تبیان، دستیار زندگی
برای آنکه توقعات عجیب و غریبی از دوربینتان نداشته باشید سعی کردیم تا چند مفهوم مهم را در مورد هر دوربین توضیح بدهیم. در این بررسی علاوه بر یک انتخاب یک دوربین خوب، کلی مفهوم جدید دیجیتالی را یاد میگیرید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای

عکاسی از حیات وحش همیشه یک وسوسه بزرگ در دنیای عکاسی محسوب می شود. از زمانی که دوربین عکاسی اختراع شد برای همه مردم، عکس های بزرگ و نمای نزدیک از حیوانات وحشی لذتی بود که با هیچ چیز دیگری جایگزین نمی شد. اما گرفتن این طور عکس ها هیچ وقت ساده نبود و حالا هم نیست.

آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای

در گذشته تلاش برای عکاسی حیات وحش برای بسیاری از مردم امکان پذیر نبود. لنزهای سنگین و گران قیمت از جمله مهم ترین موانعی بودند که باعث می شدند به جز حرفه ای های این کار کسی هوس عکاسی از حیوانات به سرش نزند. بنابر این تا همین چند وقت قبل عکاسی آماتور از حیات وحش عملا وجود نداشت. حتی با آنکه سال ها از همه گیر شدن دوربین های دیجیتال می گذرد باز هم عرصه عکاسی حیات وحش مخصوص حرفه ای ها باقی ماند تا اینکه سوپرزوم ها به بازار آمدند! یعنی دوربین های کامپکتی که قدرت زوم بالایی دارند.

به این ترتیب راه برای ورود آماتورها به صحنه باز شد. حالا اگر شما یک طبیعت گرد هستید یا یک عاشق حیوانات، می توانید عکس های خودتان را تماشا کنید؛ عکس هایی که با دوربین سوپرزوم جدیدتان گرفته اید. کافی است دوربین سبک وزنتان را به گردن بیندازید، به طبیعت بروید و شروع به عکاسی کنید. البته نه به این سادگی ها اما با کمی، تلاش می توانید بالاخره عکسی را شکار کنید یا شاید بخت هم به کمک تان بیاید. اینجاست که یک سوال مهم مطرح می شود. شما دلتان می خواهد بدانید کدام یک از انواع دوربین های سوپرزوم که هر روز جدیدتر هم می شوند، نیاز شما را بر آورده می کنند و هر کدام چه ویژگی ای دارند.

حرفه ای ها

برای آنکه توقعات عجیب و غریبی از دوربینتان نداشته باشید سعی کردیم تا چند مفهوم مهم را در مورد هر دوربین توضیح بدهیم. یادتان باشد هرگز قدرت بزرگ نمایی دوربین های دو چشمی را با لنز دوربینتان مقایسه نکنید چون بزرگ نمایی های در آن حد و اندازه به شدت از کیفیت کم می کنند، مگر اینکه قیمت بسیار بالایی داشته باشند.

در عکاسی از حیات وحش بیشتر از آنکه نیاز باشد لنز به شما کمک کند باید یاد بگیرید چطور به سوژه نزدیک شوید اگر هم به سراغ عکاسی از مسابقات ورزشی می روید که باید در ردیف اول تماشاگران بنشینید. اما از همه اینها مهم تر این است که بدانیم از یک دوربین سوپر زوم چه توقعی باید داشت.

مثلاً فقط اینکه زوم دوربین سوژه را دم دست بیاورد برای گرفتن یک عکس خوب کافی است؟ برای جواب دادن به این سوال به سراغ حرفه ای ها می رویم. نه، اشتباه نکنید قصد مقایسه نداریم چون برای گرفتن یک عکس خوب حتما نباید حرفه ای بود. حرفه ای  بودن به معنای بهتر بودن نیست. آنها مجبورند عکس های خوب بگیرند چون حرفه و پیشه آنها عکاسی است اما یک عکاس آماتور هم می تواند عکس خوب بگیرد. پس حرفه ای ها علاوه بر قدرت زوم یک لنز به مسائل دیگری هم توجه می کنند؛ یعنی ممکن است (نه همیشه) گاهی آنها یک لنززوم کمتر را به یک لنز با زوم بیشتر ترجیح بدهند. دلیل این مساله هم کیفیت لنزهاست.

در مرحله بعد فراموش نکنید مگاپیکسل همه چیز نبوده و اصلا به معنای کیفیت عکس نیست. رزولوشن فقط کیفیت ذخیره سازی را نشان می دهد و شما می توانید یک تصویر مخدوش و خراب را با رزولوشن 100 مگاپیکسل ذخیره کنید که ارزشی ندارد اما یک کپی سالم هشت مگاپیکسلی از همان عکس به مراتب بسیار ارزشمندتر است.

یکی از فراموش نکنید مگاپیکسل همه چیز نبوده و اصلا به معنای کیفیت عکس نیست.

