تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبل تفاوت ‌های جنسیتی اعتیاد را برای تان گفتیم و اینک درباره افزایش وزن پس از ترک سیگار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس از افزایش وزن زنان با ترک سیگار

ترک سیگار

در مطلب قبل تفاوت ‌های جنسیتی اعتیاد را برای تان گفتیم و اینک درباره افزایش وزن پس از ترک سیگار در زنان و سایر مواد اعتیاد آور بحث می کنیم.

یک مساله دیگر افزایش وزن پس از ترک سیگار است. حدود نیمی از زنان سیگاری درباره اضافه وزن بعد از ترک سیگار نگران هستند. گرچه توصیه معمول، ورزش و توجه به میزان کالری دریافتی از راه غذا،‌ هنگام ترک سیگار است، در نهایت ممکن است این توصیه غیرعملی باشد و تلاش برای ترک سیگار شکست بخورد.

یک بررسی مقدماتی نشان می ‌دهد شیوه بهتر، احتمالا این است که زنان را قانع کنیم این اضافه وزن را در عوض بهبود سلامت‌ شان پس از ترک سیگار بپذیرند. نهایتا بررسی ‌ها نشان داده ‌اند که ترک سیگار برای زنان به خصوص در مرحله لوتئال چرخه قاعدگی (در میانه چرخه ماهانه، درست پس از تخمک‌ گذاری) سخت ‌تر است. این بررسی نشان می ‌دهد زنانی که ترک سیگارشان در طول مرحله فولیکولار (که پس از قاعدگی شروع می ‌شود و با تخمک‌ گذاری پایان می ‌یابد) است، نسبت به زنانی که ترک سیگار را در مرحله لوتئال چرخه ماهانه ‌شان آغاز می‌ کنند، احتمال بیشتری دارد که سیگار را برای مدت طولانی ‌تری ترک کنند.

یک نظریه این است که با افزایش میزان استروژن (هورمون جنسی زنانه) حین مرحله فولیکولار میزان اضطراب زن کاهش یافته و خلق و خوی او بهبود می ‌یابد و در نتیجه به زن کمک می ‌کند تا با مشکلات ناشی از ترک سیگار بهتر کنار بیاید.

زنان خانه به دوش

اعتیاد به سایر مواد

اعتیاد به مواد محرک: مردان و زنان به احتمال مساوی ممکن است به مصرف یا سوءمصرف مواد محرک مانند کوکائین و متامفتامین روی آورند اما تفاوت‌ هایی از لحاظ اعتیاد به این مواد میان زنان و مردان وجود دارد. شواهد مقدماتی در بررسی‌ های انسانی و حیوانی بیانگر آن است که زنان با سرعت بیشتری به مواد محرک وابسته می‌ شوند و با احتمال بیشتری پس از ترک ممکن است دوباره به مصرف آن ها روی بیاورند. همانند نیکوتین، نوسانات هورمونی در بدن زنان در طول چرخه ماهانه ممکن است میل به کوکائین را در برخی از اوقات دوره قاعدگی افزایش دهد.

اعتیاد به شبه ‌افیونی ‌ها: زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان برای مصرف داروهای مسکن شبه ‌افیونی از پزشکان نسخه می ‌گیرند،‌ شاید به این علت که آن ها با احتمال بیشتری ممکن است دچار بیماری ایجاد کننده درد مزمن ‌شوند. زنان با احتمال بیشتری از مردان به علت سوءمصرف مواد شبه ‌افیونی به بخش‌ های اورژانس مراجعه می‌ کنند که این احتمال را مطرح می ‌کند که زنان بیشتر به عوارض پزشکی این سوءمصرف مبتلا می ‌شوند.

اعتیاد به ماری ‌جوانا (حشیش): مردان در آمریکا با احتمال 3 برابر بیشتر از زنان مصرف روزانه ماری‌ جوانا را گزارش می ‌کنند. پژوهش ‌های مقدماتی بیانگر آن است که زنان با احتمال بیشتری دچار عوارض پزشکی ناشی از مصرف این ماده می ‌شوند و با سرعت بیشتری به آن وابسته می ‌شوند.

منبع: Harvard Mental Health Letter

ترجمه: بهار خراسانی

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

سیگار برای زنان خطرناک تر است

افزایش مصرف سیگار در میان زنان

ترک سیگار بدون افزایش وزن

کاهش سن مصرف دخانیات

چاقی و سیگار در بروز ناتوانی جنسی موثرند

جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار

طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است

تغذیه در افراد سیگاری، چگونه باید باشد؟ 

آمار دانشجویان معتاد تهرانی

قلیان و بوی بد دهان

فروش سیگار بدون تصاویر هشدار دهنده از اول تیر ممنوع است

8 باور غلط درباره نیکوتین

دود سیگار شما به چشم من هم می ‌رود

حتی وسایلی که بوی سیگار می دهند،...

تاثیر سیگار بر اثر بخشی داروها

دنیای شیرین بعد از ترک سیگار

زندگی بدون سیگار

طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است

سیگار کشیدن را ترک کنید

لذات ترک سیگار (قسمت اول) و (قسمت دوم)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.