تبیان، دستیار زندگی
قبل از ازدواج خوب فکر کنید و خودتان را ارزیابی کنید. در قدم اول ببینید به بلوغ عاطفی رسیده اید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین پیش نیاز را پاس کنید!

رابطه مناسب

دیگه وقتش شده . باید آستین ها رو بالا بزنید. اگر آقا پسر هستین به خواستگاری بروید و اگر دختر خانوم هستین،اجازه بدین خواستگارها به منزل بیایند. همه ی اطرافیان هشدار می دن که دیگه وقتش شده به ازدواج فکر کنید اما این شما هستین که می تونید خودتون رو بسنجید که آیا آماده اید یا نه؟

ما در سایت تبیان می خواهیم به شما کمک کنیم تا به شناخت بهتری از خود برسید و ببینید مواد لازم جهت متاهل شدن را دارید یا خیر ؟ اولین بحثی که برای آمادگی ازدواج مطرح می کنیم رسیدن به بلوغ عاطفی است. نیاز بسیار مهمی مثل خانه و ماشین و ...به خوبی در نگاه اول قابل رویت نیست.پس با دقت بیشتری باید بررسی شود.

شما از نظر عاطفی به بلوغ رسیده اید یا خیر؟ آیا می‌دانید بلوغ عاطفی علاوه بر تاثیر در ازدواج موفق ، موجب بهبود روابط و پیشبرد اهدافتان در زندگی می‌شود؟ بلوغ عاطفی در واقع به معنای کنترل عواطف است. البته بلوغ عاطفی به این معنا نیست که ما عواطف خود را پنهان و یا سرکوب کنیم.

روان شناسان بلوغ روانی را توانایی افراد برای پذیرش اشخاص و مسایل به همان شکلی که هستند، تعریف می‌کنند.

به طور کلی افکار ما همراه با محیط, عواطف مان را به وجود می‌آورند. اما خوشبختانه ما با آگاهی از افکار و عقاید منفی و نادرست خود می‌توانیم افکارمان را کنترل کنیم. روان شناسان بلوغ روانی را توانایی افراد برای پذیرش اشخاص و مسایل به همان شکلی که هستند, تعریف می‌کنند. اگر شما افکار نادرست و منفی را با افکار درست ، مثبت و سازگار جایگزین کنید ، توانایی کنترل عواطف در شما به طرز چشم گیری افزایش می‌یابد و این مساله موجب می‌شود روابط شما هم بهبود یابد و احساس شاد بودن کنید و خود را بیشتر دوست داشته باشید و بیشتر به اهدافتان برسید.

5 تفاوت عاطفی بین بالغان و نابالغان:

1. محبت کردن: اشخاصی که بلوغ عاطفی آنها از رشد بازمانده بیشتر نیازمند محبت و توجه هستند, اما نشانه‌های ضعف خود را پنهان می‌کنند و در نشان دادن عواطف خود دچار مشکل می‌شوند. افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند محبت خود را ابراز می‌کنند. احساس امنیت را در خود پرورش داده و تقویت می‌کنند. می‌توانند محبت خود را نشان دهند و محبت دیگران را هم بپذیرند.

2. عواطف: افراد نابالغ از نظر عاطفی انتقاد پذیر نیستند. حسود هستند. کسی را نمی بخشند. خلق و خوی آنها ثابت نیست و کج خلق هستند. اما افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند از عاطفه به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. وقتی هم نا امید می‌شوند ، اهدافشان را مشخص می‌کنند و به دنبال راه حل می‌گردند.

3. بازخورد: درس نگرفتن از تجربیات از جمله خصوصیات افرادی است که از نظر عاطفی نابالغ هستند. آنها معتقدند که تجربیات خوب و بد به شانس بستگی دارد و کمتر مسئولیت شخصی کاری را برعهده می‌گیرند. اما افرادی که از نظر عاطفی به بلوغ رسیده اند معتقدند تجربیات زندگی به انسان درس می‌دهد. آنها مسئولیت اعمالشان را پذیرفته و از بازخورد آن پند می‌گیرند. به دنبال فرصت‌ها می‌گردند و ادامه می‌دهند.

4. استرس: فرار از واقعیت، بدبینی، عصبانیت و اضطراب و حمله به اشخاص دیگر هنگامی که ناامید می‌شوند از جمله مشخصات گروه نابالغ از نظر عاطفی است. در عوض اشخاصی که به بلوغ عاطفی رسیده اند به توانایی خود برای برنامه ریزی و آنچه می‌خواهند به دست بیاورند اعتماد دارند.

5. وابستگی: اشخاصی که از نظر عاطفی نابالغ هستند، وابسته بوده و به آسانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. تردید دارند و بدون فکر عمل می‌کنند و مسئولیت عیوب خود را برعهده نمی گیرند. اما افراد بالغ از نظر عاطفی مستقل هستند، کار گروهی، مدیریت و همکاری را دوست دارند. احساس همدلی و مهربانی می‌کنند. دوست، همسر و پدر و مادر خوبی هستند.

قدم

3 قدم به سمت بلوغ عاطفی:

از آنجایی که بلوغ عاطفی تاثیر بسزایی در بهبود روابط و مخصوصا رابطه با همسر دارد, شما می‌توانید با به کار بردن نکات ذیل بلوغ عاطفی خود را بهبود بخشید:

- خود را درک کنید و بپذیرید: از اشخاص مهم بخواهید در مورد رفتار شما بازخورد ارائه دهند. خود را همان گونه که آنها شما را می‌بینند ، ببینید. واقعیت‌ها را بپذیرید و با آن کنار بیایید.

- خود خواه نباشید: اجتناب از خودخواهی را تمرین کنید و ببینید دیگران چه عکس العملی نشان می‌دهند. رفتار دیگران را در مقابل خودتان با زمانی که خودخواه نبودید مقایسه کنید. شما کدام رفتار را ترجیح می‌دهید.

راه حل‌های برنده شدن را برای رویارویی با دیگران پیدا کنید. از تلاش برای تسلط بر دیگران اجتناب کنید.

-روابط اجتماعی خود را ارزیابی کنید : دوستان خود را ارزیابی کنید. به موقعیت‌هایی که بدترین و بهترین وضعیت را برای شما پدید می‌آورد، توجه کنید. خود را در معرض افراد و موقعیت‌هایی قرار دهید که بهترین نتایج را برای شما ارمغان می‌آوردند. زندگی نه سیاه است و نه سفید بلکه خاکستری است. هیچ چیز در این دنیا کامل نیست. ما هم کامل نیستیم. پس بهتر است مسئولیت اشتباهات خود را بپذیریم و برای بهتر شدن اقدام کنیم و از به کار بردن کلمات همیشه و هرگز هم اجتناب کنیم.

حالا وقتش رسیده خودتون رو ارزیابی کنید.اگر به بلوغ عاطفی رسیده اید . اولین پله رو طی کردید اما پیش نیازهای دیگه ای هم هست که اگر با ما همراه باشید ، راجع به آن ها هم صحبت می کنیم.

منبع:هفته نامه سلامت ـ شماره 185

گروه خانواده وزندگی تبیان - تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

انگیزه ،بلوغ ،شناخت ، بعد ازدواج

ازدواج های درست و درمون

آمادگی رویارویی با جنس مخالف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.