تبیان، دستیار زندگی
نگسراد به معنی نسل جدید رادارهای هواشناسی است و چنین وسیله ای برای سنجش و پیش بینی وقوع تغییرات ناگهانی آب و هوا (مثل توفان، گردباد) بكار می رود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگسراد

نگسراد به معنی نسل جدید رادارهای هواشناسی است و چنین وسیله‌ای برای سنجش و پیش بینی وقوع تغییرات ناگهانی آب و هوا (مثل توفان، گردباد) به كار می ‌رود.

نگسراد

تصویر چنین دستگاهی را در شكل زیر می ‌بینید. در این وسیله از امواج الكترومغناطیس استفاده می ‌شود. برای این امواج نیز ممكن است (همانند صدا) پدیده دوپلر روی دهد.

همان طور كه می ‌دانید گردباد متشكل از ذرّات ریز آب و هوا است كه با سرعت زیاد حول محوری متحرّك در چرخشند. امواج رادار توسط نگسراد صادر می ‌شود. بازتاب این امواج از ذرّات آب به سمت نگسراد بازمی ‌گردد. در این حالت بسامد امواج فرستاده شده و بازتابیده با یكدیگر مقایسه می ‌شوند.

نگسراد

البته امواج بازتابی دارای بسامد‌های مختلفی هستند. ذرّات A كه به سمت دستگاه در حركتند امواج رادار را با بسامد بالاتر باز می ‌تابانند (طبق پدیده دوپلر). برعكس ذرّات B كه در حال دور شدن از نگسراد هستند امواج رادار را با بسامدی پایین ‌تر از بسامد ارسالی باز می ‌تابانند.

پردازش ‌های كامپیوتری بر روی مقادیر بسامد دریافتی منجر به تصاویر زیر می ‌شود. چنین تصویری نشانگر جهت و سرعت باد می ‌باشد. دقت كنید چنین تصاویری از فاصله 200 کیلومتر دریافت شده ‌است.

نگسراد

در این تصویر نقاط سبز نشان دهنده ذرّاتی هستند كه به سمت نگسراد در حركتند و نقاط قرمز نشان دهنده ذرّاتی از هوا هستند كه از نگسراد دور می ‌شوند. نقطه سفید مركز توفان را نشان می ‌دهد و علامت فلش نشان دهنده جهت چرخش گردباد است.

مرکزیادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: سمیرا بادامستانی