عواملی که کیفیت یک عکس را مشخص می کند نویز تصویر است. نویز عاملی است که کیفیت تصویر را تغییر می دهد. نویز کمتر یعنی کیفیت بهتر چون نویزها پیکسل هایی هستند که کیفیت خوبی ندارند. هر چه ISO یا حساسیت بالاتر برود نویز هم بیشتر می شود. پس حساسیت بالاتر به معنای یک معیار خوب نیست. باید دید که بین دو دوربین کدام یک در حساسیت مشابه نویز کمتری دارند. به این ترتیب باید توجه کنید که معیارهای انتخاب یک دوربین، گسترده هستند و با انتخاب یک یا دو عامل ممکن نیست انتخاب خوبی داشته باشیم. سرعت عکاسی عامل مهم دیگری است که حرفه ای ها به آن توجه دارند. یکی از تحولات مهمی که دوربین دیجیتال در دنیای عکاسی ایجاد کرد. بالا بردن سرعت عکاسی بود. سرعت یعنی اینکه شما در یک زمان معین چه تعداد عکس می گیرید و معمولا این زمان معین را یک ثانیه در نظر می گیرند. دوربینی بهتر است که بتواند در یک ثانیه عکس های بیشتری بگیرد. اگر تا به حال فقط با دوربین های کامپکت سر و کار داشته اید بد نیست بدانید که این معیار تا قبل از ورود سوپر زوم ها بیشتر در دوربین های حرفه ای کاربرد داشت اما حالا وارد عرصه کامپکت ها شده است.

آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای

ممکن است گیج شده باشید اما جای نگرانی نیست. همه این معیارها در بررسی دوربین های سوپر زوم مورد بررسی قرار گرفته اند. یعنی شما می توانید در این بررسی علاوه بر یک انتخاب خوب، کلی مفهوم جدید دیجیتال را یاد بگیرید تا در انتخاب های بعدی راحت تر عمل کنید.

NikonP100، رگبار عکس

P100 با قدرت زوم 26X یک سوپر زوم واقعی است. این دوربین با دو نسبت 3: 4 و 9: 16 عکاسی می کند. در این دوربین از کادر استاندارد 2: 3 که مخصوص دوربین های 35SLR میلی متری است خبری نیست. سنسور 10 مگاپیکسلی این دوربین از جنس CMOS بوده و حساسیت 80 تا 3200 را در اختیار عکاس می گذارد. استفاده از این سنسور در کاهش نویز تصاویر موثر بوده است. سرعت شاتر این دوربین بین مقدار هشت ثانیه  تا 2000/1 ثانیه متغیر است و از این نظر کمی ضعیف به نظر می رسد. شیفته های نیکون می توانند تراز سفیدی (وایت بالانس) دوربین سوپر زومشان را خودشان تنظیم کنند. مثلاً کمی گرم تر کردن رنگ ها هنگام غروب و عکاسی از پرنده ها می تواند عکس را زیباتر جلوه بدهد. برای زوم کردن در p100 درست مثل بقیه کامپکت های باید از اهرم مخصوص این کار که درست کنار دکمه شانر قرار دارد استفاده کنید. اما امکان فوکوس دستی هم برای آن در نظر گرفته شده است. این مساله باعث می شود فاصله زیادی بین دوربین های حرفه ای و غیرحرفه ای نیکون حفظ شود.  کولپیکس p100 که در دو رنگ مشکی و قرمز تولید شده است لرزش گیر اپتیکال ندارد اما از سیستم لرزش گیری به وسیله جا به جایی سنسور سود می برد.

آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای

سیستم فوکوس این دوربین برای عکس برداری پیاپی گزینه خاصی ندارد؛ یعنی شما از همان سیستم فوکوس که در حالت عادی استفاده می کردید برای عکاسی پیاپی هم استفاده می کنید. این مساله باعث گم شدن فوکوس و تار شدن بعضی عکس ها در حالت عکاسی پیاپی می شود. درست مثل بقیه ویژگی های این دوربین که به کامپکت ها شباهت دارد حداقل فاصله فوکوس برای عکاسی ماکرو در این دوربین یک سانتی متر است که امکان تهیه عکس های خوبی را می دهد. فیلم برداری با کیفیت Full HD هم این روزها در همه دوربین ها دیده می شود. به این ترتیب این امکان دیگر یک نکته  قوت به حساب نمی آید و فقط نبودنش ممکن است تبدیل به نقطه ضعف شود. دیافراگم آن در وایدترین حالت 8/2 و در حالت تله  به پنج می رسد. این اعداد با توجه به تفاوت زیاد فاصله کانونی، مناسب به نظر می رسد. اما یکی از ویژگی های دوربین دوربرد نیکون امکان عکاسی HDR است. حتما دیده اید که بعضی وقت ها مثل غروب یا طلوع آفتاب نمی توانید منظره را همان طور که می بینید ثبت کنید؛ یعنی یا زمین بیش از اندازه تاریک (underexpose)، یا آسمان سفید (over expose ) می شود. این اتفاق به علت محدودیت گستره پویایی (dyuamicrange) دوربین اتفاق می افتد. حالا با امکان عکاسی HDR می توانید دو عکس با نوردهی های مختلف را با هم ترکیب کنید و آسمان خوب و زمین خوبی داشته باشید، یعنی گستره پویای را با این روش افزایش می دهید.

آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای

نقاط قوت وضف

- دیافراگم مناسب به نسبت فاصله کانونی

- سرعت زیاد عکاسی

- فاصله فوکوس کم

- باتری قابل شارژ با عمر طولانی

- فاصله کانونی کمتر نسبت به بقیه رقبا

- نویز زیاد در حساسیت های بالا

دانستنی های دیجیتال

زوم به توانایی تغییر حالت لنز از واید به تله گفته می شود. لنز زوم یعنی لنزی که فاصله کانونی ثابت ندارد. عدد زوم از تقسیم کردن بزرگ ترین میزان فاصله کانونی به کمترین آن به دست می آید.

برگرفته از ویژه نامه آی.تی و راهنمای محصولات دیجیتالی همشهری

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی