تبیان، دستیار زندگی
شدّت میدان در راستای عمود بر بارهای در حال نوسان، بیشترین مقدار خود را دارد و با فاصله گرفتن از آنتن، شدّت میدان به سمت صفر میل می كند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میدان های الكتریكی و مغناطیسی در امواج الكترومغناطیس

شدّت میدان در راستای عمود بر بارهای در حال نوسان، بیشترین مقدار خود را دارد و با فاصله گرفتن از آنتن، شدّت میدان به سمت صفر میل می ‌كند.

ازآنجاكه میدان ‌های مغناطیسی و الكتریكی در تمامی جهات منتشر می‌ شوند بنابراین شدّت میدان به نسبت میدان های الكتریكی و مغناطیسی در امواج الكترومغناطیس ضعیف می‌ گردد و بر این اساس اندازه میدان الكتریكی (E) و مغناطیسی (B) به نسبت میدان های الكتریكی و مغناطیسی در امواج الكترومغناطیس  ضعیف می ‌شوند. از طرفی دیگر

انرژی میدان الكتریكی و مغناطیسی متناسب با E2 و B2 هستند بنابراین آن ها به نسبت میدان های الكتریكی و مغناطیسی در امواج الكترومغناطیس كاهش می ‌یابند.

برای مشاهده فیلم روی شکل زیر کلیک کنید.

چند نكته در رابطه با میدان تابشی وجود دارد كه در شكل زیر نشان داده شده ‌است. خطوط میدان الكتریكی و مغناطیسی در هر نقطه بر یكدیگر عمودند و این دو طوری جهت گرفته ‌اند كه بر راستای انتشار عمود باشند جهت میدان ‌ها متناوباً در حین انتشار تغییر می ‌كنند. ( در برخی نقاط به سمت داخل صفحه و در نقاط دیگر به سمت بیرون صفحه است. این موضوع برای  نیز صادق است).

میدان های الكتریكی و مغناطیسی در امواج الكترومغناطیس

پس شدّت میدان از مقدار حداكثر به صفر كاهش یافته و سپس در جهت دیگر به مقدار حداكثر می ‌رسد. میدان‌ های الكتریكی و مغناطیسی هم‌ فاز هستند یعنی هر دو در یك زمان صفر می‌ شوند و در یك زمان به بیشترین مقدار خود می ‌رسند.

برای مشاهده فیلم روی شکل زیر کلیک کنید.

اگر منبع مولد اختلاف پتانسیل AC به شكل سینوسی تغییر كند آن گاه شدّت میدان الكتریكی در میدان تابشی به صورت سینوسی تغییر خواهد نمود. تغییر سینوسی مولفه‌ های موج در شكل زیر به تصویر كشیده شده‌ است. در این نمودار شدّت میدان ‌های الكتریكی و مغناطیسی بر حسب مسافت رسم شده ‌اند.

میدان های الكتریكی و مغناطیسی در امواج الكترومغناطیس

    دقت كنید میدان ‌های E و B  بر یكدیگر و بر مسیر انتشار عمودند.

ما این امواج را به عنوان امواج الكترومغناطیس می ‌شناسیم. امواج الكترومغناطیس جزو امواج عرضی هستند. با این حال، امواج الكترومغناطیس از جمله امواج نشات گرفته از میدان هستند (نه امواج مادی و مكانیكی). بر این اساس برای انتشار امواج الكترومغناطیسی لزومی به وجود محیط مادی نبوده و این امواج در خلاء نیز منتشر می ‌شوند.

مرکزیادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: سمیرا بادامستانی