تبیان، دستیار زندگی
دنباله دار هارتلی 2 شاید کوچکترین دنباله داری باشد که فضاپیماهای زمینی توانسته اند آن را از نزدیک ملاقات کنند اما هیچ شکی نیست که در میان 5 دنباله دار مشاهده شده تا کنون، از بقیه شگفت انگیزتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصاویر دنباله دار هارتلی2

دنباله دار هارتلی 2 شاید کوچکترین دنباله داری باشد که فضاپیماهای زمینی توانسته اند آن را از نزدیک ملاقات کنند اما هیچ شکی نیست که در میان 5 دنباله دار مشاهده شده تا کنون، از بقیه شگفت انگیزتر است. آنالیز تصاویر ارسالی از این دنباله دار یک نتیجه جالب برای محققان داشت: مشاهده بارش برف و تگرگ در اطراف هسته این دنباله دار .

دو هفته پیش که فضاپیمای دیپ‌ایمپکت / اپوکسی از فاصله 700 کیلومتری هسته دنباله‌دار هارتلی2 عبور کرد، تصاویر واضح و خیره‌کننده‌ای از ساختار هسته و فوران‌های گاز و گرد و غبار از سطح آن تهیه و به زمین ارسال کرد. آنچه در ادامه خواهید دید برگزیده ای از تصاویر ارسالی از این دنباله دار است.

دنباله دار هارتلی 2
این تصویر که توسط ابزار پیشرفته فضاپیمای ماموریت اپوکسی گرفته شده است قسمت فوقانی هسته دنباله دار هارتلی 2 را نشان می دهد. همان طور که مشخص است خورشید از سمت راست این هسته در حال تابیدن است. این تصویر در 4 نوامبر امسال در زمانی که فضاپیما به دنباله دار نزدیک شده بود گرفته شده است.
 دنباله دار هارتلی2
دنباله دار هارتلی 2 را با جزییات دقیق می توانید نظاره کنید. این تصویر از فاصله 700 کیلومتری هسته دنباله دار گرفته شده است. فوران های گاز و گرد و غبار در اطراف هسته کاملا مشهود است.
 دنباله دار هارتلی2
نمایی دیگر از فوران های اطراف این دنباله دار.
با توجه به مقیاس داده شده می توانید طول این دنباله دار را تخمین بزنید.
 دنباله دار هارتلی2
اسکن مادون قرمز تصاویر گرفته شده توسط ابزار فضاپیمای ماموریت اپوکسی نشان می دهد که کربن دی اکسید، غبار و یخ از مناطق یکسان و به شیوه مشابهی از سطح این دنباله دار فوران می کنند اما به نظر می رسد منبع و نحوه فوران بخار آب از سطح هارتلی 2 متفاوت است.
 دنباله دار هارتلی2
چگونگی حرکت چند ذره کوچک یخ در هاله اطراف دنباله دار هارتلی 2 در این تصویر به خوبی دیده می شود. اجسامی که با رنگ های سبز، آبی و آبی روشن مشخص شده اند ذرات ریز یخی هستند که حرکتی کاتوره ای دارند. جسم مشخص شده با رنگ قرمز، یک ستاره در پس زمینه تصویر و چگونگی حرکت آن را نشان می دهد.
 دنباله دار هارتلی2
این تصویر هسته دو دنباله دار هارتلی 2 و تمپل 1 را نشان می دهد. دنباله دار تمپل 1 همان طور که در تصویر مشخص است 5 برابر بزرگتر از دنباله دار هارتلی 2 است. فوران ذرات یخ و گرد و غبار هم به خوبی در اطراف تصویر دنباله دار هارتلی 2 در مقایسه با دنباله دار تمپل 1مشاهده می شود.
 دنباله دار هارتلی2
این تصویر نشان دهنده ذرات برف و تگرگ گونه اطراف هسته این دنباله دار است. محققان بزرگترین ابعاد این مواد را چیزی در حدود اندازه یک توپ گلف تا یک توپ بسکتبال تخمین می زنند.

منبع: universetoday.com

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر