تبیان، دستیار زندگی
دریاچه بزنگان تنها ابگیر طبیعی می باشد که در استان خراسان وجود دارد . این دریاچه حدود هشتاد هکتار وسعت وعمق ان حد اکثر دوازده مترو حد اقل نه متر می باشد و در جنوب رشته کوههای هزار مسجد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزنگان (اقوام بزنگان)

بزنگان

این روستا از توابع شهرستان سرخس است و در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد در یک منطقه دشتی واقع شده است کوه بزنگان در ۴ کیلومتری جنوب کوه قره داغ و در ۶ کیلومتری غرب و جنوب غربی روستا قرار گرفته است اب و هوای ان معتدل خشک است در این روستا قلعه تاریخی بزنگان واقع شده است که نشان از قدمت دیرینه روستا دارد همچنین دو مسجد به نامهای محله بالا و محله پایین و زیارتگاحی بنام گل بی بی از مکانهای مذهبی روستا محسوب می شوند در مورد تجمع اقوام در این روستا باید بگویم که در قدیم عده ای از مالکین بزرگ بویژه شاهزادگان قاجار برای ابادی املاک خود در خراسان رعا یای خویش را از سایر نقاط به خراسان شمالی کو چانده اند یا تشویق به امدن کرده اند بدین ترتیب گاه روستاههایی یا گروههای قومی و زبانی با لهجه های مختلف ایجاد شده است که در حال حاضر نیز این گروهها به اصالت خود وقوف کامل دارند مثلا در روستای بزنگان که در اواخر قرن گذشته توسط یکی از شاهزادگان قاجار بنا شده است به افرادی از مرو کرمان گناباد یزد تربت حیدریه و هزاره جات بر می خوریم بنا بر این مردم این روستا را باید امیزه ای از مروی تربتی علیمیرزایی کرمانی و... دانست.

منابع آبی هر منطقه ای از بهترین تفریح گاه های طبیعی برای اهالی بومی و گردشگرن داخلی و خارجی محسوب می شوند. به سبب شرایط جوی و جغرافیایی، استان خراسان رضوی از دریاچه های مشهور و قابل توجهی برخوردار نیست ولی دریاچه بزنگان مهم ترین دریاچه استان خراسان رضوی به شمار می آید که آب آن از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک تامین می شود. دریاچه بزنگان که در مسیر جاده مشهد – سرخس قرار گرفته، مرکز پرورش ماهی قزل آلا بوده و در صورت برنامریزی صحیح از ویژگی های لازم برای جلب گردشگران برخوردار است.

دریاچه بزنگان تنها ابگیر طبیعی می باشد که در استان خراسان وجود دارد . این دریاچه حدود هشتاد هکتار وسعت وعمق ان حد اکثر دوازده مترو حد اقل نه متر می باشد و در جنوب رشته کوههای هزار مسجد در فاصلة حدود یکصدوسی کیلومتری جاده مشهد به سمت سرخس قرار دارد.آب این دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک حاشیه و کف دریاچه تامین می شود و تاکنون ۳۳ گونه فیتو پلانکتون جلبکی در دریاچه بزنگان شناسایی شده است.

دریاچه بزنگان دارای ویژگیهای خاص و از اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار است كه همه ساله در فصلهای پاییز و زمستان و اوایل بهار زیستگاه بسیار مناسبی جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و كنار آبزی می باشد . سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفظ و بهره وری معقول از این پدیده طبیعی و با حفظ اصالت تعادل اكولوژیكی آن ،‌برنامه هایی در دست اقدام داشته و در آینده نزدیك یكی از مراكز مهم علمی پژوهشی و تفرجگاهی خواهد شد.


منبع: اینترنت

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی