانون که خود می ‌تواند باعث دقت بیشتر مصرف‌کنندگان به نوع تغذیه ‌شان شود، می ‌گوید که همه رستوران‌ ها باید محتوای غذایی انواع غذاهای خود را به تفکیک انواع چربی، پروتئین، کالری، کربوهیدرات و ریزمغذی‌ ها در "منوهای" شان بنویسند.

این بخش قانون، برای تمامی ‌24 هزار رستوران داخل شهر نیویورک لازم‌الاجرا است و بین رستوران‌ های زنجیره‌ ای و پیتزا فروشی‌ های کوچک، هیچ تفاوتی قائل نشده است.

پیش از این، در شهر شیکاگو هم قانونی در مورد روغن ‌های ترانس وجود داشت ولی در شیکاگو استفاده از این روغن‌ ها ممنوع نیست و فقط محدود شده است؛ یعنی رستوران‌ های این شهر مجازند فقط میزان مشخصی از روغن ‌های ترانس را در تهیه غذاهای شان به کار ببرند.

اگرچه این قوانین، قوانین شهری هستند اما اداره غذا و داروی آمریکا مدتی است که قانونی را تصویب کرده که براساس آن شرکت ‌های تولیدکننده مواد غذایی نیز، باید میزان روغن‌ های ترانس موجود در محصولات خود را روی برچسب آن قید کنند.

این اقدامات در حالی انجام می‌ گیرد که هر شهروند آمریکایی، سالانه 14/2 کیلوگرم روغن مصرف می ‌کند.

روغن مایع

بیماری مردم یا ضرر رستوران ‌ها

اجرای قانون اخیر البته کار ساده‌ای نیست چون از همین حالا صدای صاحبان رستوران‌ های این شهر درآمده است. دان فلشلر- سخنگوی انجمن ملی رستوران ‌داران آمریکا- در این باره می ‌گوید: "من فکر نمی‌ کنم یک مؤسسه وابسته به شهرداری بتواند چیزی را که اداره غذا و داروی آمریکا آن را تأیید کرده، ممنوع کند".

با توجه به این قبیل اعتراضات است که شورای سلامت شهرداری نیویورک در این قانون یک فرصت 6 ماهه و یک فرجه 5/1 ساله در نظر گرفته است. توماس فریدن عضو این شورا در این باره می‌ گوید: "شورا به دقت، تمام اعتراض‌ ها و شکایات صاحبان رستوران‌ های شهر را بررسی کرد. به همین دلیل هم یک فرصت 6 ماهه برای ممنوعیت مصرف روغن ‌های ترانس در نظر گرفت اما بسیاری از شکایات، این مدت را کم می‌ دانند و در برخی موارد اصلا چنین ممنوعیتی را غیرمنطقی می‌ خوانند. اما آن چه برای ما اهمیت بیشتری دارد، سلامت مردم شهر است نه چند دلاری که به جیب عده ‌ای ضرر می ‌خورد".

روغن ترانس پرطرفدار!

اما اصلا این روغن ترانس چیست که این همه به خاطرش سروصدا به پا شده است؟ روغن ترانس وقتی تشکیل می ‌شود که در صنایع روغن ‌سازی، روغن مایع را به روغن جامد تبدیل می ‌کنند. این تبدیل از طریق اضافه ‌کردن هیدروژن به روغن مایع انجام می ‌شود.از آن جا که این روغن جامد شده، بهتر حمل ‌ونقل می ‌شود و ماندگاری بیشتری دارد، به همین دلیل در بین صاحبان صنایع غذایی، رستوران‌ ها، پیتزا فروشی ‌ها و حتی شیرینی ‌فروشی ‌ها بیشتر طرفدار دارد.

در واقع در اکثر نقاط دنیا، از روغن جامدی که دارای ترانس بالا است، برای سرخ ‌کردن سیب‌ زمینی، پختن پیتزا و شیرینی استفاده می ‌شود. حتی عده ‌ای گمان می ‌کنند وقتی غذا را با روغن جامد می ‌پزند، خوشمزه ‌تر می ‌شود تا وقتی آن را با روغن مایع می‌ پزند.

این روغن ترانس، از همان بدو ورود به بدن، دشمنی خود را با عروق و قلب انسان شروع می‌ کند. مهم ‌ترین اثری که این روغن ‌ها در بدن انسان دارند، افزایش کلسترول بد یا همان LDL و نیز کاهش کلسترول خوب یا همان HDL است.

همین دو کار کافی است که کلسترول در دیواره عروق بدن به‌ خصوص قلب رسوب کند و باعث تنگی عروق قلب و افزایش فشار خون و در نهایت، بیماری قلبی- عروقی شود.

سمیه شرافتی

همشهری

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

بهترین و بدترین روغن های خوراکی

نقش چربی ها و روغن ها در بدن

چربی های خوب و بد را بشناسید

انواع چربی ها و منابع غذایی آنها

منابع‌ چهارگانه ی چربی ها

یک وجب روغن سالم

اصول نگهداری روغن ها و چربی ها

چه روغنی بخوریم؟

روغن جامد بهتر است یا مایع؟

کالری همه روغن ها یکسان است!

نشانه های یک روغن فاسد چیست؟

روش های صحیح سرخ کردن غذا چیست؟

کدام روغن در اثر حرارت کمتر آسیب می بیند؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.