تبیان، دستیار زندگی
در نزدیکی یزد شهر بادگیرها ، روستایی قدیمی و تماشایی قرار دارد که با داشتن آثار تاریخی بسیارارزشمند هر گردشگری را مجذوب خود می سازد. با سفر به خرانق می توانید قدم در دل تاریخ بگذارید و روستایی کهن با معماری غنی و بافت تاریخی منحصر بفرد را از نزدیک لمس کنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرانق؛ زادگاه خورشید

خرانق؛ زادگاه خورشید


در نزدیکی یزد، شهر بادگیرها، روستایی قدیمی و تماشایی قرار دارد که با داشتن آثار تاریخی بسیارارزشمند هر گردشگری را مجذوب می کند. با سفر به خرانق می توانید قدم در دل تاریخ بگذارید و روستایی کهن با معماری غنی و بافت تاریخی منحصر به فرد را از نزدیک لمس کنید.


روستای خرانق مرکز بخش خرانق شهرستان اردكان از توابع یزد است و بین دو منطقه کوهستانی و کویری ، قرار گرفته. این روستا با وجود همجواری با کویر، سرسبز است و آب و هوای آن معتدل و زمستان های تقریبا سردی دارد. رودخانه فصلی خرانق در شرق، کوه قلعه در شمال غرب و کویر در جنوب این روستا قرار گرفته است.

خرانق؛ زادگاه خورشید

روستای خرانق را در تاریخ «خورانق» یعنی زادگاه خورشید می‌گفته‌اند و قدمت آن به زمان های خیلی دور برمی گردد. آنقدر که گفته می شود خرانق حتی قدیمی تر از شهر یزد است و آثار تاریخی چند هزار ساله ای که در آن وجود دارد اهمیت این روستا را چند برابر و آن را به یک منطقه باستانی با بافت تاریخی ارزشمند تبدیل کرده است .از مهمترین آثار تاریخی این روستا می توان به قلعه ، منار جنبان ،كاروانسرا،پل آبراه ، مشهدک ،بابا خادم ، حمام، آسیاب، مسجد جامع ، شترگلوو... اشاره کرد.

خرانق؛ زادگاه خورشید

قلعه خرانق

قلعه خرانق که از مهمترین آثار تاریخی روستای خرانق به شمار می رود در حقیقت یک مجتمع مسکونی ‏است و بر فراز تپه ای که بر تمام زمین های اطراف اشراف دارد جای گرفته است مساحت آن در حدود 1/1 هكتار است و اطراف قلعه حصارهایی است که آن را احاطه کرده وموجب استحكام آن می شود. شش برج نگهبانی، برای حفاظت ساکنین قلعه وجود داشته که متصل به بدنه قلعه است .جنس دیوارهای قلعه خرانق از خشت و گل و سقف آن از تیرهایی چون حصیرهای الیافی، چوب و پوشال است.

در این قلعه 80 خانه وجود دارد که عموما 2 تا 3 طبقه ودر جاهایی تا چهار طبقه هم می باشند . جالب اینکه طبقه بالای خانه ها عموما مربوط به خانه دیگر است، شکل این خانه های خشتی به گونه ای ‏است که چشم انداز بسیار زیبایی را به دشت های مجاور که عمدتا سبز است ایجاد کرده است. دور تا دور قلعه نیز کانال آب برای حفاظت از آن حفر شده است .این قلعه دارای 4 دروازه به نامهای دروازه بالا، پایین، رضاخان سرداری و خالو است و اطراف قلعه كوچه های باریك و پیچ در پیچ است كه معروف ترین آن كوچه گرگ است.

خرانق؛ زادگاه خورشید

منار جنبان

شاید منارجنبان اصفهان به گوش همه آشنا بیاد ولی جالب این است که در خرانق و درون قلعه وكنار مسجد جامع آن نیز، مناره نسبتا قطور و بلندی قرار دارد  كه دارای 3 طبقه و دو ردیف پله است و جنبیدن آن نیز مانند منار جنبان اصفهان باعث شگفتی همگان می شود این منار یکی از با ارزش ترین مناره هاست و می توان آن را رقیب سرسخت منار جنبان اصفهان به شمار آورد.

خرانق؛ زادگاه خورشید

كاروانسرای (رصد خانه ) خرانق

كاروانسرای آجری خرانق در دوران قاجار ساخته شده وبانی آن شاهزاده ولی میرزا فرزند فتحعلی شاه قاجار بوده و محل استقرارو استراحت كاروانهایی بوده كه به سمت مشهد در حركت بوده ا ند . از این کاروانسرا برای رصد ستارگان نیز استفاده می شود.

خرانق؛ زادگاه خورشید

پل تاریخی آبرو

پل آبرو (آبراه) ازقدمت تاریخی برخوردار است و به سبک معماری دوره ساسانیان بنا شده است ، این پل دارای چهار دهانه می باشد و با پایه های قطور و طاق های قوسی به یکدیگر متصل شده است .مصالح به کار رفته در ساخت آن سنگ و ساروج بوده و طول آن 40 متراست پل آبرو تنها پل انتقال آب در استان یزد به حساب می آید.

خرانق؛ زادگاه خورشید

از دیگر جاذبه های خرانق علاوه براماکن تاریخی می توان به طبیعت چشم نواز، آبشار زیبای ساعتی و منطقه حفاظت شده "دره انجیر"، با دارا بودن حیواناتی چون یوزپلنگ، میش، قوچ، گربه وحشی و...اشاره کرد.

خرانق؛ زادگاه خورشید

مسیردسترسی

روستای تاریخی خرانق در شمال یزد و در 50 کیلومتری شهرستان اردکان و در مسیر جاده اردکان به طبس قرا ر گرفته است.


گروه گردشگری تبیان- مریم تجریشی