تبیان، دستیار زندگی
استخراج نفت خام کاملا به صورت حفاری است و حفر چاه با استاندارد های مخصوص خود و با توجه به دبی چاه صورت می گیرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخراج نفت خام

استخراج نفت خام

استخراج نفت خام کاملاً به صورت حفاری است و حفر چاه با استاندارد های مخصوص خود و با توجه به دبی چاه صورت می گیرد.

حفاری به دو صورت انجام می شود :

1- ضربه ای (چکشی) :

در این روش ابتدا چینی ها با چوب خیزران چاه می کندند. در واقع سرمته به چاه رانده می شده و با برخورد به سنگ ها، به آن ها ضربه می زده است.

2- دورانی :

سرمته وصل به موتوری است که دورانی می چرخد و لایه ها را خرد کرده جلو می رود.

استخراج نفت خام

امروزه هر دو این روش ها متداول اند. اما سیستم دورانی بیشتر به کار می رود و سیستم چکشی در حاشیه قرار می گیرد. اما سیستم ضربه ای ارزان تر و سیستم دورانی گران تر است. سرمته های امروزه متداول اند به سرمته های الماسی، اما الماس نیستند. در قدیم به هر چیزی که جسمی سخت را می تراشید یا می خراشید، الماس می گفتند. حتی با وجود آلیاژ های سخت امروزه، سرمته ها باید هر چند وقت یک بار عوض شوند.

مزایای سیستم دورانی :

استخراج نفت خام

1- صاف بودن جداره ی چاه : در سیستم ضربه ای جداره ی چاه به علت ضربه ی شدید خرد می شود و سنگ ها بی هیچ قاعده یا کنترلی در هر جهتی خرد می شوند. در این جا سنگ ها به صورت نقاط تیز از دیواره های چاه بیرون می آیند که قابل قبول نیست. مسیر مته لوله گذاری می شود البته پس از این که حفر چاه صورت می گیرد. بنابراین اگر جداره ی چاه سنگ های نوک تیز داشته باشد جلوی لوله گذاری را می گیرد و نیز باعث لطمه به لوله و کم شدن طول عمر لوله می شود. چون جداره ی چاه صاف و نرم نیست، با زلزله سنگ ها ریزش می کنند و به درون چاه می ریزند.

در حفاری دورانی چرخش محور دوران در امتداد خط ثابتی است که ضربه نمی زند و دیواره ی چاه صدمه نمی بیند بنابراین جداره ی چاه صاف خواهد بود که دور لوله را گرفته و خود، محافظی برای ثابت نگه داشتن لوله است.

2- مستقیم بودن چاه : در سیستم ضربه ای چون سر مته ی سنگین از بالا رها می شود، چگونگی شکسته شدن سنگ ها در اختیار حفار نیست و آرام آرام چاه شروع به کج شدن می کند. در نتیجه اولاً لوله، گیر می کند و داخل چاه فرو نمی رود ثانیا وزن خاک اطراف دائماً روی لوله فشار می آورد و آن را کج کرده و می شکند و خود چاه نیز ریزش می کند. اما اگر خط مستقیم باشد نیرویی از اطراف به آن وارد نمی شود و بنابراین در سیستم دورانی امکان انحراف جداره ی چاه وجود نخواهد داشت.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند