تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر در بسیاری از کشورها و به ویژه کشورهای پیشرفته، امکان اتصال و دسترسی به اینترنت برای اغلب افراد فراهم شده است. حتی کودکان بسیاری در کشورهای مختلف جهان امروزه به اینترنت متصل هستند. بر اساس گزارش منتشر شده، 90% کودکان بین 5 تا 17 سال در ایالات م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در بزرگراه اینترنت رهایش نکنید

اعتیاد به کامپیوتر و اینترنت

در حال حاضر در بسیاری از کشورها و به ویژه کشورهای پیشرفته، امکان اتصال و دسترسی به اینترنت برای اغلب افراد فراهم شده است. حتی کودکان بسیاری در کشورهای مختلف جهان امروزه به اینترنت متصل هستند. بر اساس گزارش منتشر شده، 90% کودکان بین 5 تا 17 سال در ایالات متحده آمریکا به رایانه دسترسی دارند و 75% نوجوانان 14 تا 17 ساله به طور منظم از آن استفاده می کنند. آنها برای دستیابی به اطلاعات و برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده از طریق نامه الكترونیكی آموختن مهارت های رایانه ای و شركت در بحث به اینترنت مراجعه می كنند. در بعضی كشورها حدود90 درصد مدارس ابتدایی و راهنمایی به اینترنت دسترسی دارند و بسیاری از مشاغل به مهارت های اینترنتی نیازمند است. با این همه لازم به ذكر است كار با رایانه و اینترنت موجب بهبود وضعیت تحصیلی كودك نمی شود. كودكان بهترین آموزش را با داشتن معلمین مجرب و تحصیل در كلاس های كوچك تر به دست می آورند. برای استفاده مؤثر از این ابزارهای الكترونیكی به آموزگاران ماهر و زمان كافی نیاز است تا دانش آموزان مورد توجه و تربیت انفرادی و مناسب قرار گیرند.

آسیب های اینترنت در نوجوانان

- اعتیاد به اینترنت

اعتیاد از نظر لغوی به معنای عادت داشتن و در اصطلاح، به تکرار یک عمل به شکل مستمر اطلاق می شود. وقتی از اعتیاد سخن به میان می آید غالبا اذهان انسان ها متوحه اعتیاد به مواد مخدر می گردد، اما واقعیت غیر از این است. «امروزه در جهان عده ی کثیری هستند که به تماشای تلویزیون و اینترنت و بازی های رایانه ای معتادند. اتصال به سایت های اینترنتی هرزه نگاری محدود به کاربران خانگی نشده بلکه به یکی از معضلات جدی در محیط های کاری نیز بدل شده است. طی تحقیقات صورت گرفته درمورد تعدادی از شرکت ها، مشخص شد که کارمندان مرد، 62% از زمان صرف شده ی خود در پشت رایانه را به سایت های هرزه نگاری اختصاص داده اند.

اینترنت

ارزان بودن هزینه های اتصال و ناشناخته ماندن افراد در آن، ظاهرشدن پیام های مستهجن بر روی صفحه موجب گسترش هرزه نگاری و استفاده از محصولات آن شده است. در حال حاضر هزاران سایت اینترنتی وجود دارد که حاوی تصاویر مستهجن است. هرزه نگاری در اینترنت و نیز سایر فن آوری های ارتباطی اثرات سوء و مخرب بسیاری در جامعه ایجاد می کند. امروزه رابطه میان جرایمی چون: تجاوز، خودفروشی، سوء استفاده از اطفال و موارد بسیاری از این دست، با گسترش محصولات هرزه نگاری اثبات شده است. بر اساس آمار اداره ی تحقیقات فدرال آمریکا، حدود 81% مجرمان خشونت های جنسی مرتبا از محصولات هرزه نگاری استفاده کرده اند. این مسئله بر روابط زنان و مردان نیز تأثیرات مخربی گذاشته است. خارج شدن روابط بین زن و مرد از یک رابطه انسانی و توأم با احترام به یک رابطه ی غیر انسانی و همراه با امیال شهوانی از جمله ی این تأثیرات است.

در این باره انجمن روان پزشکان آمریکا گزارش می دهد که 20% معتادان به محصولات هرزه نگاری به دلیل اعتیادشان طلاق می گیرند یا جدا از زوج هایشان زندگی می کنند. بیشترین اثر مخرب هرزه نگاری بر قشر نوجوان و جوان جامعه است. وجود روابط جنسی خارج از عرف و اخلاق جامعه در محصولات ارائه شده ی هرزه نگاران، روابط جنسی نامشروع و خارج از ازدواج را اشاعه می دهند و این مسئله موجب کاهش تمایل نوجوانان به امر مقدس ازدواج می شود.»

هرزه نگاری در اینترنت و نیز سایر فن آوری های ارتباطی اثرات سوء و مخرب بسیاری در جامعه ایجاد می کند. امروزه رابطه میان جرایمی چون: تجاوز، خودفروشی، سوء استفاده از اطفال و موارد بسیاری از این دست، با گسترش محصولات هرزه نگاری اثبات شده است

 -  اتاق های چت

در اینترنت و دنیای مجازی آن، همانند دنیای واقعی که در آن افراد گوناگون، با فرهنگ ها و سلیقه های مختلف زندگی می کنند، افراد زیادی وجود دارند که شرور و خطرناک هستند. اشخاص ناشناس و حتی افراد كودك آزار می توانند سهمی در برقراری ارتباط با كودك از طریق پست های الكترونیكی و اتاق های گفتگو داشته باشند.این گونه افراد از اینترنت برای بهره برداری های سوء و متأسفانه بیشتر برای امور جنسی از کودکان و نوجوانان استفاده می کنند.

در اغلب اتاق های چت، انبوهی از جوانان بین 12 تا 25 سال در حال گفتگو هستند که تبادل اطلاعات شخصی در آن ها بسیار انجام می شود. زمانی که کودک و نوجوان وارد خانه های گفتگو(چت روم) می شود، با شمار کثیری از شکارچی هایی رو به رو می گردد که در کمین آنان هستند. ما اصولا با ماهیت چت زدن و گفتگو مخالف نیستیم، زیرا که افراد بسیاری هستند که در گفتگوهای علمی و تخصصی و ارزنده مشارکت می کنند، اما روی سخن با آن دسته از کاربران اینترنتی است که عمدتا نوجوانان و جوانان هستند که در فعالیت ها و ارتباط هایی شرکت می کنند که بیشتر جنبه ی لذت جویی و دوست یابی دارد و بیشتر نگرانی ها نیز در همین زمینه است و متأسفانه اکثر این دوستی های اینترنتی به ملاقات های حضوری منجر می شود و به دنبال آن مشکلات عدیده ای به وجود می آید.

- کاهش فعالیت های مفید

اینترنت مثل تلویزیون می تواند زمان لازم برای مطالعه، بازی، فعالیت های اجتماعی و بودن در دنیای واقعی را كاهش دهد.

-  تبلیغات نامناسب

تبلیغات مربوط به مصرف سیگار و الكل برصفحه اینترنت بدون محدودیت برای همه و از جمله كودكان و نوجوانان ظاهر می شود.

- منفعل بودن

برای فروش كالاهای تجاری از قصه گویی استفاده می شود و نه ایجاد كنجكاوی در ذهن پویای كودكان و نوجوانان.

نكاتی برای والدین

* در مورد اینترنت اطلاعات بیشتری به دست آورید و مهارت خود را در استفاده از آن افزایش دهید.

* فعالیت های سنی و رشدی مناسب با كودكان خود را تعیین كنید. مثلاً كودكان سنین دبستانی به نظارت مستقیم و هشدار مداوم در مورد تبلیغات و ورود به اتاق گفتگو (chat room) نیاز دارند و لازم است به نوجوانان یادآوری شود كه به رعایت نكات ایمنی در اینترنت و مدت زمان استفاده از آن توجه داشته باشند.

اینترنت و کودکان

* همراه با كودك از اینترنت استفاده كنید. باهم پایگاه ها را جستجو كنید و نقش تبلیغات را توضیح دهید. بر خطرات اصلی اینترنت تمركز كنید. این قانون مطلق را تكرار كنید كه نباید هرگز كسی را از طریق اینترنت ملاقات كرد. از نرم افزارهای فیلتركننده استفاده كنید.

* پایگاه های كتابخوانی برای كودكان مناسبند و او می تواند به تنهایی به آنها مراجعه كند. برای نظارت آسان تر والدین بر كودكان باید رایانه را در محلی عمومی و قابل دسترس برای همگان قرار داد.

* اجازه ورود به اتاق گفتگوی اینترنتی (chat room) را فقط با نظارت بدهید.

* در زمان استفاده از اینترنت الگوی خوبی برای كودك باشید و زمان استفاده را به هدفی خاص محدود كنید.

* همه نرم افزارهایی را كه به خانه آورده می شوند، ارزیابی كنید.

* در مورد مسائلی كه در رابطه با فعالیت های رایانه ای و اینترنتی در مدرسه كودك اتفاق می افتد اطلاعات به دست آورید.

منبع: انجمن مشاوره و روانشناسی خانواده

سایت راسخون

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان – تنظیم و فرآوری: نسرین صفری

مقالات مرتبط

از خیابان اینترنت چه خبر ؟

در دنیای مجازی رهایش نکنید

چت،بهشت بزهکاران

آنفولانزای اینترنتی

اعتیادی نو

 از خشونت تا اعتیاد

مرگ از نوع الکترونیکی  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.